Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK82-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 03.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.02.2025 - 09.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Minna Nurminen
Tiina Pelander
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
PSHSK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TH00CK82

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 03.02.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen TH00CK82-3004

Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Ensimmäisen ja toisen lukukauden hoitotyön opinnot tulee vähintään olla
suoritettuna ennen opintojakson aloittamista.

Opintojakso on verkkototeutus, 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä TAI jos haluat vapaasti valittaviin 2 op.
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti, reflektiotehtävä on It'sissä. Palaute kerätään Sparkin kautta opintojakson jälkeen.

Tavoitteet

KEHITTÄMIS-, TUTKIMUS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN KEHI 3 op

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa oppimistapojensa vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä harjaantuu työskentelemään itsenäisesti hyödyntäen uusia työtapoja ja tekniikoita.
• harjaantuu tunnistamaan terveydenhuollon asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia kehittämistarpeita huomioiden teknologian ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.
• tietää terveydenhuollon terveystieteellisen tutkimusprosessin ja kehittämistyöskentelyn etenemisen vaiheet.
• harjaantuu kriittisesti arvioimaan ja käyttämään alansa kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen.
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia.

Sisältö

Sisältö
• Keskeisiä käsitteitä ovat terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus ja projektityö
• Tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen (kehittämistyön) vaiheet
• Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• Aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• Tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• Kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Salonen, K.; Eloranta, S; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/31/
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100802
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:
alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tentti on tehtävissä It'sissä perjantaina 7.3. klo 8-23 välisenä aikana. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa).
Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Uusintatentit ovat 17.4. ja 28.5 klo 08.00-23.00. Uusintatenttiin osallistuminen edellyttää toiselle toteutukselle ilmoittautumista.

Opintojakson hyväksytty suoritus:
Opintokokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät ja olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Kansainvälisyys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Lisätiedot

Sähköposti
Opiskelijat voivat hyödyntää myös Itslearning alustalta löytyvää pulmanurkkaa. Tämä on tarkoitettu erityisesti opiskelijoiden väliseen viestintään.

Siirry alkuun