Siirry suoraan sisältöön

Kriisi- ja poikkeusolojen hoitotyö ja moniammatillinen simulaatio (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 03.02.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Saimi Ristimäki
  • Sari Mäkinen

Ryhmät

  • PSHSK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A

Tavoitteet

KRIISI- JA POIKKEUSOLOJEN HOITOTYÖ 4 OP KRIPO

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
• tietää keskeisen valmius- ja kriisilainsäädännön ja kriisitoiminnan organisoinnin periaatteet terveydenhuollon toimintayksikössä ja sairaanhoitajan roolin näissä tilanteissa.
• osaa aloittaa itsenäisesti välittömät pelastustoimet sekä toteuttaa toimenpiteitä kriisi- ja katastrofitilanteissa.
• osaa viestiä ammatillisesti kriisi- ja poikkeustilanteissa.
• ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä trauman hoidon tarpeita.
• osaa tunnistaa traumaattisen kriisin vaiheet ja interventiot auttamismenetelmänä.
• osaa tunnistaa kriisit ja niiden vaikutukset, osaa ohjata asiakasta hoitotyön menetelmillä.
• tietää kriisityön periaatteet, osaa kohdata kriisissä olen asiakkaan akuutissa ja edenneessä vaiheessa.
• osaa toimia moniammatillisesti ja verkostomaisesti.
• saa valmiuksia kohdata akuutin kriisin kokeneen henkilön.

Sisältö

Sisältö:
• Poikkeusolojen ja kriisitilanteiden määrittely
• Varautuminen poikkeusoloihin ja kriisitilanteisiin
• Toiminta poikkeusoloissa ja kriisitilanteissa
• Henkinen, fyysinen ja sosiaalinen tuki ja potilaan kohtaaminen
• Traumaattisen kriisin tunnistaminen ja vaiheet
• Kehityskriisit
• PSTD

Simulaatioissa:
• harjoitellaan kriisi- ja poikkeustilanteiden hallintaa ja kriisitilanteista tulevien asiakkaiden hoitotyötä sekä kohtaamista.
• harjaannutaan kriisitilanteissa toimimaan ammattilaisena moniviranomaisyhteistyössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole valinnaista suoritustapaa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti ja ITS alusta

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet : Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan. Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä. Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita. Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot: Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa. Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen. Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen. Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.