Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA82-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 18.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
18.03.2025 - 08.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Marika Kouki
- Noora Ahvenjärvi
- Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
- Opintojakso
- TH00CA82
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 18.03.2025 klo 08:15 - 14:00 (5 t 45 min) |
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ti 25.03.2025 klo 08:15 - 14:00 (5 t 45 min) |
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ti 01.04.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ti 08.04.2025 klo 08:15 - 14:00 (5 t 45 min) |
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Jakson opettajat: Marika Kouki ja Noora Ahvenjärvi(vastuuopettaja).
Jaksolle osallistumisen edellytys on 60 opintopistettä suoritettuna.
Jakso toteutuu viikoilla 12-15. Tämä jakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.
ti 18.3.2025 klo 8.15 -14.00 Lähiopetus. Jakson aloitus ja tehtävät. Varhaiskasvatuksen arvopohja ja ammattietiikka ja dialogisuuden teoria. Minä kasvattajana-tehtävä.(MK & NA)
ti 25.3.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus: Moniammatillinen ja -alainen työskentely varhaiskasvatuksessa, vuorovaikutusharjoituksia (MK)
ti 1.4.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus. Yhteistyö monimuotoisten perheiden kanssa, varhaiskasvatuksen sosionomin vastuualueet (NA). Vierailijana projektikoordinaattori Sari Taipale / sähköinen perhekeskus Varha.
ti 8.4.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus: Tehtävien purku (kollaasit, dialoginen keskustelu), vierailijat klo 12 -14 ja jakson päätös (MK & NA)
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja ja vertaisoppimista. Osallistuminen opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset ovat mahdollisia.
Tavoitteet
• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi
Sisältö
• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina
Oppimateriaalit
Suomeksi
Esimerkkikirjallisuutta teoreettisen esseen lähteiksi:
- Ahonen, L. 2023. Tiimin voima varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Arvola ym. 2025. “Kaikki lähtee vuorovaikutuksesta” – Varhaiskasvatuksen ammattilaisten kieli-, kulttuuri ja katsomuspedagoginen osaaminenhttps://journal.fi/akakk/article/view/154897
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja. Into-kustannus, Saatavilla myös e- ja äänikirjana.
- Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
- Määttä, P. & Rantala, P. 2022. Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä, erityisesti s. 185 alkaen
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Toinen, uudistettu laitos. Helsinki: Gaudeamus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Pöyhönen, J. & Livingston, H. 2023. Hyvän vanhemman salaisuus.
- Ukkonen-Mikkola, T.; Yliniemi, R. & Wallin O. 2020. Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf
Lisäksi opiskelijat etsivät omia, laadukkaita lähteitä teoreettisen esseen lähteiksi. Kirjallisuutta voi etsiä mm. Turun AMK:n Finna-tietokannasta tai yleisten kirjastojen aineistovalikoimista.
Esseen lähdekirjallisuus on yksi arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen, valinta ja hyödyntäminen on tehtävässä keskeistä.
Opetusmenetelmät
Pari- tai kolmisin työskentely
Yksilötyöskentely
Kansainvälisyys
Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen lähiopetukseen 1op
Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa 1 op
Yksilötyönä lapsuuskollaasi 0,5 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.