Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL69-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.12.2024 - 21.02.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 39 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 16.01.2025 klo 08:15 - 13:45 (5 t 30 min) |
norm.keh_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Pe 17.01.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
leikki_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Ma 20.01.2025 klo 08:15 - 15:45 (7 t 30 min) |
Sensomot.Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Ti 21.01.2025 klo 08:15 - 15:00 (6 t 45 min) |
Arviointi_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Ke 12.02.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
purku_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
To 13.02.2025 klo 08:15 - 15:45 (7 t 30 min) |
Terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Ma 17.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003 |
EDU_2027
Frans muunto byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) EDU_2035 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_2065.1 Kerttu (6 hlö) EDU_2048 Lyyli (10 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) |
Ma 17.02.2025 klo 12:00 - 15:45 (3 t 45 min) |
Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003 |
EDU_2027
Frans muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
4h Info ja terapiaprosessi teams
6h lapsen normaalikehitys
4h leikki toimintaterapiassa
8h Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi
7h Lapsen toimintakyvyn arviointi ja arviointimenetelmät
8h Terapian toteutus
4h purkupäivä
7h Näyttöpäivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointi
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiivinen viitekehys kouluikäisen lapsen terapiassa
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Oppimateriaalit
Aistitiedon käsittelyn vaikeudet -ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Puustjärvi, Anita (toim.) 2024 Santalahti kustannus.
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 2015 (e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633 )
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (löytyy helposti kaikista kirjastoista)
Tarvittava artikkeli: AJOT June 1982, vol 36, number 6 s.365-374 A Synthesis of Occupational Behavior and Sensory Integration Concepts in Theory and Practice, Part 1. Theoretical Foundations. Wendy Mack, Jerry Ernest Linquist, L. Diane Parham. (https://turkuamk.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_proquest_miscellaneous_74131041?sid=3121794234 )
Occupation-centred practice with children: a practical guide for occupational therapists – Rodger, S & Kennedy-Behr, A. 2017 (ei pakollinen, mutta hyödyllinen https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995607034405970?sid=3075573666 )
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Lähipäivät sisältävät myös käytännönharjoittelua.
Läsnäolo lähitunneilla on välttämätöntä, sillä tunneilla tapahtuu paljon käytännönharjoittelua, mutta myös tiimioppimisen menetelmin tapahtuu osaamisen laajentumista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputyön palautus
Tiiminäyttö
Kansainvälisyys
Tiimioppiminen ja käänteisen oppimisen menetelmät, itsenäinen työskentely, käytännönharjoittelu, tiimityöskentely, videoluennot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Sairastumisen tai muun poissaolon vuoksi tämän opintojakson vastuuopettaja keskustelee henkilökohtaisesti opiskelijan kanssa yksilöllisen osaamisen osoittamisen tavan ja sovittu toteutusmuoto on voimassa tällä opintojaksolla. Tiimioppijan käsikirjasta löydät ohjeistusta poissaolon osaamisen osoittamiseksi ja laajentamiseksi.
Erityisesti poissaolot sensomotoristen perusvalmiuksien sekä toimintakyvyn arvioinnin päivistä, pitää osoittaa osaamisen näytöin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä on 1op.
27hx7op=189h, joista lähiopetusta on 44h. Itsenäistä työskentelyä 145h
Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta.
Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 5-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Oppistehtävät: Teoriamateriaalien lukeminen ja muistiinpanot (palautus vain toimintakyvyn arviointiosuudessa)
Erityisryhmien leikki -essee
Toimintakyvyn arvioinnin palautettavat muistiinpanot/essee
Itsenäinen työskentely videoluento ja palautettava case-työ
Kaksi palautettavaa tiimityötä
Kognitiiviset teoriat - essee
Lopputyö: leikin ja aistitiedon käsittelyn merkitys lapsen kehitykselle
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Neuroanatomia ja –fysiologia ja Lasten neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena ja Toiminnan terapeuttinen käyttö
Lisätiedot
Infosta tehdään nauhoite, jonka voi katsoa teamissa
Opintojaksoa koskevat yleiset kysymykset ItsLearning-oppimisalustan kysymys&vastauspalstalle