Johdatus energia- ja ympäristötekniikan alaan (3 op)
Toteutuksen tunnus: TE00DG53-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 01.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 80 - 90
- Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
- Opettajat
- Jonna Heikkilä
- Raisa Kääriä
- Anu Vehmaa
- Ryhmät
-
PEYTES25APEYTES25A
-
PEYTES25BPEYTES25B
- Opintojakso
- TE00DG53
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 10.09.2025 klo 08:00 - 17:00 (9 t 0 min) |
Boost Day |
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys energia- ja ympäristötekniikan koulutusalasta, opintojen rakenteesta ja siitä, mitä ala tarkoittaa työelämässä. Keskeistä kurssin kannalta on se, että opiskelija alkaa hahmottaa, mitä osaamista omalla alalla toimiminen jatkossa vaatii.
Opintojakson tavoitteena on, että uusi opiskelija oppii, millaista on korkeakouluopiskelu Turun AMK:ssa ja millaisia valmiuksia se opiskelijalta edellyttää. Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana projektiryhmää, jossa on mukana oman koulutusalan muita opiskelijoita.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu oman alan muihin opiskelijoihin sekä alkaa luoda myös työelämässä tarpeellisia verkostoja. Opintojakson tavoitteena on antaa omaan alaan perehtymisen ohessa perusvalmiudet projektityöskentelystä, joilla tuetaan seuraavien opiskeluvuosien vaativampien projektiopintojaksojen / -moduulien suorittamista.
Opintojaksolla laaditaan lopputuotoksena pienryhmittäin raportti jostakin ryhmää yhteisesti kiinnostavasta oman alan työtehtävästä ja siinä tarvittavasta osaamisesta. Ryhmä selvittää työssään, miten osaamista voi hankkia omissa opinnoissaan (tutustuu koulutusalan opetussuunnitelmaan) ja mitä kaikkia muita mahdollisuuksia osaamisen hankkimiseen on.
Aikataulua:
X.9 Intro ja toimeksianto sekä työskentelyn aloitus projektiryhmissä
10.9 Boost Day: ryhmäytyminen
X.9 Projektityöskentelyä kampuksella
X.9 Projektityöskentelyä kampuksella, A-ryhmällä opintopsykologi
X.9 Projektityöskentelyä kampuksella, B-ryhmällä opintopsykologi
X.10 Projektityöskentelyä kampuksella
X.10 Projektityöskentelyä kampuksella ja TIO:n Niko Angervo(?)
X.10 Projektityöskentelyä kampuksella
X.10 Loppuesitykset ja päätöskokous
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys omasta koulutusalasta ja opintojen rakenteesta, sekä projektin toteutuksesta.
Sisältö
Opintojakso koostuu ryhmässä tehtävästä projektista, jossa:
1.) tutustutaan energia- ja ympäristötekniikan koulutukseen,
2.) tutustutaan oman alan tutkimus- ja kehitystyötä tekeviin Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmiin
3.) tutustutaan oman alan työllistymisvaihtoehtoihin
Oppimateriaalit
Kaikille yhteinen materiaali jaetaan Itslearningissä.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät voivat vaihdella ryhmäkohtaisesti, mutta kaikille yhteisiä menetelmiä ovat projektioppiminen ja lähitapaamiset. Opintojaksoon liittyy opettajatuutorien ja vertaistuutorin tuki ja pienryhmäkohtainen ohjaus. Opintojaksoon liittyy myös opettajan tai vierailevan luennoitsijan luentoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei lopputenttiä. Suoritus perustuu toimeksiantona saatuun ja pienryhmittäin tehtävään projektitehtävään. Projektiosaamisen tentti iTSissä (hyv/hyl).
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan Turun amk:n oppimisotteen, innovaatiopedagogiikan mukaisesti ja opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektina tehtävän työn toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.
Kestävän kehityksen näkökulmia tulee huomioida projektisuunnitelmassa sekä arvioida niiden toteutumista loppuraportissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jokainen projektiryhmä työskentelee oman projektinsa parissa ja tuottaa siihen liittyvät tuotokset. Projektityöskentelyn tukena on tuutoropettajien sekä vertaistuutorin tuki ja toimeksianto kurssin tekemiseksi.
Orientointivaiheessa tehdään sekä henkilökohtainen että ryhmän yhteinen orientaatiotehtävä. Muita ryhmätehtäviä ovat projektisuunnitelma, esitys ja loppuraportti. Opintojakson lopussa jokainen tekee henkilökohtaisen loppureflektoinnin omasta työskentelystään.
Opintojakso sisältää noin 81 tuntia opiskelijan työtä (sisältäen ryhmätyötä ja itsenäistä työskentelyä). Ryhmätyöskentely tapahtuu kampuksella, poissaoloja saa olla maks. 2 kertaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista projektityöskentelyyn. Opintojakso arvioidaan arvosanoilla 0-5.
Opintojakson arvioitavina kohteina ovat seuraavat asiat.
• Opiskelija hankkii tietoa ja hyödyntää tai jakaa sitä projektissa.
• Opiskelija työskentelee tehokkaasti ja työnlaatu on riittävä.
• Opiskelija saa tehtyä työt/tehtävät aikataulussa tai osaa etsiä niihin vaihtoehtoisia tapoja.
• Opiskelija kehittää ja kokeilee uusia tapoja ongelmien ratkaisemiseen.
• Opiskelija edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän työskentelyä/projektia.
• Opiskelija osallistuu eteenpäin vievällä otteella ryhmän keskusteluihin.
• Opiskelija huomioi muiden mielipiteet ja vastaa tehokkaasti muiden kommentteihin keskustelun aikana.
• Opiskelija pyytää palautetta ja kommentteja.
• Ryhmän loppuraportti
• Ryhmän loppuesitys
Arvioinnissa käytetään opiskelijan itsearviointia, projektiryhmän vertaisarviointia sekä ohjaajien arviointi loppuraportista ja esityksestä. Tarkemmat kuvaukset loppuraportin ja esityksen arvioinnin sisällöstä löytyvät iTSistä. Opintojakso perustuu ryhmätyöskentelyyn ja vuorovaikutukseen, ja poissaoloja sallitaan maks. 2 kertaa.
Arvosanan muodostamisen apuna ovat myös ao. taitokuvaukset eri arvosanoille.
Hylätty (0)
• Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija ei ole osallistunut erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp)
• Opiskelija ei ole tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija ei ole noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
• Opiskelija ei ole palauttanut sovittuja tehtäviä/tuotoksia.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu ei vastaa tehtävänantoa.
• Opiskelijan motivaatio on heikkoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Opiskelija on osallistunut välttävästi projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut välttävästi erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp)
• Opiskelija on tukenut välttävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on noudattanut välttävästi yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
• Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset myöhässä tai muistutuksen jälkeen.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on tyydyttävää.
• Opiskelijan motivaatio on tyydyttävää
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• Opiskelija on osallistunut hyvin projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut hyvin erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp).
• Opiskelija on tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on pääsääntöisesti noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
• Opiskelija on palauttanut suurimman osan tehtävistä/tuotoksista aikataulun mukaan.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Opiskelija on osallistunut kiitettävästi projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp).
• Opiskelija on tukenut merkittävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on noudattanut esimerkillisesti yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
• Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on kiitettävää.
• Opiskelijan motivaatio on kiitettävää.
Lisätiedot
Opintojakson viestintä tapahtuu kurssin Teams-alustalla, siellä olevan viestityökalun avulla. Jokainen projektiryhmä luo itselleen Teams-ryhmän, johon lisää oman opettajatuutorin sekä vertaistuutorin myös jäseniksi. Projektiin liittyvä viestintä käydään siellä. Tehtävien palautukset tehdään Teams-ryhmään, lukuunottamatta loppuraporttia joka palautetaan iTSiin.Tehtävänannot löytyvät iTSistä.