Siirry suoraan sisältöön

Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA83-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 02.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
28.08.2025 - 02.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
englanti
Paikat
15 - 25
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Laura Närvi
Ryhmät
PSOSS23EN
Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
Opintojakso
TH00CA83
Toteutukselle TH00CA83-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetus viikoilla 35-50 torstaisin

Tavoitteet

• ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Sisältö

• varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde
• lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
• lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
• Lapset puheeksi -menetelmä

Oppimateriaalit

Lecture materials
Articles in Itslearning
Minding the Child : Mentalization-Based Interventions with Children, Young People and Their Families, Chapter 1 (pages 11-32). e-book in library

Opetusmenetelmät

Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Exam 25.9.2025 9.30 -10.30

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Presence in contact teaching is obligatory. In all cases of absence, a compensative assignment must be completed (instructions in Itslearning). Max. amount absence is 50 % of the contact teaching.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Contact teaching and interview assignment 3 ECTS
Exam 2 ECTS

Hylätty (0)

Student does not submit assignments by the deadline.
• You understand the importance of early interaction between the child and parents and know how to strengthen it.
• You understand the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
• You are familiar with family services.
• You know family-centered guidance methods and techniques.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• The student has submitted the assignments for the period by the deadline.
• The student recognizes the importance of early interaction between the child and parents and recognizes the need to strengthen it in their own work.
• The student recognizes the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
• The student is somewhat familiar with family services.
• The student can list family-centered guidance methods and techniques.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• The student has submitted the assignments for the period by the deadline.
• The student knows the importance of early interaction between the child and parents and knows the principles to strengthen it in their own work.
• The student describes the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
• The student is familiar with family services.
• The student knows family-centered guidance methods and techniques.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• The student has submitted the assignments for the period by the deadline.
• The student understands the importance of early interaction between the child and parents and can apply various methods to strengthen the interaction.
• The student can describe the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
• The student is widely familiar with family services and can guide parents to the necessary services.
• The student can use family-centered guidance methods and techniques.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun