Skip to main content

Principles of Early Childhood Education (5 cr)

Code: TH00CA80-3004

General information


Enrollment
02.12.2024 - 07.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2025 - 28.01.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Marika Kouki
Noora Ahvenjärvi
Course
TH00CA80

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 17 h 15 min.

Time Topic Location
Tue 14.01.2025 time 08:15 - 14:00
(5 h 45 min)
Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Tue 21.01.2025 time 08:15 - 14:00
(5 h 45 min)
Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Tue 28.01.2025 time 08:15 - 14:00
(5 h 45 min)
Varhaiskasvatuksen lähtökohdat TH00CA80-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Jakson opettajat: Marika Kouki ja Noora Ahvenjärvi (vastuuopettaja).

Jaksolle osallistumisen edellytys on 60 opintopistettä suoritettuna.

Jakso toteutuu viikoilla 2-5. Tämä jakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.

Opintojakso käynnistyy yksilöllisellä ennakkotehtävällä viikolla 2. Ohjeet tehtävään löytyvät Itsistä. Ennakkotehtävä palautetaan 13.1. mennessä Itsistä löytyvään palautuslaatikkoon.

14.1.2025 klo 8.15 - 14.00 lähiopetus (MK & NA) Jakson tehtävät ja ryhmään tutustuminen. Orientoituminen varhaiskasvatuksen säädöksiin ja ohjaaviin asiakirjoihin sekä varhaiskasvatuksen sosionomin kompetensseihin.

21.1.2025 klo 8.15 - 14.00 lähiopetus (MK) Varhaiskasvatuksen arki lapsen silmin, varhaiskasvatuksen monet tehtävät, yhteiskunnallinen merkitys ja lainsäädäntö

28.1.2025 klo 8.15 -14.00 lähiopetus (NA) Lapsen kehitys ja perehtyminen lapsikohtaiseen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Tutustuminen lapsiryhmään -tehtävän purku.

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, ja vertaisoppimista. Osallistuminen opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään yhdeltä päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset ovat mahdollisia.

Objective

• you are familiar with the legislation concerning early childhood education and the related service system
• you are familiar with the early childhood education plan and understand its meaning
• you know the central goals of early childhood education and have an understanding of early childhood education as children’s growth environment
• you know the learning and development process of children
• you know the competence requirements for a Bachelor of Social Services in early childhood education

Content

• the legislation concerning early childhood education and the Convention on the Rights of the Child
• the development of early childhood education and its roles in society
• the overall structure of early childhood education services
• the national core curriculum for early childhood education and care and the early childhood education plan
• the development of children under school age

Materials

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Varhaiskasvatuslaki 2018
Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
Opettajien tarjoama materiaali
Itsenäinen tiedonhaku

Teaching methods

Osallistuminen lähiopetukseen
Itsenäinen työskentely
Parityöskentely

International connections

Tutkiva oppiminen
Työelämälähtöinen oppiminen
Toiminnallinen oppiminen

Completion alternatives

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Osaamisen näyttö on tällä jaksolla opiskelijan työstämä oppimispäiväkirja.

HUOM! Ilmoita opettajille sähköpostitse 8.1.2025 mennessä, jos osaamisen näyttö -tehtävän kriteerit kohdallasi toteutuvat ja valitset tehdä jakson osaamisen näytöllä.

Student workload

Osallistuminen lähiopetukseen ja ennakkotehtävä 1 op
Havainnointitehtävä 1 op
Oppimispäiväkirja parityönä 3 op

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.

Go back to top of page