Siirry suoraan sisältöön

SUSTIS Kestävän kehityksen projekti (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CQ24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 12.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
08.10.2025 - 03.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettajat
Elina Asukas
Hannu Parkkamäki
Poppy Skarli
Arto Manninen
Antti Meriö
Leena Mattila
Piritta Saipa
Alisa Pettersson
Mervi Vuolas
Marika Nurmikko
Markku Ikonen
Harri Lappalainen
Matti Kuikka
Mikko Niskanen
Sanna Vauranoja
Ville Huhtinen
Jonna Heikkilä
Opintojakso
TE00CQ24

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 08.10.2025 klo 12:00 - 17:00
(5 t 0 min)
SUSTIS Kestävän kehityksen projekti TE00CQ24-3002
Zoom
Ke 22.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
SUSTIS Kestävän kehityksen projekti TE00CQ24-3002
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
EDU_3076 Teoriatila avo byod
EDU_3074 Teoriatila avo byod
EDU_3033 Teoriatila avo byod
EDU_3028 Teoriatila avo muunto byod
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2029 Teoriatila avo
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3015 Katri (10 hlö)
EDU_3075 Marjukka (16 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_3030 Ryhmätyö (10 hlö)
ICT_B2025 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B3024 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C2044 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C3040 Ryhmätyö avo (16 hlö)
LEM_B160a Aatos (10 hlö)
LEM_B160b Idea (10 hlö)
LEM_A307 Leirinuotio (8-12 hlö)
EDU_2057 Taidon portaat
EDU_2072 Työkahvila Aurinkokylpy /Esitystila avo
ICT_C3044 Teoriatila muunto
LEM_B143 Oppimistila muunto
LEM_A104_aula Lemminkäisen aula
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo
EDU_3002 Henrik muunto byod
EDU_3004 Josef muunto byod
Ke 29.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
SUSTIS Kestävän kehityksen projekti TE00CQ24-3002
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
EDU_3076 Teoriatila avo byod
EDU_3074 Teoriatila avo byod
EDU_3033 Teoriatila avo byod
EDU_3028 Teoriatila avo muunto byod
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2029 Teoriatila avo
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3015 Katri (10 hlö)
EDU_3075 Marjukka (16 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_3030 Ryhmätyö (10 hlö)
ICT_B2025 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B3024 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C2044 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C3040 Ryhmätyö avo (16 hlö)
LEM_B160a Aatos (10 hlö)
LEM_B160b Idea (10 hlö)
LEM_A307 Leirinuotio (8-12 hlö)
EDU_2057 Taidon portaat
EDU_2072 Työkahvila Aurinkokylpy /Esitystila avo
ICT_C3044 Teoriatila muunto
LEM_B143 Oppimistila muunto
LEM_A104_aula Lemminkäisen aula
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo
EDU_3002 Henrik muunto byod
EDU_3004 Josef muunto byod
Ke 05.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
SUSTIS Kestävän kehityksen projekti TE00CQ24-3002
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
EDU_3076 Teoriatila avo byod
EDU_3074 Teoriatila avo byod
EDU_3033 Teoriatila avo byod
EDU_3028 Teoriatila avo muunto byod
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2029 Teoriatila avo
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3015 Katri (10 hlö)
EDU_3075 Marjukka (16 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_3030 Ryhmätyö (10 hlö)
ICT_B2025 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B3024 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C2044 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C3040 Ryhmätyö avo (16 hlö)
LEM_B160a Aatos (10 hlö)
LEM_B160b Idea (10 hlö)
LEM_A307 Leirinuotio (8-12 hlö)
EDU_2057 Taidon portaat
EDU_2072 Työkahvila Aurinkokylpy /Esitystila avo
ICT_C3044 Teoriatila muunto
LEM_B143 Oppimistila muunto
LEM_A104_aula Lemminkäisen aula
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo
EDU_3002 Henrik muunto byod
EDU_3004 Josef muunto byod
Ke 12.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
SUSTIS Kestävän kehityksen projekti TE00CQ24-3002
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
EDU_3076 Teoriatila avo byod
EDU_3074 Teoriatila avo byod
EDU_3033 Teoriatila avo byod
EDU_3028 Teoriatila avo muunto byod
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2029 Teoriatila avo
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3015 Katri (10 hlö)
EDU_3075 Marjukka (16 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_3030 Ryhmätyö (10 hlö)
ICT_B2025 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B3024 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C2044 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C3040 Ryhmätyö avo (16 hlö)
LEM_B160a Aatos (10 hlö)
LEM_B160b Idea (10 hlö)
LEM_A307 Leirinuotio (8-12 hlö)
EDU_2057 Taidon portaat
EDU_2072 Työkahvila Aurinkokylpy /Esitystila avo
