Skip to main content

Basics of Neurological Physiotherapy at Different Ages (7 cr)

Code: TH00CJ61-3006

General information


Enrollment
02.12.2024 - 31.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.03.2025 - 19.09.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 20
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Esa Bärlund
Satu Takala
Juho Korpi
Course
TH00CJ61

Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 40 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 17.03.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_B1033 Teoriatila
Tue 18.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_B2040 Terapiatila 2
Mon 24.03.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
Opintopiiri
Tue 25.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_B2040 Terapiatila 2
Tue 25.03.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Tue 01.04.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_B2040 Terapiatila 2
Tue 01.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Mon 07.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Mon 07.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_B2040 Terapiatila 2
Mon 07.04.2025 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
Opintopiiri
Mon 14.04.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Mon 14.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_B2040 Terapiatila 2
Mon 14.04.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
Opintopiiri
Tue 15.04.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
Tue 22.04.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3006
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan Its Learning oppimisympäristössä, jonne sisältö vielä tarkentuu.
Opintojakso toteutuu keväällä 2025 3op:n osalta, sekä jatkuu syksyllä 2025 4op.

Objective

The student is able to
• identify dysfunctions of the nervous system and the effect of them on client´s functional ability at adult clients,
• explain the connections between dysfunctions of the nervous system and constrains of the performance and participation,
• identify neuropsychological changes and the effect of them on client´s functional ability and participation,
• explain the promoting and limiting factors of the client’s living environment and individual resources related on client’s ability to function,
• take into account the ethical principles of physiotherapy
• select and apply appropriate examination methods of physiotherapy to detect client’s resources and deficiencies of nervous system and their effects on the client’s performance and participation,
• draw up physiotherapeutic diagnosis of a neurological client and based on it, client-oriented goals (GAS, SMART),
• explain the main evidence based physiotherapy methods to support neurological client’s ability to function,
• choose and justify the evidence based methods of physiotherapy in designing, implementing and evaluating physiotherapy.

Content

Control of movement and performance at level of nervous system (upper and lower motor neuron deficiencies), identifying the effects of the main tonus and movement disorders (for example spasticity, rigidity, ataxia), identifying the common perceptual cognitive disorders (neglect, apraxia) affecting on physiotherapy planning and implementation, identifying relationship between constrains of nervous system and limitations of performance and participation in adults, physiotherapy for supporting ability to function at different ages; using technology in examination and implementation of physiotherapy.

Teaching methods

Lähiopetus; pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely; ItsLearning -alustalla.

Exam schedules

Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.

Sähköinen tentti, viikko selviää syksylle kevään kuluessa.

International connections

Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.

Opintopiirityöskentely – sis. valmistautumista ja ryhmätyöskentelyä, johon on osittain myös varattu lukujärjestyksiin aikaa.

Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille; yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.

Completion alternatives

Luentomateriaalit ja niiden lähdemateriaalit
Soveltuvin osin:

Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.

Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.

Student workload

Kevät ja syksy 2025:
Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen 2,5 op
Lasten fysioterapiaosuus 1,0 op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa) 1,5 op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/Optima 1 op
Tehtävät 1,5 op
Vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Sähköinen tentti /arvioitava suoritus

Qualifications

The student is able to
• describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems.
• observe and analyze motion and movement
• guide and facilitate human motion and movements
• describe the main neurological phenomenon and concepts.

Further information

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% käytännön tunteja sisältävien opintojaksojen tunneista.

Go back to top of page