Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE00-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 14.12.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Juho Korpi

Ryhmät

  • PFYSIS24B
    PFYSIS24B
  • PFYSIS24
    Fysioterapeutti (AMK), S24
  • PFYSIS24A
    PFYSIS24A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteiden ja lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja tilannekohtaisiin tekijöihin,
• nimetä hengitykseen ja verenkiertoon vaikuttavia tekijöitä sekä selittää niiden yhteyden asiakkaan toimintakykyyn,
• selittää näyttöön perustuvat hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden tutkimismenetelmät sekä käyttää niitä,
• selittää näyttöön perustuvat keskeiset fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää hengitys- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä sekä käyttää niitä,
• hyödyntää sisätauteihin liittyvä lääketieteellistä tietoaan fysioterapiaprosessissa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Hengitys: hengityksen merkitys, hengitysongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot tukea ja edistää hengitysongelmaisen asiakkaan toimintakykyä; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Verenkierto: suomalaisen väestön arterioskleroosin riskitekijöiden tunnistaminen, arterioskleroosin primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio, sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen, fysioterapian keinot ylläpitää ja/tai edistää sydän- ja verenkierto-ongelmaisen asiakkaan toimintakykyä ja osallistumista, diabetespotilaan fysioterapian erityispiirteitä, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa, asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen ratkaisukeskeisesti.

Vitaalitoimintoja tukevan fysioterapian harjoittelu toteutuu eri harjoittelujaksoilla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.

Opetusmenetelmät

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on kaksi numeerisesti arvioitavaa kirjallista yksilötenttiä.
- Hengitysosion tentti viikolla 15
- Sydänosion tentti viikolla 21

Mahdollisten uusintojen ajankohdat sovitaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).

Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sydänkuntoutuksen osion voi lukea hyväksi suorittamalla Jyväskylän avoimen yliopiston opintojakson Liikunnallinen sydänkuntoutus (2 op). Opintojakso on tarjolla maksuttomasti ja sen voi suorittaa verkko-opintoina.

Opintojakson tiedot: https://www.jyu.fi/fi/avoin-yliopisto/opintojaksot/liikunnallinen-sydankuntoutus

HUOM! Opiskelijan tulee itsenäisesti selvittää opintojakson käytännöt ja noudattaa Jyväskylän avoimen yliopiston ohjeita, näihin ei ole saatavilla tukea tämän opintojakson opettajalta. Opiskelijan tulee esittää suorituksesta luotettava selvitys, esimerkiksi opintorekisteriote.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta / osaamisen näyttöä, jotka arvioidaan numeerisesti 0-5. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta.

Verkko-opetus sisältää oppimispolkuja, jotka arvioidaan loppukokeella asteikolla 0-5. Tarkemmat tehtäväohjeet ja arvioitikriteerit löytyvät Itslearningistä.

Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä

35 h läsnäopetusta
h oppimispolut ja muut tehtävät (opiskelijan valitsemana aikana)
h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
4 h tentit
108 h yhteensä

Sisällön jaksotus

Toteutussuunnitelma.

VK 37-38
Läsnäopetus 1 x 1 h (A ja B yhdessä)
- Orientaatio

Itsenäinen opiskelu
- Kertaus: Hengityselimistön anatomian ja fysiologia
- Kertaus: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia
- Oppimispolku 1: hengityksen patofysiologiaa
- Oppimispolku 2: hengityksen tutkimisen lähtökohtia

VK 39
Läsnäopetus 1 x 4 h (A ja B erikseen)
- Hengityksen tutkiminen

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 3: hengitysfysioterapian suositukset ja hengitystä tukevat laitteet.

VK 40
Läsnäopetus 1 x 2 h (A ja B yhdessä ) 2 x 2h (A ja B erikseen)
- Hengityksen tutkiminen

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 3: hengitysfysioterapian suositukset ja hengitystä tukevat laitteet.

VK 41
Läsnäopetus 1 x 2 h (A ja B yhdessä ) 1 x 2h (A ja B erikseen)
- Hengityksen kuntoutus

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät pienryhmissä

VK 42
ei läsnäopetusta

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät pienryhmissä

VK 43
Läsnäopetus 2 x 2 h (A ja B erikseen)
- Hengityksen kuntoutus

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät pienryhmissä

VK 44
Läsnäopetus 1 x 2 h (A ja B yhdessä)
- Hengityksen kertaus

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät valmiiksi

VK 45
Läsnäopetus 1 x 3 h (A ja B yhdessä) & 1 x 2h (A ja B yhdessä)
- Hengitysosion tentti
- Sydänosion orientaatio

Itsenäinen opiskelu
- Tenttiin valmistautuminen
- Kertaavat opinnot (sydänosio)

VK 46
Läsnäopetus 1 x 4 h (A ja B erikseen)
- Fysioterapia sairaalaolosuhteissa

Itsenäinen opiskelu
- Kertaavat opinnot

VK 47-49
Ei läsnäopetusta

Itsenäinen opiskelu
- Sydänosion oppimispolku
- Osaamisen näytön työstäminen

VK 50
Läsnäopetus 1 x 4 h (A ja B erikseen), 1 x 3h (A ja B yhdessä)
- Case-työskentelyä
- Sydänosion tentti

Itsenäinen opiskelu
- Sydänosion oppimispolku valmiiksi
- Osaamisen näyttö valmiiksi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson tentteihin, kahteen osaamisen näyttöön ja oppimispolkujen lopputentteihin. Tentit ja osaamisen näytöt arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana muodostuu seuraavasti:
- Tentit á 20 %
- Osaamisen näytöt á 20 %
- Oppimispolkujen lopputenttien keskiarvo 20 %.

Tenttien arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein: 1>49%; 2>59%; 3>69%; 4>79%; 5>89%.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista. Ks. tarkemmat kriteerit alta.

Opintojakso on hylätty, mikäli
- Opiskelija ei läpäise tenttejä kolmella yrityksellä (varsinainen yritys ja kaksi uusintamahdollisuutta). Hylätty tenttisuoritus on pisteiden jääminen alle 50 prosentin tentin kokonaispistemäärästä.
- Opiskelijan palauttamista osaamisen näytöistä yksi tai useampi on hylätty. Opiskelijalla on kaksi mahdollisuutta saada palautetta osaamisen näytön täydentämiseksi.
- Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä tai osoittanut osaamistaan poissaolojen ajalta.

Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 70 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan.