Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL69-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 26
- Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 58 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 25.08.2025 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
teams-Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 |
|
To 11.09.2025 klo 08:15 - 14:00 (5 t 45 min) |
Normaalikehitys_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 |
|
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 18:00 (8 t 0 min) |
Leikki_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 |
|
Ma 15.09.2025 klo 08:15 - 16:00 (7 t 45 min) |
Sensomot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 |
|
Ke 17.09.2025 klo 12:30 - 18:00 (5 t 30 min) |
Arviointi_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 |
|
Pe 19.09.2025 klo 08:00 - 15:00 (7 t 0 min) |
Arviointimenetelmät_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 |
|
Ma 29.09.2025 klo 08:15 - 16:00 (7 t 45 min) |
terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 |
|
Pe 03.10.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 |
|
Ma 06.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
4h Info ja terapiaprosessi teams
6h lapsen normaalikehitys
8h leikki toimintaterapiassa
8h Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi/käytännönharjoius
6h Arviointi ja tavoitteet
7h Arviointimenetelmät
8h Terapian toteutus
6h Terapian toteutus
7h Näyttöpäivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointi
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiivinen viitekehys kouluikäisen lapsen terapiassa
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Oppimateriaalit
Aistitiedon käsittelyn vaikeudet -ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Puustjärvi, Anita (toim.) 2024 Santalahti kustannus.
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 2015 (e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633 )
Vauva oppii liikkumaan: opas vauvan sensomotorisesta kehityksestä 2024. Sipi, Iiris & Isoherranen, Eevi
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (löytyy helposti kaikista kirjastoista)
Tarvittava artikkeli: AJOT June 1982, vol 36, number 6 s.365-374 A Synthesis of Occupational Behavior and Sensory Integration Concepts in Theory and Practice, Part 1. Theoretical Foundations. Wendy Mack, Jerry Ernest Linquist, L. Diane Parham. (https://turkuamk.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_proquest_miscellaneous_74131041?sid=3121794234 )
Occupation-centred practice with children: a practical guide for occupational therapists – Rodger, S & Kennedy-Behr, A. 2017 (ei pakollinen, mutta hyödyllinen https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995607034405970?sid=3075573666 )
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Lähipäivät sisältävät myös käytännönharjoittelua.
Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta.
Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 5-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputyön palautus 10.10
Tiiminäyttö 6.10
Kansainvälisyys
Tiimioppiminen, itsenäinen työskentely, käytännönharjoittelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä on 1op.
27hx7op=189h, joista lähiopetusta on 60h. Itsenäistä työskentelyä 129h
Oppistehtävät: Teoriamateriaalien lukeminen ja muistiinpanot
Erityisryhmien leikki -essee
Toimintakyvyn arvioinnin palautettavat muistiinpanot/essee
Itsenäinen työskentely vk 39,
Kaksi palautettavaa tiimityötä
Kognitiiviset teoriat - essee
Lopputyö: leikin ja aistitiedon käsittelyn merkityslapsen kehitykselle
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Neuroanatomia ja –fysiologia ja Lasten neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena ja Toiminnan terapeuttinen käyttö
Lisätiedot
Opintojaksoa koskevat yleiset kysymykset ItsLearning-oppimisalustan kysymys&vastauspalstalle