ICT_C3044 Teoriatila muunto
LEM_B143 Oppimistila muunto
LEM_A104_aula Lemminkäisen aula
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo
EDU_3002 Henrik muunto byod
EDU_3004 Josef muunto byod
Ke 19.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
SUSTIS Kestävän kehityksen projekti TE00CQ24-3002
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
EDU_3076 Teoriatila avo byod
EDU_3074 Teoriatila avo byod
EDU_3033 Teoriatila avo byod
EDU_3028 Teoriatila avo muunto byod
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2029 Teoriatila avo
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3015 Katri (10 hlö)
EDU_3075 Marjukka (16 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_3030 Ryhmätyö (10 hlö)
ICT_B2025 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B3024 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C2044 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C3040 Ryhmätyö avo (16 hlö)
LEM_B160a Aatos (10 hlö)
LEM_B160b Idea (10 hlö)
LEM_A307 Leirinuotio (8-12 hlö)
EDU_2057 Taidon portaat
EDU_2072 Työkahvila Aurinkokylpy /Esitystila avo
ICT_C3044 Teoriatila muunto
LEM_B143 Oppimistila muunto
LEM_A104_aula Lemminkäisen aula
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo
EDU_3002 Henrik muunto byod
EDU_3004 Josef muunto byod
Ke 26.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
SUSTIS Kestävän kehityksen projekti TE00CQ24-3002
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
EDU_3076 Teoriatila avo byod
EDU_3074 Teoriatila avo byod
EDU_3033 Teoriatila avo byod
EDU_3028 Teoriatila avo muunto byod
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2029 Teoriatila avo
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3015 Katri (10 hlö)
EDU_3075 Marjukka (16 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_3030 Ryhmätyö (10 hlö)
ICT_B2025 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B3024 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C2044 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C3040 Ryhmätyö avo (16 hlö)
LEM_B160a Aatos (10 hlö)
LEM_B160b Idea (10 hlö)
LEM_A307 Leirinuotio (8-12 hlö)
ICT_C3044 Teoriatila muunto
LEM_B143 Oppimistila muunto
LEM_A104_aula Lemminkäisen aula
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo
EDU_3002 Henrik muunto byod
EDU_3004 Josef muunto byod
EDU_3006_3007 Oppimistila avo muunto byod
EDU_2006_2007 Oppimistila avo muunto byod
Ke 03.12.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
SUSTIS Kestävän kehityksen projekti TE00CQ24-3002
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
EDU_3076 Teoriatila avo byod
EDU_3074 Teoriatila avo byod
EDU_3033 Teoriatila avo byod
EDU_3028 Teoriatila avo muunto byod
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2029 Teoriatila avo
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3015 Katri (10 hlö)
EDU_3075 Marjukka (16 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_3030 Ryhmätyö (10 hlö)
ICT_B2025 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B3024 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C2044 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C3040 Ryhmätyö avo (16 hlö)
LEM_B160a Aatos (10 hlö)
LEM_B160b Idea (10 hlö)
LEM_A307 Leirinuotio (8-12 hlö)
EDU_2057 Taidon portaat
EDU_2072 Työkahvila Aurinkokylpy /Esitystila avo
ICT_C3044 Teoriatila muunto
LEM_B143 Oppimistila muunto
LEM_A104_aula Lemminkäisen aula
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo
EDU_3002 Henrik muunto byod
EDU_3004 Josef muunto byod
ICT_C1032 Demotila
Ke 10.12.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
SUSTIS Kestävän kehityksen projekti TE00CQ24-3002
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
EDU_2033 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
EDU_3076 Teoriatila avo byod
EDU_3074 Teoriatila avo byod
EDU_3033 Teoriatila avo byod
EDU_3028 Teoriatila avo muunto byod
EDU_2031 Teoriatila avo
EDU_2029 Teoriatila avo
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
EDU_3015 Katri (10 hlö)
EDU_3075 Marjukka (16 hlö)
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö)
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö)
EDU_3030 Ryhmätyö (10 hlö)
ICT_B2025 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B3024 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C2044 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C3040 Ryhmätyö avo (16 hlö)
LEM_B160a Aatos (10 hlö)
LEM_B160b Idea (10 hlö)
LEM_A307 Leirinuotio (8-12 hlö)
EDU_2057 Taidon portaat
EDU_2072 Työkahvila Aurinkokylpy /Esitystila avo
ICT_C3044 Teoriatila muunto
LEM_B143 Oppimistila muunto
LEM_A104_aula Lemminkäisen aula
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_B166 Kullervo
EDU_3002 Henrik muunto byod
EDU_3004 Josef muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää projektityöskentelyä sekä siihen kytkeytyvää kestävän kehityksen idean soveltamista kohdeorganisaation toimintaan.

