Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL69-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.06.2025 - 10.10.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 26
- Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 58 t 30 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ma 25.08.2025  klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) | Info, Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | Teams | 
| Ti 09.09.2025  klo 10:00 - 15:45 (5 t 45 min) | Normaalikehitys_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | EDU_1090
                                    Ringsberg esitystila byod | 
| Pe 12.09.2025  klo 10:00 - 18:00 (8 t 0 min) | Leikki_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | EDU_1090
                                    Ringsberg esitystila byod | 
| Ma 15.09.2025  klo 08:15 - 16:00 (7 t 45 min) | Sensomot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | ICT_B2033
                                    Luovan liikkumisen tila | 
| Ke 17.09.2025  klo 12:30 - 18:00 (5 t 30 min) | Arviointi_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | EDU_1090
                                    Ringsberg esitystila byod | 
| Pe 19.09.2025  klo 08:00 - 15:00 (7 t 0 min) | Arviointimenetelmät_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | EDU_3029
                                    Lovisa muunto byod | 
| Ma 29.09.2025  klo 11:00 - 16:00 (5 t 0 min) | terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | EDU_1090
                                    Ringsberg esitystila byod | 
| Ti 30.09.2025  klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) | terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | EDU_1091
                                    Hammarbacka esitystila byod | 
| Pe 03.10.2025  klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) | terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | EDU_3029
                                    Lovisa muunto byod | 
| Ma 06.10.2025  klo 09:00 - 09:30 (0 t 30 min) | Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | EDU_1090
                                    Ringsberg esitystila byod | 
| Ma 06.10.2025  klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) | Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | EDU_2035
                                    Ryhmätyö (6 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) EDU_2065.1 Kerttu (6 hlö) EDU_2048 Lyyli (10 hlö) | 
| Ma 06.10.2025  klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) | Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004 | EDU_2006_2007
                                    Oppimistila avo muunto byod | 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
25.8.25 4h Info ja terapiaprosessi teams 
9.9.25 6h lapsen normaalikehitys
12.9.25 8h leikki toimintaterapiassa
15.9.25 8h Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi/käytännönharjoius
17.9.25 6h Arviointi ja tavoitteet
19.9.25 7h Arviointimenetelmät
29.9.25 5h Terapian toteutus
30.9.25 2h Terapian toteutus
3.10.25 6h Terapian toteutus
6.10.25 7h Näyttöpäivä
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa
•	selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
•	havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
•	tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
•	kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
•	valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan, 
•	perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
•	asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
                    
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointi
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana  
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiivinen viitekehys kouluikäisen lapsen terapiassa 
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
                    
Oppimateriaalit
Aistitiedon käsittelyn vaikeudet -ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Puustjärvi, Anita (toim.) 2024 Santalahti kustannus.
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 2015 (e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633  )
Vauva oppii liikkumaan: opas vauvan sensomotorisesta kehityksestä 2024. Sipi, Iiris & Isoherranen, Eevi
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (löytyy helposti kaikista kirjastoista)
Tarvittava artikkeli: AJOT June 1982, vol 36, number 6 s.365-374 A Synthesis of Occupational Behavior and Sensory Integration Concepts in Theory and Practice, Part 1. Theoretical Foundations. Wendy Mack, Jerry Ernest Linquist, L. Diane Parham. (https://turkuamk.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_proquest_miscellaneous_74131041?sid=3121794234 )
Occupation-centred practice with children: a practical guide for occupational therapists – Rodger, S & Kennedy-Behr, A. 2017 (ei pakollinen, mutta hyödyllinen https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995607034405970?sid=3075573666  )
                    
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Lähipäivät sisältävät myös käytännönharjoittelua.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputyön palautus 10.10
Tiiminäyttö 6.10
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen, itsenäinen työskentely, käytännönharjoittelu
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä on 1op.
27hx7op=189h, joista lähiopetusta on 60h. Itsenäistä työskentelyä 129h
Oppistehtävät: Tarkemmat tiedot ja päivämäärät löydät itslearningissa olevasta erillisestä "opintojakson tehtävät"-dokumentista
Teoriamateriaalien lukeminen ja muistiinpanot 
Erityisryhmien leikki -essee 
Toimintakyvyn arvioinnin palautettavat muistiinpanot/essee 
Itsenäinen työskentely vk 39, 
Kaksi palautettavaa tiimityötä
Kognitiiviset teoriat - essee
Lopputyö: leikin ja aistitiedon käsittelyn merkityslapsen kehitykselle
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus lähipäivässä, näytössä sekä tiimityöskentelyssä (myös töiden palautuminen aikataulussa vaikuttaa aktiivisuuteen) +1/-1
Kirjallisten töiden tekeminen hyväksytysti (alla olevan arviointikehikon mukainen arviointi) +1/-1
Tiiminäyttö 1-5
Henkilökohtainen lopputyö 1-5
Itse- ja vertaisarviointi
                    
Hylätty (0)
Opiskelija:
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä 
tarkastelee asioita virheellisesti  
käyttää lähdeviitemerkintöjä  virheellisesti  
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä 
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa 
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja 
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista 
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan 
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa 
ei noudata dialogin perusperiaatteita 
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan 
ei noudata ohjeita 
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi 
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä 
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja 
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti 
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi 
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa 
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin 
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa 
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa 
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita 
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä 
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta 
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti 
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti 
tarkastelee asioita eri näkökulmista 
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein 
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia 
työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa 
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen 
organisoi omaa toimintaa 
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan 
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja 
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön 
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen 
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan 
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti 
käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita 
tarkastelee asioita useista näkökulmista 
hallitsee lähdeviitteiden käytön 
käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein 
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti 
työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa 
kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen 
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa  
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan 
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita 
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön 
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan 
arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti 
antaa palautetta rakentavasti
                    
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:  
Neuroanatomia ja –fysiologia ja Lasten neurologia 
Moduulit: 
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena ja Toiminnan terapeuttinen käyttö
                    
Lisätiedot
Opintojaksoa koskevat yleiset kysymykset ItsLearning-oppimisalustan kysymys&vastauspalstalle