Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE00-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.09.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Juho Korpi
FT1 Virtuaalihenkilö7
Ryhmät
PFYSIS24B
PFYSIS24B
PFYSIS24
Fysioterapeutti (AMK), S24
PFYSIS24A
PFYSIS24A
Opintojakso
TH00BE00
Toteutukselle TH00BE00-3015 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Toteutussuunnitelma.

VK 37-38
Läsnäopetus 1 x 1 h (A ja B yhdessä)
- Orientaatio

Itsenäinen opiskelu
- Kertaus: Hengityselimistön anatomian ja fysiologia
- Kertaus: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia
- Oppimispolku 1: hengityksen patofysiologiaa
- Oppimispolku 2: hengityksen tutkimisen lähtökohtia

VK 39
Läsnäopetus 1 x 4 h (A ja B erikseen)
- Hengityksen tutkiminen

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 3: hengitysfysioterapian suositukset ja hengitystä tukevat laitteet.

VK 40
Läsnäopetus 1 x 2 h (A ja B yhdessä ) 2 x 2h (A ja B erikseen)
- Hengityksen tutkiminen

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 3: hengitysfysioterapian suositukset ja hengitystä tukevat laitteet.

VK 41
Läsnäopetus 1 x 2 h (A ja B yhdessä ) 1 x 2h (A ja B erikseen)
- Hengityksen kuntoutus

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät pienryhmissä

VK 42
ei läsnäopetusta

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät pienryhmissä

VK 43
Läsnäopetus 2 x 2 h (A ja B erikseen)
- Hengityksen kuntoutus

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät pienryhmissä

VK 44
Läsnäopetus 1 x 2 h (A ja B yhdessä)
- Hengityksen kertaus

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät valmiiksi

VK 45
Läsnäopetus 1 x 3 h (A ja B yhdessä) & 1 x 2h (A ja B yhdessä)
- Hengitysosion tentti
- Sydänosion orientaatio

Itsenäinen opiskelu
- Tenttiin valmistautuminen
- Kertaavat opinnot (sydänosio)

VK 46
Läsnäopetus 1 x 4 h (A ja B erikseen)
- Fysioterapia sairaalaolosuhteissa

Itsenäinen opiskelu
- Kertaavat opinnot

VK 47-49
Ei läsnäopetusta

Itsenäinen opiskelu
- Sydänosion oppimispolku
- Osaamisen näytön työstäminen

VK 50
Läsnäopetus 1 x 4 h (A ja B erikseen), 1 x 3h (A ja B yhdessä)
- Case-työskentelyä
- Sydänosion tentti

Itsenäinen opiskelu
- Sydänosion oppimispolku valmiiksi
- Osaamisen näyttö valmiiksi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.

Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.

Opetusmenetelmät

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on kaksi numeerisesti arvioitavaa kirjallista yksilötenttiä.
- Hengitysosion tentti viikolla 15
- Sydänosion tentti viikolla 21

Mahdollisten uusintojen ajankohdat sovitaan erikseen.

Kansainvälisyys

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).

Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sydänkuntoutuksen osion voi lukea hyväksi suorittamalla Jyväskylän avoimen yliopiston opintojakson Liikunnallinen sydänkuntoutus (2 op). Opintojakso on tarjolla maksuttomasti ja sen voi suorittaa verkko-opintoina.

Opintojakson tiedot: https://www.jyu.fi/fi/avoin-yliopisto/opintojaksot/liikunnallinen-sydankuntoutus

HUOM! Opiskelijan tulee itsenäisesti selvittää opintojakson käytännöt ja noudattaa Jyväskylän avoimen yliopiston ohjeita, näihin ei ole saatavilla tukea tämän opintojakson opettajalta. Opiskelijan tulee esittää suorituksesta luotettava selvitys, esimerkiksi opintorekisteriote.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta / osaamisen näyttöä, jotka arvioidaan numeerisesti 0-5. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta.

Verkko-opetus sisältää oppimispolkuja, jotka arvioidaan loppukokeella asteikolla 0-5. Tarkemmat tehtäväohjeet ja arvioitikriteerit löytyvät Itslearningistä.

Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä

35 h läsnäopetusta
h oppimispolut ja muut tehtävät (opiskelijan valitsemana aikana)
h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
4 h tentit
108 h yhteensä

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.

Lisätiedot

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Siirry alkuun