Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CJ61-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 31.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.03.2025 - 19.09.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 20
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Esa Bärlund
- Satu Takala
- Juho Korpi
- Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
- Opintojakso
- TH00CJ61
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 17.03.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_B1033
Teoriatila
|
Ti 18.03.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ma 24.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
Opintopiiri
|
Ti 25.03.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ti 25.03.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Ti 01.04.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ti 01.04.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Ma 07.04.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Ma 07.04.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ma 07.04.2025 klo 14:00 - 18:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
Opintopiiri
|
Ma 14.04.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Ma 14.04.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Ma 14.04.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
Opintopiiri
|
Ti 15.04.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Ti 22.04.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan Its Learning oppimisympäristössä, jonne sisältö vielä tarkentuu.
Opintojakso toteutuu keväällä 2025 3op:n osalta, sekä jatkuu syksyllä 2025 4op.
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa hermojärjestelmän vajavuuksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn aikuisilla asiakkailla
- selittää hermojärjestelmän vajavuuksien yhteyksiä suoritus – ja osallistumisrajoitteisiin,
- tunnistaa neuropsykologisia muutoksia ja niiden vaikutuksia asiakkaan suorituksiin ja osallistumiseen,
- selittää ympäristö - ja yksilötekijöiden edistäviä ja rajoittavia tekijöitä neurologisen asiakkaan toimintakyvyssä,
- ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
- soveltaa ja valita asiakkaan suoritus- ja osallistumisrajoitteisiin tarkoituksenmukaisia, näyttöön perustuvia fysioterapian arviointi- ja tutkimusmenetelmiä
- suunnitella ja laatia neurologisen asiakkaan fysioterapeuttisen diagnoosin ja sen perusteella asiakaskeskeiset fysioterapian tavoitteet (GAS, SMART),
- selittää näyttöön perustuvia keskeisiä fysioterapian keinoja neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa,
- valita ja soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa asiakaskeskeisen fysioterapian suunnittelussa, toteuttamisessa sekä vaikuttavuuden arvioinnissa
Sisältö
Liikkeen ja liikkumisen säätely hermostojärjestelmän tasolla (ylemmän ja alemman motoneuronin vajavuudet); yleisimpien tonus- ja liikehäiriöiden (esim. spastisiteetti, rigiditeetti, ataksia) vaikutusten tunnistaminen; yleisimpien fysioterapiaan vaikuttavien havaintokognitiivisten häiriöiden (esim. visuospatiaaliset häiriöt, neglect, apraksiat) tunnistaminen; hermojärjestelmän vajavuuksista johtuvien suoritusten ja osallistumisen rajoitteiden tunnistaminen aikuisilla; toimintakyvyn suoritusten ja osallistumisen tukeminen fysioterapian keinoin aikuisilla; teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely; ItsLearning -alustalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.
Sähköinen tentti, viikko selviää syksylle kevään kuluessa.
Kansainvälisyys
Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.
Opintopiirityöskentely – sis. valmistautumista ja ryhmätyöskentelyä, johon on osittain myös varattu lukujärjestyksiin aikaa.
Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille; yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Luentomateriaalit ja niiden lähdemateriaalit
Soveltuvin osin:
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kevät ja syksy 2025:
Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen 2,5 op
Lasten fysioterapiaosuus 1,0 op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa) 1,5 op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/Optima 1 op
Tehtävät 1,5 op
Vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Sähköinen tentti /arvioitava suoritus
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa
• selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen,
• havainnoida ja analysoida liikettä ja toimintakykyä,
• ohjata ja fasilitoida ihmisen liikettä ja liikkumista,
• tietää keskeiset neurologiset ilmiöt ja käsitteet
Lisätiedot
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% käytännön tunteja sisältävien opintojaksojen tunneista.