Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CY63-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 11.02.2025

Ajoitus

04.02.2025 - 06.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 140

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Opettaja

  • Salla Grommi
  • Maarit Janhunen

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • YKLASK25
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), syöpää sairastavan hoito, K25
  • YGEROK25V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K25 (verkko)
  • YTEDK25V
    Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, K25
  • YTEKEK25V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K25 (verkko)
  • YTUTSK25
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, tutkimusryhmäopinnot

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 04.02.2025 09:00 - 11:30, Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3001
  • 06.05.2025 09:00 - 15:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3001

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa tutkimussuuntausten metodologisia lähtökohtia sekä alansa keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• vahvistaa osaamistaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien menetelmien soveltamisessa työelämään omalla alallaan
• syventää osaamistaan tutkimusten tulosten tulkinnassa ja kriittisessä arvioinnissa
• laajentaa osaamistaan tutkimusten ja kehittämismenetelmien luotettavuuden arvioinnissa sekä eettisten periaatteiden tarkastelussa ja soveltamisessa

Sisältö

Sisältö
• Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
• Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
• Osallistava työelämän kehittäminen
• Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
• Tiedon kriittinen arviointi

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen verkkotapaamisiin monialalaisissa ryhmissä, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely monialaisissa pienryhmissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on opintojakson lopulla (kts. Sisältö ja ajoitus). Uusintatentit (2 kpl) tenttiviikkoa seuraavien kahden viikon aikana.

Tenttimateriaali:
- Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
- Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 
- Salonen ym. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4 

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä monialaisissa ryhmissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Posteri valitusta kehittämismenetelmästä soveltaen työelämän kehittämistehtävään (ryhmätehtävä)
2. Määrällisen ja laadullisen tutkimusartikkelin analysointi (ryhmätehtävä)
3. Tentti

Opintojakso on 5 op (135 tuntia), josta kontaktitapaamiset 9 tuntia ja itsenäinen opiskelu (sisältäen tehtävät) 126 tuntia.

Sisällön jaksotus

Sisältö
- Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
- Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
- Osallistava työelämän kehittäminen
- Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
- Tiedon kriittinen arviointi

Ajoitus
- Aloituswebinaari 4.2. klo 9:00-11:30 (Zoom)
- Itsenäinen opiskelu ja tehtävät oppimisalustalla 4.2.-6.5. (Itslearning)
- Loppuwebinaari 6.5. klo 9:00-15:00 (Zoom)
- Tentti viikolla 20, uusintatentit viikolla 21 ja 22 (Itslearning)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkintoon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus koostuu kontaktipäiviin osallistumisesta, ryhmätehtävistä ja tentistä. Osallistuminen arvioidaan Hyväksytty/Hylätty. Arvosana muodostuu ryhmätehtävistä (25% / tehtävä) ja tentin arvosanan (50%) perusteella. Tehtävät, tentti ja opintojakso arvioidaan asteikolla Hylätty, T1-K5.
Arviointikriteerit tehtäviin ja tenttiin tarkemmin Itslearningissä.

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut webinaareihin eikä ole suorittanut ryhmätehtäviä ja tenttiä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osallistunut webinaareihin ja osoittaa ryhmätehtävissä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt heikosti tai vain pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osallistunut webinaareihin ja osoittaa ryhmätehtävissä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin ja lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osallistunut webinaareihin ja osoittaa ryhmätehtävissä ja tentissä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.