Siirry suoraan sisältöön

Kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö ja moniammatillinen simulaatio (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 20.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.01.2025 - 16.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Saimi Ristimäki
Sari Mäkinen
Ryhmät
PSHSK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
Opintojakso
TH00CK70

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 27.01.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö ja moniammatillinen simulaatio TH00CK70-3001
SAL_1170_Phi Phi
Ma 10.02.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö ja moniammatillinen simulaatio TH00CK70-3001
Etänä! Zoom linkki ITSissä
Ma 17.02.2025 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö ja moniammatillinen simulaatio TH00CK70-3001
Zoom linkki Itsissä
Ma 24.02.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö ja moniammatillinen simulaatio TH00CK70-3001
SAL_2138_Victoria Victoria
Ti 25.02.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö ja moniammatillinen simulaatio TH00CK70-3001
SAL_1169 Simulaatio
SAL_1166 Debriefing
Ma 03.03.2025 klo 10:00 - 11:00
(1 t 0 min)
MONSI-info, Kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö ja moniammatillinen simulaatio TH00CK70-3001
Zoom linkki Itsissä
Ti 11.03.2025 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
MONSI: Kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö ja moniammatillinen simulaatio TH00CK70-3001
SAL_1169 Simulaatio
SAL_1166 Debriefing
To 13.03.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö ja moniammatillinen simulaatio TH00CK70-3001
SAL_1169 Simulaatio
SAL_1166 Debriefing
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu keväällä 25 viikoilla 5-11.
Opintojaksolle voi osallistua, kun kaikki perusopinnot on suoritettu hyväksytysti. MONSI simulaatioon voi osallistua KRIPO:n teoriaopinnot pitää olla pääosin suoritettu.

Tavoitteet

KRIISI- JA POIKKEUSOLOJEN HOITOTYÖ 4 OP KRIPO

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
• tietää keskeisen valmius- ja kriisilainsäädännön ja kriisitoiminnan organisoinnin periaatteet terveydenhuollon toimintayksikössä ja sairaanhoitajan roolin näissä tilanteissa.
• osaa aloittaa itsenäisesti välittömät pelastustoimet sekä toteuttaa toimenpiteitä kriisi- ja katastrofitilanteissa.
• osaa viestiä ammatillisesti kriisi- ja poikkeustilanteissa.
• ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä trauman hoidon tarpeita.
• osaa tunnistaa traumaattisen kriisin vaiheet ja interventiot auttamismenetelmänä.
• osaa tunnistaa kriisit ja niiden vaikutukset, osaa ohjata asiakasta hoitotyön menetelmillä.
• tietää kriisityön periaatteet, osaa kohdata kriisissä olen asiakkaan akuutissa ja edenneessä vaiheessa.
• osaa toimia moniammatillisesti ja verkostomaisesti.
• saa valmiuksia kohdata akuutin kriisin kokeneen henkilön.

Sisältö

Sisältö:
• Poikkeusolojen ja kriisitilanteiden määrittely
• Varautuminen poikkeusoloihin ja kriisitilanteisiin
• Toiminta poikkeusoloissa ja kriisitilanteissa
• Henkinen, fyysinen ja sosiaalinen tuki ja potilaan kohtaaminen
• Traumaattisen kriisin tunnistaminen ja vaiheet
• Kehityskriisit
• PSTD

Simulaatioissa:
• harjoitellaan kriisi- ja poikkeustilanteiden hallintaa ja kriisitilanteista tulevien asiakkaiden hoitotyötä sekä kohtaamista.
• harjaannutaan kriisitilanteissa toimimaan ammattilaisena moniviranomaisyhteistyössä.

Oppimateriaalit

Luentiodiat ja lisämateriaalit ItsLearning tentti-osiossa
Kuisma ym: Ensihoito. 2022 8.-9 painos. Luku 8.3. Kemialliset, biologiset, säteily- ja räjähdysonnettomuudet s. 834-857

Opetusmenetelmät

• Vuorovaikutteinen luento-opetus
• Tehtävät ja ryhmätyöskentely
• Etukäteistehtävät ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• Moniammatillinen tiimioppiminen
• Itsenäinen opiskelu ja niihin liittyvät verkko-osuudet
• Kirjallinen tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 14.3., uusinta-ajankohta sovitaan opintojakson aikana

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Simulaatio-oppiminen
• Case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen: tieteelliset artikkelit, opetusvideot, Käypä hoito -suositukset, oppikirjat

• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä
• Potilaiden ja asiakkaiden oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu, osaa heikommassa asemassa olevan huomiointi. Esim. Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta, lastensuojeluilmoitus
• Työturvallisuuden huomiointi hoitotyön poikkeusolosuhteissa, esim. CBRNE-tilanteet
• Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen, työssäjaksaminen poikkeus- ja suuronnettomuustilanteiden jälkeen
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu
• Tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä. Toiminta pandemiatilanteessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 t opiskelijan työtä, 4 op yht. 108t
Kontaktiopetus: sis. luennot ja simulaatiot 22 t
Tehtävät ja itsenäinen opiskelu
Kirjallinen tentti ja siihen valmistautuminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

.

Hylätty (0)

Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet : Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan. Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä. Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita. Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot: Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa. Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen. Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen. Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Lisätiedot

Sähköposti ja ITS alusta

Siirry alkuun