Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CY63-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 11.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
04.02.2025 - 01.06.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 140
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
- Opettajat
- Salla Grommi
- Maarit Janhunen
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
YGEROK25VGerontologinen asiantuntijuus, K25 (verkko)
-
YKLASK25Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), syöpää sairastavan hoito, K25
-
YTEKEK25VSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K25 (verkko)
-
YTEDK25VTerveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, K25
-
YTUTSK25Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- TH00CY63
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 04.02.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3001 |
https://turkuamk.zoom.us/j/61476703150
|
Ti 06.05.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3001 |
https://turkuamk.zoom.us/j/61476703150
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisältö
- Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
- Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
- Osallistava työelämän kehittäminen
- Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
- Tiedon kriittinen arviointi
Ajoitus
- Aloituswebinaari 4.2. klo 9:00-11:30 (Zoom)
- Opintojakson hyväksilukujen arviointi 28.1.2025 klo 8:00 - 11.02.2025 klo 23.59 (Ohjeet Itslearning:ssä)
- Itsenäinen opiskelu ja tehtävät oppimisalustalla 4.2.-6.5. (Itslearning)
- Loppuwebinaari 6.5. klo 9:00-15:00 (Zoom)
- Tentti viikolla 20, uusintatentit viikolla 21 ja 22 (Itslearning)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa tutkimussuuntausten metodologisia lähtökohtia sekä alansa keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• vahvistaa osaamistaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien menetelmien soveltamisessa työelämään omalla alallaan
• syventää osaamistaan tutkimusten tulosten tulkinnassa ja kriittisessä arvioinnissa
• laajentaa osaamistaan tutkimusten ja kehittämismenetelmien luotettavuuden arvioinnissa sekä eettisten periaatteiden tarkastelussa ja soveltamisessa
Sisältö
Sisältö
• Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
• Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
• Osallistava työelämän kehittäminen
• Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
• Tiedon kriittinen arviointi
Oppimateriaalit
Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Opetusmenetelmät
Osallistuminen verkkotapaamisiin monialalaisissa ryhmissä, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely monialaisissa pienryhmissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopulla (kts. Sisältö ja ajoitus). Uusintatentit (2 kpl) tenttiviikkoa seuraavien kahden viikon aikana.
Tenttimateriaali:
- Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
- Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8
- Salonen ym. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä monialaisissa ryhmissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Posteri valitusta kehittämismenetelmästä soveltaen työelämän kehittämistehtävään (ryhmätehtävä)
2. Määrällisen ja laadullisen tutkimusartikkelin analysointi (ryhmätehtävä)
3. Tentti
Opintojakso on 5 op (135 tuntia), josta kontaktitapaamiset 9 tuntia ja itsenäinen opiskelu (sisältäen tehtävät) 126 tuntia.
Lisätiedot
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkintoon.