Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL69-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.12.2024 - 21.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
6 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Heli Arokki
Ryhmät
MTOIMK24
Toimintaterapeutti
Opintojakso
TH00CL69

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 39 t 15 min.

Aika Aihe Tila
To 16.01.2025 klo 08:15 - 13:45
(5 t 30 min)
norm.keh_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Pe 17.01.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
leikki_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Ma 20.01.2025 klo 08:15 - 15:45
(7 t 30 min)
Sensomot.Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ti 21.01.2025 klo 08:15 - 15:00
(6 t 45 min)
Arviointi_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ke 12.02.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
purku_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
To 13.02.2025 klo 08:15 - 15:45
(7 t 30 min)
Terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Ma 17.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
EDU_2027 Frans muunto byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö)
EDU_2035 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_2065.1 Kerttu (6 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
Ma 17.02.2025 klo 12:00 - 15:45
(3 t 45 min)
Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
EDU_2027 Frans muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

4h Info ja terapiaprosessi teams
6h lapsen normaalikehitys
4h leikki toimintaterapiassa
8h Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi
7h Lapsen toimintakyvyn arviointi ja arviointimenetelmät
8h Terapian toteutus
4h purkupäivä
7h Näyttöpäivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.

Sisältö

Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointi
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiivinen viitekehys kouluikäisen lapsen terapiassa
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus

Oppimateriaalit

Aistitiedon käsittelyn vaikeudet -ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Puustjärvi, Anita (toim.) 2024 Santalahti kustannus.
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 2015 (e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633 )
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (löytyy helposti kaikista kirjastoista)

Tarvittava artikkeli: AJOT June 1982, vol 36, number 6 s.365-374 A Synthesis of Occupational Behavior and Sensory Integration Concepts in Theory and Practice, Part 1. Theoretical Foundations. Wendy Mack, Jerry Ernest Linquist, L. Diane Parham. (https://turkuamk.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_proquest_miscellaneous_74131041?sid=3121794234 )

Occupation-centred practice with children: a practical guide for occupational therapists – Rodger, S & Kennedy-Behr, A. 2017 (ei pakollinen, mutta hyödyllinen https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995607034405970?sid=3075573666 )

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Lähipäivät sisältävät myös käytännönharjoittelua.
Läsnäolo lähitunneilla on välttämätöntä, sillä tunneilla tapahtuu paljon käytännönharjoittelua, mutta myös tiimioppimisen menetelmin tapahtuu osaamisen laajentumista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopputyön palautus
Tiiminäyttö

Kansainvälisyys

Tiimioppiminen ja käänteisen oppimisen menetelmät, itsenäinen työskentely, käytännönharjoittelu, tiimityöskentely, videoluennot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Sairastumisen tai muun poissaolon vuoksi tämän opintojakson vastuuopettaja keskustelee henkilökohtaisesti opiskelijan kanssa yksilöllisen osaamisen osoittamisen tavan ja sovittu toteutusmuoto on voimassa tällä opintojaksolla. Tiimioppijan käsikirjasta löydät ohjeistusta poissaolon osaamisen osoittamiseksi ja laajentamiseksi.

Erityisesti poissaolot sensomotoristen perusvalmiuksien sekä toimintakyvyn arvioinnin päivistä, pitää osoittaa osaamisen näytöin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä on 1op.
27hx7op=189h, joista lähiopetusta on 44h. Itsenäistä työskentelyä 145h

Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta.
Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 5-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Oppistehtävät: Teoriamateriaalien lukeminen ja muistiinpanot (palautus vain toimintakyvyn arviointiosuudessa)
Erityisryhmien leikki -essee
Toimintakyvyn arvioinnin palautettavat muistiinpanot/essee
Itsenäinen työskentely videoluento ja palautettava case-työ
Kaksi palautettavaa tiimityötä
Kognitiiviset teoriat - essee
Lopputyö: leikin ja aistitiedon käsittelyn merkitys lapsen kehitykselle

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Neuroanatomia ja –fysiologia ja Lasten neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena ja Toiminnan terapeuttinen käyttö

Lisätiedot

Infosta tehdään nauhoite, jonka voi katsoa teamissa
Opintojaksoa koskevat yleiset kysymykset ItsLearning-oppimisalustan kysymys&vastauspalstalle

Siirry alkuun