Jokaisella projektiryhmällä on oma projektinsa, jota ryhmäläiset vievät itsenäisesti eteenpäin opintojakson ajan. Opintojaksossa painottuvat oman työskentelyn tavoitteellisuus, viestintätaidot sekä tuloksellinen työskentely ryhmässä. Projektityöskentely perustuu ryhmän suunnitelmaan ja sen järkevään toteutukseen. Projektityöskentelyn aikana opiskelija pääsee kehittämään esiintymistaitojaan ja palaverikäytäntöjään. Projekti päätetään hallitusti, ja siinä reflektoidaan projektin onnistumista aikaansaatujen tulosten ja tuotosten sekä opiskelijan oppimisen näkökulmista.

Ajoitus:

Opintojakson lukujärjestykseen merkityt tunnit ovat keskiviikkoisin iltapäivällä klo 12-16. TÄMÄ TOTEUTUS ON ILTAPÄIVÄN TOTEUTUS, aamupäivän toteutuksen numero on 3001.

Läsnäolo on pakollista. Tiimit järjestävät muut tapaamisensa oman aikataulunsa mukaan. Opintojakso alkaa viikolla 41 erillisellä online-orientaatiolla. Varsinaiset tiimitapaamiset ovat viikoilla 43-49 (7 kpl).

Alustava aikataulu:

Viikko/pvm

41 Orientaatio (Zoom)
42 Opetukseton viikko
43 Tiimin järjestäytyminen ja orientaatio omaan aiheeseen. Toimeksiantajan (PO) tapaaminen ja toimeksianto.
44 Työskentelyä. Projektisuunnitelma PO:lle
45 Työskentelyä, kommentit projektisuunnitelmasta PO:lta.
46 Työskentelyä
47 Työskentelyä
48 Työskentelyä
49 Tulosten esittely PO:lle. Loppuyhteenveto (Lessons learned)

Tavoitteet

Opiskelija osaa

• analysoida kohdeorganisaation käytäntöjä kestävyyden ja vastuullisuuden näkökulmasta, ottaen huomioon kestävän kehityksen eri ulottuvuudet,
• arvioida perustellusti kohdeorganisaatiossa vallitsevia käytäntöjä kestävyyden ja vastuullisuuden ohjeistamisessa, toteuttamisessa, seurannassa ja raportoinnissa,
• ehdottaa kestävyyttä ja vastuullisuutta edistäviä parannuksia tarkastelun kohteena olevan organisaation käytäntöihin.
• työskennellä monialaisessa projektissa.
• viestiä eri sidosryhmien kanssa ja luo työelämässä tarpeellisia verkostoja.
• toimia aktiivisesti ja vastuullisesti oppijana sekä itsenäisesti että osana projektiryhmää.

Sisältö

- kestävän kehityksen periaatteiden soveltaminen projektissa
- työskentely monialaisessa projektissa
- vuorovaikutus- ja viestintätaidot projektityössä
- projektin eri vaiheet, arviointi ja palaute

Oppimateriaalit

Kestävän kehityksen perusteet (1–3 op)
Opiskelijat hankkivat itse muun projektissa tarpeellisen materiaalin.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät vaihtelevat ryhmäkohtaisesti, mutta kaikille yhteistä on projektioppiminen.

