Siirry suoraan sisältöön

Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA82-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 18.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.03.2025 - 08.04.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Marika Kouki
Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
PSOSTK23
Sosionomi (AMK), Turku, K23
PSOSTS23
Sosionomi (AMK), Turku, S23
Opintojakso
TH00CA82

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 18.03.2025 klo 08:15 - 14:00
(5 t 45 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ti 25.03.2025 klo 08:15 - 14:00
(5 t 45 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ti 01.04.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ti 08.04.2025 klo 08:15 - 14:00
(5 t 45 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jakson opettajat: Marika Kouki ja Noora Ahvenjärvi(vastuuopettaja).

Jaksolle osallistumisen edellytys on 60 opintopistettä suoritettuna.

Jakso toteutuu viikoilla 12-15. Tämä jakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.

ti 18.3.2025 klo 8.15 -14.00 Lähiopetus. Jakson aloitus ja tehtävät. Varhaiskasvatuksen arvopohja ja ammattietiikka ja dialogisuuden teoria. Minä kasvattajana-tehtävä.(MK & NA)
ti 25.3.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus: Moniammatillinen ja -alainen työskentely varhaiskasvatuksessa, vuorovaikutusharjoituksia (MK)
ti 1.4.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus. Yhteistyö monimuotoisten perheiden kanssa, varhaiskasvatuksen sosionomin vastuualueet (NA). Vierailijana projektikoordinaattori Sari Taipale / sähköinen perhekeskus Varha.
ti 8.4.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus: Tehtävien purku (kollaasit, dialoginen keskustelu), vierailijat klo 12 -14 ja jakson päätös (MK & NA)

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja ja vertaisoppimista. Osallistuminen opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset ovat mahdollisia.

Tavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Oppimateriaalit

Suomeksi
Esimerkkikirjallisuutta teoreettisen esseen lähteiksi:


- Ahonen, L. 2023. Tiimin voima varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Arvola ym. 2025. “Kaikki lähtee vuorovaikutuksesta” – Varhaiskasvatuksen ammattilaisten kieli-, kulttuuri ja katsomuspedagoginen osaaminenhttps://journal.fi/akakk/article/view/154897
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja. Into-kustannus, Saatavilla myös e- ja äänikirjana.
- Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
- Määttä, P. & Rantala, P. 2022. Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä, erityisesti s. 185 alkaen
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Toinen, uudistettu laitos. Helsinki: Gaudeamus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Pöyhönen, J. & Livingston, H. 2023. Hyvän vanhemman salaisuus.
- Ukkonen-Mikkola, T.; Yliniemi, R. & Wallin O. 2020. Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

Lisäksi opiskelijat etsivät omia, laadukkaita lähteitä teoreettisen esseen lähteiksi. Kirjallisuutta voi etsiä mm. Turun AMK:n Finna-tietokannasta tai yleisten kirjastojen aineistovalikoimista.



Esseen lähdekirjallisuus on yksi arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen, valinta ja hyödyntäminen on tehtävässä keskeistä.

Opetusmenetelmät

Pari- tai kolmisin työskentely
Yksilötyöskentely

Kansainvälisyys

Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen lähiopetukseen 1op
Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa 1 op
Yksilötyönä lapsuuskollaasi 0,5 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun