Musiikkipedagogiikka 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH79-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2024 - 01.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.09.2024 - 13.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Taideakatemia / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 12
- Koulutus
- Musiikin koulutus
- Opettajat
- Pirita Juppi
- Timo Korhonen
- Vastuuopettaja
- Timo Korhonen
- Ryhmät
-
YMUSIS24Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi
- Opintojakso
- KU00CH79
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 09.09.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Digitarinatyöpaja 1 |
|
Ma 16.09.2024 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Digitarinatyöpaja 2 |
|
Ma 23.09.2024 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Vapaaehtoinen videoeditointikoulutus |
|
Ma 07.10.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005 |
Valmiiden digitarinoiden katselu / pedagogiikan uusia tuulia
|
Ma 04.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005 |
|
Ti 05.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005 |
|
Ti 03.12.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005 |
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja analysoida musiikkipedagogian keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä oman kehittämistehtävän näkökulmasta
• hahmottaa ja valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja, menetelmiä ja työkaluja eri toimintaympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
• hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista musiikkipedagogian sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
• suunnitella ja toteuttaa musiikkipedagogin työtä oman profiilin mukaisesti, tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
• hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla musiikkipedagogin käsitettä laajemmin toimialana.
• tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
• tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.
Henkilökohtaisia osaamistavoitteita määritellään pedagogisen kehittämistehtävän tarpeet huomioiden. Opintojaksolla perehdytään teknologia-avusteisen musiikkipedagogiikan mahdollisuuksiin.
Kontaktipäivien tarkat sisällöt löytyvät itsLearning-kurssiympäristöstä.
KONTAKTIPÄIVÄT SYYSKUUSSA:
2.9.klo 8.30-15.30 verkossa
3.9.2024 kampuksella 9.00-16.00; aamupäivä H112 ja iltapäivä H 115
9.9. klo 9-12 verkossa ja
16.9. verkossa klo 9-11
KONTAKTIPÄIVÄT LOKAKUUSSA:
7.10. klo 9-12 verkossa ja
8.10..klo 9-16.30 verkossa;
KONTAKTIPÄIVÄT MARRASKUUSSA
4.11. klo 9-12 verkossa
5.11. klo 9-16.30 verkossa
KONTAKTIPÄIVÄT JOULUKUUSSA
2.12. klo 9-15.30 kampuksella.
3.12. klo 9.16.30 verkossa
4.12. opinnäytetyöseminaari, aika ja paikka tarkentuvat myöhemmin
Muutokset aikataulussa ovat mahdollisia.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida musiikkipedagogian keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä oman kehittämistehtävän näkökulmasta
- hahmottaa ja valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja, menetelmiä ja työkaluja eri toimintaympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
- hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista musiikkipedagogian sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
- suunnitella ja toteuttaa musiikkipedagogin työtä oman profiilin mukaisesti, tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
- hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla musiikkipedagogin käsitettä laajemmin toimialana.
- tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, näkee yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
- tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.
Sisältö
Tällä opintojaksolla syvennytään omaan profiiliin musiikkiammattilaisena, ja luodaan oma digitaalinen uratarina. Pohditaan miten oma ammatti-identiteeti muotoutuu, ja millaisia erilaisia osaajaidentiteettejä ja ammatillisia polkuja voi olla.
Syvennytään taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaan määritellen miten ohjeistus vaikuttaa musiikkipedagogin työhön.
Perehdytään käänteisen oppimisen, käänteisen luokkahuoneen ja käänteisen arvioinnin käsitteisiin, ja siihen mitä edellämainitut käsitteet tarkoittavat käytännössä, erityisesti omassa työssä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi. Opintojakson laajuus vastaa noin 135 tunnin työskentelyä.
Opetusmenetelmät
Kontakti- ja etäopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely.
- Ryhmätyöskentely
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.
Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään pedogiseen kehittämistehtävään sopivia menetelmiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Vastuuopettajat arvioivat oppimistehtävät. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista lähipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Tuutoropettaja kirjaa lähipäivien osallistumissuoritukset ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset.
Suoritus on hylätty, mikäli jokin osatehtävistä puuttuu tai sitä ei ole suoritettu hyväksyttävällä tavalla.