Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL69-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 26
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Heli Arokki
Ryhmät
PTOIMS24
Toimintaterapeutti (AMK), S24
Opintojakso
TH00CL69

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 58 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
teams-Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004
To 11.09.2025 klo 08:15 - 14:00
(5 t 45 min)
Normaalikehitys_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 18:00
(8 t 0 min)
Leikki_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004
Ma 15.09.2025 klo 08:15 - 16:00
(7 t 45 min)
Sensomot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004
Ke 17.09.2025 klo 12:30 - 18:00
(5 t 30 min)
Arviointi_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004
Pe 19.09.2025 klo 08:00 - 15:00
(7 t 0 min)
Arviointimenetelmät_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004
Ma 29.09.2025 klo 08:15 - 16:00
(7 t 45 min)
terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004
Pe 03.10.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
terapian_tot_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004
Ma 06.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Näyttö_Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen TH00CL69-3004
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

4h Info ja terapiaprosessi teams
6h lapsen normaalikehitys
8h leikki toimintaterapiassa
8h Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi/käytännönharjoius
6h Arviointi ja tavoitteet
7h Arviointimenetelmät
8h Terapian toteutus
6h Terapian toteutus
7h Näyttöpäivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• havainnoida ja analysoida lapsen toimintaa suhteessa normaalikehitykseen,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.

Sisältö

Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointi
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Asiakaslähtöinen työskentelytapa
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiivinen viitekehys kouluikäisen lapsen terapiassa
Yleisimmät asiakasryhmät ja keskeisimmät ongelmakokonaisuudet
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus

Oppimateriaalit

Aistitiedon käsittelyn vaikeudet -ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Puustjärvi, Anita (toim.) 2024 Santalahti kustannus.
Occupational Therapy for Children and Adolescents – Case-Smith, Jane. 2015 (e-kirja koulun kirjastossa https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995730191205970?sid=3085176633 )
Vauva oppii liikkumaan: opas vauvan sensomotorisesta kehityksestä 2024. Sipi, Iiris & Isoherranen, Eevi
Lapsen ensimmäinen vuosi: kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? – Autti-Rämö & Salpa 2010 (löytyy helposti kaikista kirjastoista)

Tarvittava artikkeli: AJOT June 1982, vol 36, number 6 s.365-374 A Synthesis of Occupational Behavior and Sensory Integration Concepts in Theory and Practice, Part 1. Theoretical Foundations. Wendy Mack, Jerry Ernest Linquist, L. Diane Parham. (https://turkuamk.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_proquest_miscellaneous_74131041?sid=3121794234 )

Occupation-centred practice with children: a practical guide for occupational therapists – Rodger, S & Kennedy-Behr, A. 2017 (ei pakollinen, mutta hyödyllinen https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995607034405970?sid=3075573666 )

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua verkossa sekä tiimiopiskelua. Lähipäivät sisältävät myös käytännönharjoittelua.

Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta.
Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 5-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopputyön palautus 10.10
Tiiminäyttö 6.10

Kansainvälisyys

Tiimioppiminen, itsenäinen työskentely, käytännönharjoittelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä on 1op.
27hx7op=189h, joista lähiopetusta on 60h. Itsenäistä työskentelyä 129h

Oppistehtävät: Teoriamateriaalien lukeminen ja muistiinpanot
Erityisryhmien leikki -essee
Toimintakyvyn arvioinnin palautettavat muistiinpanot/essee
Itsenäinen työskentely vk 39,
Kaksi palautettavaa tiimityötä
Kognitiiviset teoriat - essee
Lopputyö: leikin ja aistitiedon käsittelyn merkityslapsen kehitykselle

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Neuroanatomia ja –fysiologia ja Lasten neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena ja Toiminnan terapeuttinen käyttö

Lisätiedot

Opintojaksoa koskevat yleiset kysymykset ItsLearning-oppimisalustan kysymys&vastauspalstalle

Siirry alkuun