Siirry suoraan sisältöön

Toiminta ihmisen elämässä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF44-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 09.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2025 - 01.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kuntoutus ja suun terveys
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Anu Kuikkaniemi
Heidi Hämäläinen
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
MTOIMK25
Toimintaterapeutti
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TH00BF44

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 09.01.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Info_etä_Teams general_Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3014
etänä
Ti 14.01.2025 klo 10:00 - 15:45
(5 t 45 min)
historia Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3014
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
Ke 05.02.2025 klo 10:00 - 15:45
(5 t 45 min)
Merkityksellinen toiminta eri ikäkaudet_Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3014
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Pe 07.02.2025 klo 10:00 - 15:45
(5 t 45 min)
Eettisyys ja arvot, Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3014
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
Ti 11.02.2025 klo 10:00 - 15:45
(5 t 45 min)
Terapeuttisen voiman malli Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3014
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Ti 11.02.2025 klo 14:55 - 15:30
(0 t 35 min)
Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3014
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ti 18.03.2025 klo 08:15 - 11:40
(3 t 25 min)
Näyttökoe Toiminnallisuus toimintaterapiassa ja Toiminta ihmisen elämässä TH00BF44-3014
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

2h info Teams MTOIMK25 general / yleinen kanavalla

Teemat lähipäivissä kampuksella:
Ryhmätyönä Toimintaterapia ennen ja nyt (historia) 14.1.25 lähipäivä kampuksella (Anu)
Ryhmätyönä Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina, 5.2.25 lähipäivä kampuksella (Heidi)
Tiimiopiskeluna Oikeus toimintaa ja oikeudenmukaisuus ja Toimintaterapian arvot ja eettisyys, 7.2.25 lähipäivä kampuksella (Heidi)
Tiimiopiskeluna Terapeuttinen toiminta, 11.2.2025 lähipäivä kampuksella (Anu ja Heidi)
Verkkotyöskentelynä Kestävä kehitys 10.1.- 11.3.2025 (opettaja tarkistaa tehtävät 12.3.2025 Anu)

Näyttö 4h yhdistetty Toiminnallisuus toimintaterapiassa opintojaksoon (18.3.25)
reflektion palautus 1.4.2025
Sisältöihin löydät tarkempia ohjeita Itslearningistä.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.

Sisältö

Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin.
Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Osa teemoista käsitellään verkkotyöskentelynä, osa ryhmä- tai tiimityöskentelynä lähipäivissä.
Lähipäiviin valmistellaan muistiinpanot ennen tiimipäiviä.
Tiimireflektio.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä. Lähipäivätyöskentely 25 tuntia, näyttöpäivä 3 tuntia ja itsenäinen työskentely 107h
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t.

Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä, sovitaan opiskelijakohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ja ryhmätyön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Näytön vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Tiimireflektio arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikehikon mukaisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
HYL
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
• ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TASO 1
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
• etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
• käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
• osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
• opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
• ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
• arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TASO 3
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
• tarkastelee asioita eri näkökulmista
• etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
• tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
• lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
• hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
• edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
• jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
• ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
• arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
• opintojakson tehtävät palautettu ajallaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TASO 5
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
• osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
• tarkastelee asioita useista näkökulmista
• etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
• tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
• käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
• perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
• edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
• ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
• rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
• palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
• arvioi omaa osaamistaan realistisesti

Lisätiedot

KIINTIÖT:
Avoimen AMK:n kiintiö 5 opiskelijaa

Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta.

Siirry alkuun