Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CY63-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 04.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
04.09.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 180
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettajat
Salla Grommi
Maarit Janhunen
Opintojakso
TH00CY63

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 04.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3002
Zoom-linkki ilmoitetaan myöhemmin
To 20.11.2025 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3002
Zoom-linkki ilmoitetaan myöhemmin
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisältö
- Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
- Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
- Osallistava työelämän kehittäminen
- Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
- Tiedon kriittinen arviointi

Ajoitus
Webinaarit, itsenäinen opiskelu, pienryhmätehtävät ja tentti 4.9.-14.12. Oppimisalusta (Itslearning) aukeaa 28.8.
- Aloituswebinaari 4.9. klo 8:30-11:30 (Zoom)
- Opintojakson hyväksilukujen arviointi 28.8. klo 8:00 - 11.09.2025 klo 23.59 (Itslearning)
- Tutkimusmenetelmä -tehtävä 12.9.-12.10 (Itslearning)
- Kehittämismenetelmä -tehtävä 13.10.-16.11. (Itslearning)
- Loppuwebinaari 20.11. klo 9:00-15:00 (Zoom)
- Tentti viikolla 48, uusintatentit viikolla 49 ja 50 (Itslearning)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa tutkimussuuntausten metodologisia lähtökohtia sekä alansa keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• vahvistaa osaamistaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien menetelmien soveltamisessa työelämään omalla alallaan
• syventää osaamistaan tutkimusten tulosten tulkinnassa ja kriittisessä arvioinnissa
• laajentaa osaamistaan tutkimusten ja kehittämismenetelmien luotettavuuden arvioinnissa sekä eettisten periaatteiden tarkastelussa ja soveltamisessa

Sisältö

Sisältö
• Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
• Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
• Osallistava työelämän kehittäminen
• Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
• Tiedon kriittinen arviointi

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen verkkotapaamisiin (aloitus- ja loppuwebinaari) monialalaisissa pienryhmissä, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely monialaisissa pienryhmissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on opintojakson lopulla (kts. Sisältö ja ajoitus). Uusintatentit (2 kpl) tenttiviikkoa seuraavien kahden viikon aikana.

Tenttimateriaali:
- Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
- Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 (Luvut 1, 2.2-2.4, 3-6, 10 [ei SPSS-ohjelman ohjelaatikot])
- Salonen ym. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4 (Luvut 2-5 ja liite)

Kansainvälisyys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Määrällisen ja laadullisen tutkimusartikkelin analysointi ja soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
2. Posteri valitusta kehittämismenetelmästä ja sen soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
3. Tentti

Opintojakso on 5 op (135 tuntia), josta kontaktitapaamiset 9 tuntia ja itsenäinen opiskelu 126 tuntia. Tutkimusmenetelmien osuus opintojaksosta on 3,5 op ja kehittämismenetelmien osuus 1,5 op.

Lisätiedot

Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkintoon.

Siirry alkuun