Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogiikka 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH79-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.10.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 12

Koulutus

  • Musiikin koulutus

Opettaja

  • Pirita Juppi
  • Timo Korhonen

Vastuuopettaja

Timo Korhonen

Ryhmät

  • YMUSIS24
    Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi
  • 09.09.2024 09:00 - 12:00, Digitarinatyöpaja 1
  • 16.09.2024 09:00 - 11:00, Digitarinatyöpaja 2
  • 23.09.2024 09:00 - 11:00, Vapaaehtoinen videoeditointikoulutus
  • 07.10.2024 09:00 - 12:00, Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005
  • 04.11.2024 09:00 - 12:00, Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005
  • 05.11.2024 09:00 - 12:00, Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005
  • 03.12.2024 09:00 - 12:00, Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida musiikkipedagogian keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä oman kehittämistehtävän näkökulmasta
- hahmottaa ja valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja, menetelmiä ja työkaluja eri toimintaympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
- hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista musiikkipedagogian sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
- suunnitella ja toteuttaa musiikkipedagogin työtä oman profiilin mukaisesti, tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
- hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla musiikkipedagogin käsitettä laajemmin toimialana.
- tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, näkee yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
- tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.

Sisältö

Tällä opintojaksolla syvennytään omaan profiiliin musiikkiammattilaisena, ja luodaan oma digitaalinen uratarina. Pohditaan miten oma ammatti-identiteeti muotoutuu, ja millaisia erilaisia osaajaidentiteettejä ja ammatillisia polkuja voi olla.

Syvennytään taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaan määritellen miten ohjeistus vaikuttaa musiikkipedagogin työhön.

Perehdytään käänteisen oppimisen, käänteisen luokkahuoneen ja käänteisen arvioinnin käsitteisiin, ja siihen mitä edellämainitut käsitteet tarkoittavat käytännössä, erityisesti omassa työssä.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi. Opintojakson laajuus vastaa noin 135 tunnin työskentelyä.

Opetusmenetelmät

Kontakti- ja etäopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely.
- Ryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.

Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään pedogiseen kehittämistehtävään sopivia menetelmiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Vastuuopettajat arvioivat oppimistehtävät. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista lähipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Tuutoropettaja kirjaa lähipäivien osallistumissuoritukset ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset.
Suoritus on hylätty, mikäli jokin osatehtävistä puuttuu tai sitä ei ole suoritettu hyväksyttävällä tavalla.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja analysoida musiikkipedagogian keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä oman kehittämistehtävän näkökulmasta
• hahmottaa ja valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja, menetelmiä ja työkaluja eri toimintaympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
• hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista musiikkipedagogian sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
• suunnitella ja toteuttaa musiikkipedagogin työtä oman profiilin mukaisesti, tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
• hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla musiikkipedagogin käsitettä laajemmin toimialana.
• tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
• tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.

Henkilökohtaisia osaamistavoitteita määritellään pedagogisen kehittämistehtävän tarpeet huomioiden. Opintojaksolla perehdytään teknologia-avusteisen musiikkipedagogiikan mahdollisuuksiin.

Kontaktipäivien tarkat sisällöt löytyvät itsLearning-kurssiympäristöstä.

KONTAKTIPÄIVÄT SYYSKUUSSA:
2.9.klo 8.30-15.30 verkossa
3.9.2024 kampuksella 9.00-16.00; aamupäivä H112 ja iltapäivä H 115
9.9. klo 9-12 verkossa ja
16.9. verkossa klo 9-11

KONTAKTIPÄIVÄT LOKAKUUSSA:
7.10. klo 9-12 verkossa ja
8.10..klo 9-16.30 verkossa;

KONTAKTIPÄIVÄT MARRASKUUSSA
4.11. klo 9-12 verkossa
5.11. klo 9-16.30 verkossa

KONTAKTIPÄIVÄT JOULUKUUSSA
2.12. klo 9-15.30 kampuksella.
3.12. klo 9.16.30 verkossa
4.12. opinnäytetyöseminaari, aika ja paikka tarkentuvat myöhemmin

Muutokset aikataulussa ovat mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin, aktiiviseen osallistumiseen sekä etä- että lähiopinnoissa. Arviointi on jatkuvaa.