Siirry suoraan sisältöön

Kokoelmien kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00DG65-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
01.09.2025 - 16.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 22
Koulutus
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettajat
Pauliina Isomäki
Opintojakso
KH00DG65

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 01.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Orientaatio, Kokoelmien kehittäminen KH00DG65-3001
LEM_A317 Oppimistila
Ti 02.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Luento ja harjoitukset, Kokoelmien kehittäminen KH00DG65-3001
LEM_A308 Oppimistila BYOD
Ke 08.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kokoelmien kehittäminen KH00DG65-3001
Verkkotapaaminen
To 23.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kokoelmien kehittäminen KH00DG65-3001
Verkkotapaaminen
Ke 03.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kokoelmien kehittäminen KH00DG65-3001
Verkkotapaaminen
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit

Kirjastoaineistojen markkinointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Osaa suunnitella fyysisiä ja digitaalisia aineistopalveluja
- Osaa soveltaa osallistavia menetelmiä kokoelmatyössä
- Osaa käyttää kokoelmien arvioinnin ja kehittämisen menetelmiä
- Ymmärtää kirjastoaineistojen markkinoinnin merkityksen

Sisältö

Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit
Kirjastoaineistojen markkinointi

Oppimateriaalit

Tuomi, Pirjo. Kaunokirjallisuus suomalaiselle yleiselle kirjastolle haasteena, rasitteena ja mahdollisuutena. Oulun yliopisto 2017. Luvut 3.2 ja 8 - 10 (s. 59-84, s. 181-230) https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995586305805970

Kokkonen, L., Pelttari, T., Ramsay, J., Reuhkala, I. & Aho, M. 2021. Maagisessa paikassa: Musiikkikirjastojen tuntematon tulevaisuus. [Helsinki]: Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995646105505970?sid=2987631954

Sisältöjen avaus: Sanne, Nyholm. Visusti kirjastossa : visuaalisesti houkuttelevat esillepanot ja tilaratkaisut. Dekonet 2020. Osa 2 ja 4.
Ja muu tunnilla jaettu aineisto

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tekemällä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjastoaineistojen markkinointi 27 h
Kokoelmien kehittäminen 108 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt, tentti

Kokoelmatyö 80 %
Kokoelmien avaaminen ja promootio 20 %

Hyväksytty/hylätty -asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.
Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja/tai suullisessa ilmaisussa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta tai asiavirheitä on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.

Siirry alkuun