Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CY63-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2025 - 04.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
04.09.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 180
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
- Opettajat
- Salla Grommi
- Maarit Janhunen
- Opintojakso
- TH00CY63
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3002 |
Zoom-linkki ilmoitetaan myöhemmin
|
To 20.11.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3002 |
Zoom-linkki ilmoitetaan myöhemmin
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisältö
- Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
- Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
- Osallistava työelämän kehittäminen
- Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
- Tiedon kriittinen arviointi
Ajoitus
Webinaarit, itsenäinen opiskelu, pienryhmätehtävät ja tentti 4.9.-14.12. Oppimisalusta (Itslearning) aukeaa 28.8.
- Aloituswebinaari 4.9. klo 8:30-11:30 (Zoom)
- Opintojakson hyväksilukujen arviointi 28.8. klo 8:00 - 11.09.2025 klo 23.59 (Itslearning)
- Tutkimusmenetelmä -tehtävä 12.9.-12.10 (Itslearning)
- Kehittämismenetelmä -tehtävä 13.10.-16.11. (Itslearning)
- Loppuwebinaari 20.11. klo 9:00-15:00 (Zoom)
- Tentti viikolla 48, uusintatentit viikolla 49 ja 50 (Itslearning)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa tutkimussuuntausten metodologisia lähtökohtia sekä alansa keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• vahvistaa osaamistaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien menetelmien soveltamisessa työelämään omalla alallaan
• syventää osaamistaan tutkimusten tulosten tulkinnassa ja kriittisessä arvioinnissa
• laajentaa osaamistaan tutkimusten ja kehittämismenetelmien luotettavuuden arvioinnissa sekä eettisten periaatteiden tarkastelussa ja soveltamisessa
Sisältö
Sisältö
• Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
• Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
• Osallistava työelämän kehittäminen
• Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
• Tiedon kriittinen arviointi
Oppimateriaalit
Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Opetusmenetelmät
Osallistuminen verkkotapaamisiin (aloitus- ja loppuwebinaari) monialalaisissa pienryhmissä, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely monialaisissa pienryhmissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopulla (kts. Sisältö ja ajoitus). Uusintatentit (2 kpl) tenttiviikkoa seuraavien kahden viikon aikana.
Tenttimateriaali:
- Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
- Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 (Luvut 1, 2.2-2.4, 3-6, 10 [ei SPSS-ohjelman ohjelaatikot])
- Salonen ym. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4 (Luvut 2-5 ja liite)
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Määrällisen ja laadullisen tutkimusartikkelin analysointi ja soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
2. Posteri valitusta kehittämismenetelmästä ja sen soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
3. Tentti
Opintojakso on 5 op (135 tuntia), josta kontaktitapaamiset 9 tuntia ja itsenäinen opiskelu 126 tuntia. Tutkimusmenetelmien osuus opintojaksosta on 3,5 op ja kehittämismenetelmien osuus 1,5 op.
Lisätiedot
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkintoon.