Siirry suoraan sisältöön

Tiimiohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CR76-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 12.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
17.09.2025 - 10.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
0 - 150
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Tuotantotalouden koulutus
Opettajat
Elina Asukas
Mikko Niskanen
Ryhmät
PMYYFS23
Finanssipalvelut 2023
PTUTAS23
Tuotantotalous
Opintojakso
TE00CR76

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 88 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 17.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
Aloitusinfo Zoomissa
Ke 17.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001: Aloitusinfo
Ke 24.09.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
Ke 01.10.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
Ke 08.10.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
SUSTIS-ohjausta
Ke 22.10.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
SUSTIS-ohjausta
Ke 29.10.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
SUSTIS-ohjausta
Ke 05.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
Ke 12.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
SUSTIS-ohjausta
Ke 19.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
SUSTIS-ohjausta
Ke 26.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
SUSTIS-ohjausta
Ke 03.12.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
SUSTIS-ohjausta
Ke 10.12.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Tiimiohjaus TE00CR76-3001
EDU_1002 Moriaberg Esitystila byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tiiminohjaus -opintojakso muodostuu intensiivivalmennuspäivistä, päiviin kuuluvista ennakkotehtävistä ja kirjallisuudesta sekä tiimien ohjauksesta. Opintojaksolla opiskelija perehtyy tiimin ohjauksen perusperiaatteisiin (mm. tiimin dynamiikka, tiimin kehittymisen vaiheet, johtaminen, motivointi, ohjaus) teorian ja yhteisöllisten oppimismenetelmien kautta, jonka jälkeen opiskelija pääsee soveltamaan teoriaa käytäntöön SUSTIS - Kestävän kehityksen projekti -opintojaksolla opiskelijatiimien ohjauksessa.
Valmennuspäivät:
1. Aloitusinfo 17.9.2025 klo 10-12 Zoomissa.
2. I valmennuspäivä 24.9.2025 8-16 kampuksella.
3. II valmennuspäivä 1.10.2025 8-16 kampuksella.
4. III valmennus (4h aamu/iltapäivä) 5.11.2025 kampuksella.
Päätöstilaisuus joulukuussa, 10.12.2025 8-12 kampuksella.

Tiimien ohjaus:
• Tiimitapaamiset joka keskiviikko joko klo 8-12 tai klo 12-16 loka-joulukuun ajan.
• Aktiivinen läsnäolo, ohjaus ja havainnointi (jatkuvaa palautetta).
• Säännölliset ohjaajien tiimitapaamiset oman SUSTIS-opettajan johdolla 2 kertaa kuussa.
• Palautekeskustelut SUSTIS-opiskelijoiden ja -opettajien kanssa.
• Yhteydenpito ja ohjaus SUSTIS-projektiin määrättyjen tuntien ulkopuolella.

Tavoitteet

Vuorovaikutus ja toimiminen erilaisissa tiimeissä on tulevaisuuden taito ammatissa kuin ammatissa. Tiimien vetäjistä on jatkuva pula eri aloilla. Tällä opintojaksolla saat mahdollisuuden opiskella asiaan liittyvää teoriatietoa ja kokeilla johtamistaitojasi myös käytännössä.
Tiimiohjaaja toimii opettajan apuna toisen vuoden opiskelijoiden SUSTIS – kestävän kehityksen projekti -opintojaksolla. Opintojaksolla opiskelijat työskentelevät monialaisissa opiskelijaryhmissä, jotka tekevät työelämälähtöistä, kestävään kehitykseen liittyvää projektia.
Tiimiohjaaja-opiskelijaa tuetaan valmennuksilla ja työnohjauksella. Tehtäviin kuuluu mm. suunnitella projektitiimin toimintaa opettajan kanssa, ryhmäyttää opiskelijat sekä olla opiskelijoiden tukena tiimin toiminnassa. Olennaista tiimiohjaajalle on projektitiimin ohjaaminen ja motivointi, ei kestävän kehityksen sisällöllinen osaaminen, joskin perusteiden osaaminen auttaa tehtävässä.

Sisältö

Opintojakson sisältö muodostuu
• intensiivivalmennuksista (kaikki valmennukset pakollisia)
• itsenäisistä tehtävistä ja kirjallisuuteen perehtymisestä
• tiimiohjauksesta, sisältäen mm. ryhmänohjauksen, työnohjauksen ohjaajatiimin kanssa, aktiivisen yhteydenpidon eri toimijoihin sekä arvioinnin ja
palautetilaisuuden

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana muodostuu opettajan ja opiskelijoiden yhteispalautteesta. Myös aktiivisuus valmennuspäivillä ja niihin liittyvien tehtävien hoitamisessa otetaan huomioon arvioinnissa.

Oppimateriaalit

Jaetaan Itsissä ennen valmennuspäiviä ja lisäksi itse valmennuspäivissä.

Opetusmenetelmät

Valmennuksissa käytetään toiminnallisia ja opiskelijaa aktivoivia oppimismenetelmiä. Tiimien ohjauksessa opiskelijan oma aktiivisuus ja vastuunkanto korostuvat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, ei uusinta/korotusmahdollisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso noudattaa innovaatiopedagogiikkaa, jossa korostuvat yhteisöllinen ja vuorovaikutteinen oppiminen siten, että opiskelijalla on aktiivinen vastuu omasta oppimisestaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Intensiivivalmennukset, itsenäiset tehtävät (ennakkotehtävät, loppuraportti ja palautekysely) ja kirjallisuus (projektinhallinta) 2 op eli noin 54 h
SUSTIS - tiimien ohjaus 3 op = noin 81 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu Tiiminohjaus -opintojakson vastuuopettajan ja SUSTIS-tiimien opettajan arvioinnista, SUSTIS-tiimin palautteista sekä opiskelijan itsearvioinnista.

1) SUSTIS-opettajan arvioinnista ja sitä mahdollisesti korottavista tai alentavista itsearvioinnista ja opiskelijapalautteesta (yht. 60% loppuarvosanasta)
SUSTIS-opettaja ja opiskelija itse arvioivat seuraavat osa-alueet asteikolla 1-5:
- Yhteydenpito, tavoitettavuus ja sovituista asioista kiinnipitäminen
- Aktiivisuus tiimitapaamisissa
- Oma-aloitteisuus pajassa ja tiimissä
Projektiryhmän eli SUSTIS-opiskelijoiden palautteet voivat korottaa tai alentaa arvosanaa
2) Opintojaksoon liittyvien tehtävien palautuksista ja aktiivisuudesta valmennuspäivillä (40%)
- Sovituista aikatauluista kiinnipitäminen (henk.koht. tehtävät)
- Vastaavuus tehtävänantoon
- Sisältöjen monipuolisuus, kattavuus (ennakkotehtävät- sekä koulutuksiin liittyvät tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty) > Loppuraportti arvioidaan asteikolla 1-5.

Opintojaksoon liittyvien tehtävien palautus myöhässä vaikuttavaa arvosanaan alentavasti.

Hylätty (0)

• Opintojaksoon liittyviä tehtäviä palauttamatta
• Projektipajan ohjaus jää toteuttamatta/opintojakso jää kesken

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
• Opiskelija osallistuu jonkin verran ryhmän työskentelyyn (esim. valmennukset, ohjaustiimin tapaamiset)
• Opiskelija suoriutuu kohtalaisesti hänelle annetuista tehtävistä
• Omaksuu tyydyttävästi uusia itsenäisiä työskentely- ja ohjaustaitoja
• Käyttää tyydyttävästi vuorovaikutustaitojaan opintojakson aikana
• Opiskelija osallistuu kohtalaisesti vuorovaikutustilanteisiin
• Aikataulujen noudattaminen tyydyttävää
• Opiskelijan motivaatiossa kehitettävää
• Opintojaksoon liittyvien tehtävien sisältö ja laajuus suppea
• Myöhästymisiä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
Arvosanaa hyvä (3 ja 4) ei ole sanallisesti kuvattu, mutta se sijoittuu tyydyttävän ja kiitettävän kuvauksen väliin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
Opiskelija
- Edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän oppimista ja vuorovaikutusta valmennuksissa
• Omaksuu uusia itsenäisiä työskentely- ja ohjaustaitoja
• Käyttää monipuolisesti vuorovaikutustaitojaan opintojakson aikana
• Osallistuu aktiivisesti ja oma-aloitteisesti vuorovaikutustilanteisiin
• Osaa aktiivisesti hakea ratkaisuja haastaviin ohjaustilanteisiin
• Motivaatio on kiitettävä
• Aikataulujen noudattaminen kiitettävä
• Opintojaksoon liittyvien tehtävien sisältö ja laajuus kiitettävä

Lisätiedot

Opintojakson viestintää varten perustetaan oma TEAMS-ryhmä.
Toivomuksena on, että tiiminohjaajaksi ilmoittautuva on itse käynyt SUSTIS-kestävän kehityksen projekti- opintojakson, tai sitä edeltäneen Projektipaja-opintojakson. Tämä ei kuitenkaan ole ehdoton vaatimus.

Siirry alkuun