Siirry suoraan sisältöön

Service Design (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CE21-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.01.2025 - 18.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 45
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Saara Tikkanen
Ryhmät
PBUADK24
Degree Programme in Business Administration PBUADK24
Opintojakso
KH00CE21

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 14.01.2025 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3007
EDU_3034 Helena muunto byod
Pe 24.01.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3007
EDU_3034 Helena muunto byod
Ti 28.01.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3007
ICT_A1038b Oppimistila
Ti 04.02.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3007
ICT_A1038b Oppimistila
Ke 12.02.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3007
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ti 04.03.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3007
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ti 18.03.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3007
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssin ajoitus: 14.01.2025 - 11.03.2025

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.

- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Artikkeleita

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Projektityö
Esitykset
Itse- ja vertaisarviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation ja tuotosten laatu
• Kattavuus: tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja ymmärrettäviä
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme

Ryhmätyötä (projekti) arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation laatu
• Kattavuus: projektin osat ohjeistuksen mukaisesti
• Tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja asiakkaalle ymmärrettäviä
• Tehdyn palvelumuotoilutyön perusteella tehdyt johtopäätökset: miten löydökset toteutetaan suosituksiksi
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.

Seuraavat painotetut komponentit vaikuttavat loppuarvosanaan:
- Yksilötehtävä (henkilökohtainen tehtävä, esitys) 30%
- Ryhmätyö (projektitehtävä) 70 %

Tehtävien palauttaminen ajoissa vaikuttaa arvosanaan.

Arvosanaan vaikuttavat myös itse- ja vertaisarvioinnit.

Läsnäolo (myös ryhmätyössä) voi nostaa tai alentaa arvosanaa. Kurssin läpäisy edellyttää 50 % läsnäoloa lähiopetuskerroilla.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön. Opiskelija palauttaa tehtävän, joka sisältää vähintään 90 % plagioitua sisältöä. Opiskelija on pois yli 50 % lähiopetuskerroista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tuotoksissa on joitain hyviä osia, ne täyttävät jossain määrin arviointikriteerit. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen on hajanaista. Esitys on hajanainen ja epäselvä. Esityksen visuaalinen ilme on sekalaista tai keskeneräistä. Ryhmätyötuotoksista puuttuu asiakaslähtöisyys ja ne ovat tuskin soveltuvia oikeassa elämässä hyödynnettäviksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuloksissa on joitain ansiokkaita osia, ne täyttävät suurelta osin arviointikriteerit. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen hyvää. Esitys on selkeä ja ymmärrettävästi toteutettu. Visuaalinen esitys on havainnollistava. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja mahdollisesti sovellettavissa käyttöön oikeassa elämässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit huomioiden tuotoksissa on useita merkittäviä ansioita. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teoriaa ja metodologiaa sovelletaan erinomaisesti. Esitys on selkeä ja johdonmukainen. Visuaalinen esitys on havainnollistava ja houkutteleva. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja helposti sovellettavissa oikeassa elämässä käyttöön.

Lisätiedot

Itslearning ja sähköposti.

Siirry alkuun