Siirry suoraan sisältöön

Ohjaustaidot kirjastotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00DG62-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 02.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
02.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 22
Koulutus
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettajat
Kati Haanpää
Opintojakso
KH00DG62

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3001
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3001
Verkkotapaaminen
Ke 19.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3001
Verkkotapaaminen
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson aiheet:
- minä ohjaajana
- oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito ja jännittäminen
- kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Lähiopetus:
2.9.. klo 9-12

Verkkotapaamiset:
17.9. klo 9-12
19.11. klo 9-12

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kuvata pedagogisia teorioita
• ohjausprosessin vaiheet
• esiintymistaidon perusteita
• tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen

Sisältö

• pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät tyylit
• esiintymistaito
• asiakasryhmät
• ohjauksen perusteet

Oppimateriaalit

Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena)
- Kupias, P, Koski, M 2012: Hyvä kouluttaja. SanomaPro. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä ja e-kirjana)
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Jyväskylä: PS-kustannus. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä sekä Ellibsistä e-kirjana)
- Martin, M 2021: Saa jännittää. Jännittäminen voimavarana. Kirjapaja, Helsinki. Kirjaa on saatavissa Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena sekä äänitteenä. (sivut: 13-20, 43-57, 138-219)

Opetusmenetelmät

tsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset., työelämäyhteistyö

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä. Pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

H-5
Arvioinnissa kerätään pisteitä eri tehtävistä. Maksimi pistemäärä = 11.
HUOM! Tehtävien pisteytys tarkentuu vielä ennen opetuksen alkua!

Kurssi sisältää kaksi pakollista tehtävää, joiden puuttuessa opintojakso on hylätty. Pakolliset tehtävät ovat: Itsenäisen / parityönä tehdyn ohjaustilanteen suunnitelma ja ohjaustilanteen raportointi.

Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Kerättyjä pisteitä 0-4 p ja / tai pakollisia tehtäviä puuttuu.
Englanniksi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = 5 p
2 = 6 p

Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu.
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = 7-8 p
4 = 9-10 p

Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = 11 p

Kaikki tehtävät on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa

Lisätiedot

Opetusmateriaalit ja tehtävät löytyvät Its Learning -kurssipohjalta

Siirry alkuun