Skip to main content

Physiotherapy for Supporting Client’s Breathing and Cardiovascular Circulation (4 cr)

Code: TH00BE00-3015

General information


Enrollment
01.05.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.09.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Juho Korpi
FT1 Virtuaalihenkilö7
Course
TH00BE00
No reservations found for realization TH00BE00-3015!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutussuunnitelma.

VK 37-38
Läsnäopetus 1 x 1 h (A ja B yhdessä)
- Orientaatio

Itsenäinen opiskelu
- Kertaus: Hengityselimistön anatomian ja fysiologia
- Kertaus: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia
- Oppimispolku 1: hengityksen patofysiologiaa
- Oppimispolku 2: hengityksen tutkimisen lähtökohtia

VK 39
Läsnäopetus 1 x 4 h (A ja B erikseen)
- Hengityksen tutkiminen

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 3: hengitysfysioterapian suositukset ja hengitystä tukevat laitteet.

VK 40
Läsnäopetus 1 x 2 h (A ja B yhdessä ) 2 x 2h (A ja B erikseen)
- Hengityksen tutkiminen

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 3: hengitysfysioterapian suositukset ja hengitystä tukevat laitteet.

VK 41
Läsnäopetus 1 x 2 h (A ja B yhdessä ) 1 x 2h (A ja B erikseen)
- Hengityksen kuntoutus

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät pienryhmissä

VK 42
ei läsnäopetusta

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät pienryhmissä

VK 43
Läsnäopetus 2 x 2 h (A ja B erikseen)
- Hengityksen kuntoutus

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät pienryhmissä

VK 44
Läsnäopetus 1 x 2 h (A ja B yhdessä)
- Hengityksen kertaus

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävät valmiiksi

VK 45
Läsnäopetus 1 x 3 h (A ja B yhdessä) & 1 x 2h (A ja B yhdessä)
- Hengitysosion tentti
- Sydänosion orientaatio

Itsenäinen opiskelu
- Tenttiin valmistautuminen
- Kertaavat opinnot (sydänosio)

VK 46
Läsnäopetus 1 x 4 h (A ja B erikseen)
- Fysioterapia sairaalaolosuhteissa

Itsenäinen opiskelu
- Kertaavat opinnot

VK 47-49
Ei läsnäopetusta

Itsenäinen opiskelu
- Sydänosion oppimispolku
- Osaamisen näytön työstäminen

VK 50
Läsnäopetus 1 x 4 h (A ja B erikseen), 1 x 3h (A ja B yhdessä)
- Case-työskentelyä
- Sydänosion tentti

Itsenäinen opiskelu
- Sydänosion oppimispolku valmiiksi
- Osaamisen näyttö valmiiksi

Objective

The student is able
• to define the effects of respiratory and cardio-vascular symptoms and medical procedures on the motion, the functional ability and the participation in connection with clients in different ages,
• to list the factors affecting on respiratory and cardio-vascular systems and explain their connection to client’s ability to function,
• to describe and to implement methods to examine the functional ability and it’s prerequisites of the client with respiratory and cardio-vascular problems,
• to explain and to implement the essential means of physiotherapy to maintain and/or promote the functional ability and it’s prerequisites
• to use knowledge of internal disorders in physiotherapy process.

Content

Respiration: the importance of respiration, examination a client in connection with respiratory problems, methods of physiotherapy to support and promote client’s ability to function and participate; primary, secondary and tertiary prevention.

Cardiovascular system: risk factors in connection with Finnish population’s cardiovascular system, primary, secondary and tertiary prevention in disorders of the cardio-vascular systems, physiotherapy examination and implementation methods to maintain and promote clients with cardiovascular problems.

Clinical practice is included in all training periods.

Materials

Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.

Teaching methods

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.

Exam schedules

Opintojaksolla on kaksi numeerisesti arvioitavaa kirjallista yksilötenttiä.
- Hengitysosion tentti viikolla 15
- Sydänosion tentti viikolla 21

Mahdollisten uusintojen ajankohdat sovitaan erikseen.

International connections

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).

Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa.

Completion alternatives

Sydänkuntoutuksen osion voi lukea hyväksi suorittamalla Jyväskylän avoimen yliopiston opintojakson Liikunnallinen sydänkuntoutus (2 op). Opintojakso on tarjolla maksuttomasti ja sen voi suorittaa verkko-opintoina.

Opintojakson tiedot: https://www.jyu.fi/fi/avoin-yliopisto/opintojaksot/liikunnallinen-sydankuntoutus

HUOM! Opiskelijan tulee itsenäisesti selvittää opintojakson käytännöt ja noudattaa Jyväskylän avoimen yliopiston ohjeita, näihin ei ole saatavilla tukea tämän opintojakson opettajalta. Opiskelijan tulee esittää suorituksesta luotettava selvitys, esimerkiksi opintorekisteriote.

Student workload

Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta / osaamisen näyttöä, jotka arvioidaan numeerisesti 0-5. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta.

Verkko-opetus sisältää oppimispolkuja, jotka arvioidaan loppukokeella asteikolla 0-5. Tarkemmat tehtäväohjeet ja arvioitikriteerit löytyvät Itslearningistä.

Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä

35 h läsnäopetusta
h oppimispolut ja muut tehtävät (opiskelijan valitsemana aikana)
h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
4 h tentit
108 h yhteensä

Qualifications

The student is able to explain structures and function of vital organs.

Further information

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Go back to top of page