Opintojaksolla lähiopetukset ovat pakollisia, koska työskentely perustuu vuorovaikutukseen monialaisessa työelämäprojektissa. Etänä työskentely ei täytä näitä tavoitteita. Lisäksi opiskelijat työskentelevät muina aikoina projektin tarpeiden mukaisesti. Nämä tapaamiset voivat olla myös etänä.

Jokainen ryhmä luo oman Teams-ryhmän, joka toimii projektin työskentely-ympäristönä, ja jonne suoritukset palautetaan. Teams-ryhmän luo projektipäällikkö ryhmänohjaajan avustuksella. ItsLearning toimii materiaalipankkina.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle, jossa opiskelijalla on aktiivinen vastuu omasta oppimisestaan. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli, ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, mutta ei osallistua itse projektiin. Jokaisella ryhmällä on oma vastuuopettajansa. Vastuuopettajan apuna toimii ryhmänohjaaja (3. vuoden opiskelija).

Projektitoimeksiannot liittyvät kestävään kehitykseen. Ryhmät tekevät Kestävä ja vastuullinen työelämä -case studyn omasta kohdeorganisaatiostaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija katsoo omaavansa vastaavan osaamisen, hänen tulee hakea aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista. Ohje löytyy Messistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen projektiryhmä työskentelee oman projektinsa parissa ja tuottaa siihen liittyvät tuotokset.

Opintojakso sisältää 81 tuntia opiskelijan työtä, josta noin 28 tuntia on lukujärjestyksessä ja noin 53 tuntia itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä muuna aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on jatkuvaa. Opettaja arvioi opiskelijan tekemän oppimispäiväkirjan tiivistelmän. Arviointiin vaikuttavat itse- ja vertaisarviointi sekä ryhmänohjaajan ja toimeksiantajan antama palaute. Arvioinnista vastaa opintojakson opettaja. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista projektityöskentelyyn.

Opintojakson arvioitavina kohteina ovat projektiosaaminen, tiimityöskentelytaidot, ongelmanratkaisutaidot ja kyky soveltaa kestävän kehityksen periaatteita ryhmänsä projektissa. Kestävä ja vastuullinen työelämä -osio arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Kestävä ja vastuullinen työelämä -tehtävän arviointi:

Hyväksytty case study -tehtävä edellyttää sitä, että ryhmän palauttama tuotos (posteri) täyttää seuraavat kriteerit:

- Perustuu monipuoliseen ja kriittiseen tiedonhankintaan, jossa on hyödynnetty erityyppisiä tietolähteitä.
- Osoittaa kykyä tarkastella työelämän käytäntöjä analyyttisesti ja kriittisesti kestävyyden ja vastuullisuuden näkökulmasta, huomioiden kestävän kehityksen eri ulottuvuudet.
- Osoittaa ymmärrystä oman alan ja valitun kohdeorganisaation toiminnan erityispiirteistä ja omalle alalle / kohdeorganisaatiolle keskeisistä kestävyyden ja vastuullisuuden kysymyksistä.
- Osoittaa ymmärrystä kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyvistä käytännön haasteista työelämässä sekä kykyä uusien tai parannettujen ratkaisujen ideoimiseen.


Projektityön arviointi:

Opiskelija...

Hankkii projektin kannalta oleellista tietoa ja hyödyntää tai jakaa sitä projektissa.
Saa tehtyä työt/tehtävät aikataulussa.
Edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän työskentelyä.
Ottaa huomioon muiden mielipiteet keskustelun aikana.
Pyytää, ottaa vastaan ja antaa palautetta ja kommentteja.
Osaa etsiä ja ideoida vaihtoehtoisia tapoja ongelman ratkaisemiseksi.
Kehittää, kokeilee ja soveltaa kestävän kehityksen periaatteita projektissa.
Ryhmä saavuttaa projektin tavoitteet.

Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa viikoittain Teamsissa. Opiskelija laatii opintojakson lopussa tiivistelmän viikoittaisesta oppimispäiväkirjastaan ja palauttaa sen Teamsiin. Opettaja arvioi tiivistelmän opintojakson arviointikriteerien mukaisesti. Tiivistelmässä pitää olla opiskelijan oma arvio hänen osaamisensa kehittymisestä kaikissa em. arvioinnin kohteissa.

