Skip to main content

Enabling Occupation of Children and School-age (7 cr)

Code: TH00CL69-3003

General information


Enrollment
07.12.2024 - 05.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.12.2024 - 21.02.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
6 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Heli Arokki
Groups
MTOIMK24
Occupational Therapist
Course
TH00CL69

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 39 h 15 min.

Time Topic Location
Thu 16.01.2025 time 08:15 - 13:45
(5 h 30 min)
norm.keh_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Fri 17.01.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
leikki_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Mon 20.01.2025 time 08:15 - 15:45
(7 h 30 min)
Sensomot.Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Tue 21.01.2025 time 08:15 - 15:00
(6 h 45 min)
Arviointi_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Wed 12.02.2025 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
purku_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Thu 13.02.2025 time 08:15 - 15:45
(7 h 30 min)
Terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Mon 17.02.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
EDU_2027 Frans muunto byod
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö)
EDU_2035 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_2065.1 Kerttu (6 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
Mon 17.02.2025 time 12:00 - 15:45
(3 h 45 min)
Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3003
EDU_2027 Frans muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

4h Info ja terapiaprosessi teams
6h lapsen normaalikehitys
4h leikki toimintaterapiassa
8h Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi
7h Lapsen toimintakyvyn arviointi ja arviointimenetelmät
8h Terapian toteutus
4h purkupäivä
7h Näyttöpäivä

Objective

Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.

Content

Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointi
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiivinen viitekehys kouluikäisen lapsen terapiassa
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus

Materials

Aistitiedon käsittelyn vaikeudet -ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Puustjärvi, Anita (toim.) 2024 Santalahti kustannus.
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 2015 (e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633 )
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (löytyy helposti kaikista kirjastoista)

Tarvittava artikkeli: AJOT June 1982, vol 36, number 6 s.365-374 A Synthesis of Occupational Behavior and Sensory Integration Concepts in Theory and Practice, Part 1. Theoretical Foundations. Wendy Mack, Jerry Ernest Linquist, L. Diane Parham. (https://turkuamk.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_proquest_miscellaneous_74131041?sid=3121794234 )

Occupation-centred practice with children: a practical guide for occupational therapists – Rodger, S & Kennedy-Behr, A. 2017 (ei pakollinen, mutta hyödyllinen https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995607034405970?sid=3075573666 )

Teaching methods

Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Lähipäivät sisältävät myös käytännönharjoittelua.
Läsnäolo lähitunneilla on välttämätöntä, sillä tunneilla tapahtuu paljon käytännönharjoittelua, mutta myös tiimioppimisen menetelmin tapahtuu osaamisen laajentumista.

Exam schedules

Lopputyön palautus
Tiiminäyttö

International connections

Tiimioppiminen ja käänteisen oppimisen menetelmät, itsenäinen työskentely, käytännönharjoittelu, tiimityöskentely, videoluennot

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja. Sairastumisen tai muun poissaolon vuoksi tämän opintojakson vastuuopettaja keskustelee henkilökohtaisesti opiskelijan kanssa yksilöllisen osaamisen osoittamisen tavan ja sovittu toteutusmuoto on voimassa tällä opintojaksolla. Tiimioppijan käsikirjasta löydät ohjeistusta poissaolon osaamisen osoittamiseksi ja laajentamiseksi.

Erityisesti poissaolot sensomotoristen perusvalmiuksien sekä toimintakyvyn arvioinnin päivistä, pitää osoittaa osaamisen näytöin.

Student workload

27h opiskelijan työtä on 1op.
27hx7op=189h, joista lähiopetusta on 44h. Itsenäistä työskentelyä 145h

Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta.
Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 5-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Oppistehtävät: Teoriamateriaalien lukeminen ja muistiinpanot (palautus vain toimintakyvyn arviointiosuudessa)
Erityisryhmien leikki -essee
Toimintakyvyn arvioinnin palautettavat muistiinpanot/essee
Itsenäinen työskentely videoluento ja palautettava case-työ
Kaksi palautettavaa tiimityötä
Kognitiiviset teoriat - essee
Lopputyö: leikin ja aistitiedon käsittelyn merkitys lapsen kehitykselle

Qualifications

Opintojaksot:
Neuroanatomia ja –fysiologia ja Lasten neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena ja Toiminnan terapeuttinen käyttö

Further information

Infosta tehdään nauhoite, jonka voi katsoa teamissa
Opintojaksoa koskevat yleiset kysymykset ItsLearning-oppimisalustan kysymys&vastauspalstalle

Go back to top of page