Varhaiskasvatuksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA80-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 28.01.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
• tunnet varhaiskasvatusta ohjaavan lainsäädännön ja palvelujärjestelmän
• tunnet varhaiskasvatussuunnitelmien kokonaisuuden ja ymmärrät sen merkityksen
• tiedät varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät ja tavoitteet ja perehdyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä
• tunnet lapsen oppimis- ja kehitysprosessin
• tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
Sisältö
• varhaiskasvatuksen lainsäädäntö ja lapsen oikeuksien sopimus
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
• alle kouluikäisen lapsen kehitys
Oppimateriaalit
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Varhaiskasvatuslaki 2018
Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
Opettajien tarjoama materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Opetusmenetelmät
Osallistuminen lähiopetukseen
Itsenäinen työskentely
Parityöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Työelämälähtöinen oppiminen
Toiminnallinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Osaamisen näyttö on tällä jaksolla opiskelijan työstämä oppimispäiväkirja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen lähiopetukseen 1 op
Havainnointitehtävä 1 op
Oppimispäiväkirja parityönä 3 op
Sisällön jaksotus
Jakson opettajat: Marika Kouki ja Noora Ahvenjärvi (vastuuopettaja).
Jaksolle osallistumisen edellytys on 60 opintopistettä suoritettuna.
Jakso toteutuu viikoilla 2-5. Tämä jakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
Opintojakso käynnistyy yksilöllisellä ennakkotehtävällä viikolla 2. Ohjeet tehtävään löytyvät Itsistä. Ennakkotehtävä palautetaan 13.1. mennessä Itsistä löytyvään palautuslaatikkoon.
14.1.2025 klo 9-15 lähiopetus (MK & NA) Jakson tehtävät ja ryhmään tutustuminen. Orientoituminen varhaiskasvatuksen säädöksiin ja ohjaaviin asiakirjoihin sekä varhaiskasvatuksen sosionomin kompetensseihin.
21.1.2025 klo 9-15 lähiopetus (MK) Varhaiskasvatuksen arki ja yhteiskunnalliset tehtävät
28.1.2025 klo 9-15 lähiopetus (NA) Lapsen kehitys ja perehtyminen lapsikohtaiseen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Havainnointitehtävän purku
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset ovat mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja parityönä, arviointi täydennettävä / T1-K5.
1. palautus 4.2.2025
2. palautus 25.2.2025
Hylätty (0)
Opiskelija-
- ei riittävässä määrin tunne varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- ei riittävässä määrin tunne Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärrä sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- ei tiedä varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita tai perustehtävää eikä ole perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- ei riittävässä määrin tunne lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija-
- tuntee hieman varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hieman Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- tietää joitakin varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita sekä perustehtävää ja on hieman perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hieman lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija-
- tuntee hyvin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen ja sovellettavuuden varhaiskasvatuksessa.
- tietää hyvin varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hyvin lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.