Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA83-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 02.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.08.2025 - 02.10.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Laura Närvi
- Ryhmät
- 
                        PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
- Opintojakso
- TH00CA83
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 30 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| To 04.09.2025  klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) | Supporting Parents and Family Services TH00CA83-3005 | SAL_1170_Phi
                                    Phi | 
| To 11.09.2025  klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) | Lesson, Supporting Parents and Family Services TH00CA83-3005 | SAL_2139a_Afrodite
                                    Afrodite | 
| To 18.09.2025  klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) | Lesson, Supporting Parents and Family Services TH00CA83-3005 | SAL_2139a_Afrodite
                                    Afrodite | 
| To 25.09.2025  klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) | Exam and Lesson, Supporting Parents and Family Services TH00CA83-3005 | SAL_2139a_Afrodite
                                    Afrodite | 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Opetus viikoilla 35-50 torstaisin
                    
Tavoitteet
•	ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä 
•	ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä 
•	tunnet perhepalvelut
•	osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
                    
Sisältö
•	varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde 
•	lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
•	lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
•	Lapset puheeksi -menetelmä
                    
Oppimateriaalit
Lecture materials
Articles in Itslearning
Minding the Child : Mentalization-Based Interventions with Children, Young People and Their Families, Chapter 1 (pages 11-32). e-book in library
                    
Opetusmenetelmät
Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam 25.9.2025 9.30 -10.30
Re-exam 30.10. 14.30-15.30
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Presence in contact teaching is obligatory. In all cases of absence, a compensative assignment must be completed (instructions in Itslearning). Max. amount absence is 50 % of the contact teaching.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Contact teaching and interview assignment 3 ECTS
Exam 2 ECTS
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Exam
                    
Hylätty (0)
Student does not submit assignments by the deadline.
•	You understand the importance of early interaction between the child and parents and know how to strengthen it.
•	You understand the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
•	You are familiar with family services.
•	You know family-centered guidance methods and techniques.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
•	The student has submitted the assignments for the period by the deadline.
•	The student recognizes the importance of early interaction between the child and parents and recognizes the need to strengthen it in their own work.
•	The student recognizes the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
•	The student is somewhat familiar with family services.
•	The student can list family-centered guidance methods and techniques.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
•	The student has submitted the assignments for the period by the deadline.
•	The student knows the importance of early interaction between the child and parents and knows the principles to strengthen it in their own work.
•	The student describes the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
•	The student is familiar with family services.
•	The student knows family-centered guidance methods and techniques.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
•	The student has submitted the assignments for the period by the deadline.
•	The student understands the importance of early interaction between the child and parents and can apply various methods to strengthen the interaction.
•	The student can describe the risk factors related to the well-being and living environment of families with children.
•	The student is widely familiar with family services and can guide parents to the necessary services.
•	The student can use family-centered guidance methods and techniques.
                    
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.
                    
Lisätiedot
Itslearning