Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA83-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.06.2025 - 02.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
28.08.2025 - 02.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Laura Närvi
- Ryhmät
-
PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
- Opintojakso
- TH00CA83
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus viikoilla 35-50 torstaisin
Tavoitteet
• ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Sisältö
• varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde
• lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
• lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
• Lapset puheeksi -menetelmä
Oppimateriaalit
Lecture materials
Articles in Itslearning
Minding the Child : Mentalization-Based Interventions with Children, Young People and Their Families, Chapter 1 (pages 11-32). e-book in library
Opetusmenetelmät
Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam 25.9.2025 9.30 -10.30
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Presence in contact teaching is obligatory. In all cases of absence, a compensative assignment must be completed (instructions in Itslearning). Max. amount absence is 50 % of the contact teaching.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Contact teaching and interview assignment 3 ECTS
Exam 2 ECTS
Hylätty (0)
Student does not submit assignments by the deadline.
• You understand the importance of early interaction between the child and parents and know how to strengthen it.
• You understand the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
• You are familiar with family services.
• You know family-centered guidance methods and techniques.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• The student has submitted the assignments for the period by the deadline.
• The student recognizes the importance of early interaction between the child and parents and recognizes the need to strengthen it in their own work.
• The student recognizes the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
• The student is somewhat familiar with family services.
• The student can list family-centered guidance methods and techniques.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• The student has submitted the assignments for the period by the deadline.
• The student knows the importance of early interaction between the child and parents and knows the principles to strengthen it in their own work.
• The student describes the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
• The student is familiar with family services.
• The student knows family-centered guidance methods and techniques.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• The student has submitted the assignments for the period by the deadline.
• The student understands the importance of early interaction between the child and parents and can apply various methods to strengthen the interaction.
• The student can describe the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
• The student is widely familiar with family services and can guide parents to the necessary services.
• The student can use family-centered guidance methods and techniques.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.