Opintojakson lopussa tehdään 360-arviointi. Arvioinnin tulokset huomioidaan arvosanassa. Opiskelijan omaa arviota verrataan ryhmän arviontiin, lisäksi ryhmänohjaaja arvioi suoriutumista. Nämä sanalliset arviot huomioidaan opettajan tekemässä arvioinnissa.

Myös toimeksiantajalta pyydetään arvio koko ryhmän suoriutumisesta alla olevan jaottelun mukaan (ryhmänohjaaja tai opettaja pyytää arvion, joka lähetetään opettajalle). Tämäkin voi vaikuttaa opiskelijoiden saamaan arvosanaan joko korottavasti tai laskevasti.

- Toimeksiantaja ei ole saanut tehtävänannon mukaista tuotosta.
- Toimeksiantaja on arvioinut ryhmän tehneen tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
- Toimeksiantaja on arvioinut ryhmän tehneen tehtävänannon mukaisen tuotoksen, ja tuotos on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
- Toimeksiantaja on arvioinut ryhmän tehneen tehtävänannon mukaisen tuotoksen, ja tuotos on sisällöltään ja laajuudeltaan erinomainen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut projekti- ja tiimityöskentelyyn.
Poissaoloja lukujärjestyksen mukaisista lähikerroista enemmän kuin 2 kertaa.
Kestävän kehityksen näkökulma puuttuu.

Kestävä ja vastuullinen työelämä- case study on suorittamatta tai se ei täytä kriteerejä (kts. Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa projekti- ja tiimityöskentelyssä vaadittavat taidot välttävästi.
- Hankkii tietoa ja hyödyntää sitä projektissa.
- Saa tehtyä työt/tehtävät puutteellisina tai myöhässä.
- Osallistuu ryhmän työskentelyyn ja keskusteluihin lähitapaamisissa ja Teamsissa.

Opiskelija/ryhmä ei ole hyödyntänyt projektissaan uusia ratkaisuja ja näkökulmia.

Opiskelija/ryhmä on sisällyttänyt projektiin kestävän kehityksen periaatteita, mutta suppeasti.

Ryhmä on suorittanut Kestävä ja vastuullinen työelämä -case studyn hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa projekti- ja tiimityöskentelyssä vaadittavat taidot hyvin.
- Hankkii aktiivisesti tietoa ja hyödyntää ja jakaa sitä projektissa.
- Saa tehtyä työt/tehtävät useimmiten aikataulussa ja hyvin.
- Osallistuu aktiivisesti ryhmän työskentelyyn ja keskusteluihin lähitapaamisissa ja Teamsissa.

Opiskelija/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia.

Opiskelija/ryhmä on omaksunut kestävän kehityksen periaatteiden keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää sitä projektissaan hyvin.

Ryhmä on suorittanut Kestävä ja vastuullinen työelämä -case studyn hyväksytysti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa projekti- ja tiimityöskentelyssä vaadittavat taidot erinomaisesti.
- Hankkii aktiivisesti projektin kannalta oleellista tietoa ja hyödyntää ja soveltaa sitä projektissa.
- Osaa suunnitella ja tehdä työt/tehtävät aikataulussa ja laadukkaasti.
- Osallistuu aktiivisesti ja projektia edistävästi ryhmän työskentelyyn ja keskusteluihin lähitapaamisissa ja Teamsissa.
- Pyytää, ottaa vastaan ja antaa palautetta ja kommentteja.

Opiskelija/ryhmä on etsinyt aktiivisesti ja innovatiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia.

Opiskelija/ryhmä on omaksunut erinomaisesti kestävän kehityksen periaatteiden keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää sitä taidokkaasti projektissaan.

Ryhmä on suorittanut Kestävä ja vastuullinen työelämä -case studyn hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla odotetaan olevan perustiedot kestävästä kehityksestä ja projektityöskentelystä.

Lisätiedot

Itslearning ja Teams. Ulkoinen viestintäkanava sovitaan toimeksiantajan kanssa (esim. sähköposti). Perustelluista syistä ryhmä voi käyttää jotakin muuta viestintäkanavaa, johon kaikilla ryhmän jäsenillä on pääsy ja jonka hallinnointi on Turun ammattikorkeakoulun käsissä.

Siirry alkuun