Varhaiskasvatuksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA80-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 07.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 28.01.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Marika Kouki
- Noora Ahvenjärvi
- Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
- Opintojakso
- TH00CA80
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 14.01.2025 klo 08:15 - 14:00 (5 t 45 min) |
Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ti 21.01.2025 klo 08:15 - 14:00 (5 t 45 min) |
Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ti 28.01.2025 klo 08:15 - 14:00 (5 t 45 min) |
Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Jakson opettajat: Marika Kouki ja Noora Ahvenjärvi (vastuuopettaja).
Jaksolle osallistumisen edellytys on 60 opintopistettä suoritettuna.
Jakso toteutuu viikoilla 2-5. Tämä jakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
Opintojakso käynnistyy yksilöllisellä ennakkotehtävällä viikolla 2. Ohjeet tehtävään löytyvät Itsistä. Ennakkotehtävä palautetaan 13.1. mennessä Itsistä löytyvään palautuslaatikkoon.
14.1.2025 klo 8.15 - 14.00 lähiopetus (MK & NA) Jakson tehtävät ja ryhmään tutustuminen. Orientoituminen varhaiskasvatuksen säädöksiin ja ohjaaviin asiakirjoihin sekä varhaiskasvatuksen sosionomin kompetensseihin.
21.1.2025 klo 8.15 - 14.00 lähiopetus (MK) Varhaiskasvatuksen arki lapsen silmin, varhaiskasvatuksen monet tehtävät, yhteiskunnallinen merkitys ja lainsäädäntö
28.1.2025 klo 8.15 -14.00 lähiopetus (NA) Lapsen kehitys ja perehtyminen lapsikohtaiseen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Tutustuminen lapsiryhmään -tehtävän purku.
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, ja vertaisoppimista. Osallistuminen opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään yhdeltä päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset ovat mahdollisia.
Tavoitteet
• tunnet varhaiskasvatusta ohjaavan lainsäädännön ja palvelujärjestelmän
• tunnet varhaiskasvatussuunnitelmien kokonaisuuden ja ymmärrät sen merkityksen
• tiedät varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät ja tavoitteet ja perehdyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä
• tunnet lapsen oppimis- ja kehitysprosessin
• tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
Sisältö
• varhaiskasvatuksen lainsäädäntö ja lapsen oikeuksien sopimus
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
• alle kouluikäisen lapsen kehitys
Oppimateriaalit
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Varhaiskasvatuslaki 2018
Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
Opettajien tarjoama materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Opetusmenetelmät
Osallistuminen lähiopetukseen
Itsenäinen työskentely
Parityöskentely
Kansainvälisyys
Tutkiva oppiminen
Työelämälähtöinen oppiminen
Toiminnallinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Osaamisen näyttö on tällä jaksolla opiskelijan työstämä oppimispäiväkirja.
HUOM! Ilmoita opettajille sähköpostitse 8.1.2025 mennessä, jos osaamisen näyttö -tehtävän kriteerit kohdallasi toteutuvat ja valitset tehdä jakson osaamisen näytöllä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen lähiopetukseen ja ennakkotehtävä 1 op
Havainnointitehtävä 1 op
Oppimispäiväkirja parityönä 3 op
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.