Skip to main content

Basics of research and development methods (5 cr)

Code: TH00CY63-3002

General information


Enrollment
01.08.2025 - 04.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
04.09.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master School
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 180
Degree programmes
Master's Degree Programme in Health Promotion
Teachers
Salla Grommi
Maarit Janhunen
Course
TH00CY63

Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 9 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 04.09.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3002
Zoom-linkki ilmoitetaan myöhemmin
Thu 20.11.2025 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3002
Zoom-linkki ilmoitetaan myöhemmin
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö
- Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
- Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
- Osallistava työelämän kehittäminen
- Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
- Tiedon kriittinen arviointi

Ajoitus
Webinaarit, itsenäinen opiskelu, pienryhmätehtävät ja tentti 4.9.-14.12. Oppimisalusta (Itslearning) aukeaa 28.8.
- Aloituswebinaari 4.9. klo 8:30-11:30 (Zoom)
- Opintojakson hyväksilukujen arviointi 28.8. klo 8:00 - 11.09.2025 klo 23.59 (Itslearning)
- Tutkimusmenetelmä -tehtävä 12.9.-12.10 (Itslearning)
- Kehittämismenetelmä -tehtävä 13.10.-16.11. (Itslearning)
- Loppuwebinaari 20.11. klo 9:00-15:00 (Zoom)
- Tentti viikolla 48, uusintatentit viikolla 49 ja 50 (Itslearning)

Objective

After completing the course, the student is able to:
• identify the methodological premises of research trends and the key research and development methods in their own field
• strengthen their competence in applying research and development methods to their working life
• deepen their competence in interpreting and critically evaluating research results
• expand their competence in assessing the reliability of research and development methods, and in reviewing and applying ethical principles

Content

Content
• Philosophical and methodological starting points of research
• Key quantitative and qualitative research methods and working life-oriented experimental development methods
• Inclusive development of working life
• Quantitative and qualitative research process and analysis of results
• Reliability, ethics and data protection of research and development processes
• Critical evaluation of information

Materials

Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.

Teaching methods

Osallistuminen verkkotapaamisiin (aloitus- ja loppuwebinaari) monialalaisissa pienryhmissä, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely monialaisissa pienryhmissä.

Exam schedules

Tentti on opintojakson lopulla (kts. Sisältö ja ajoitus). Uusintatentit (2 kpl) tenttiviikkoa seuraavien kahden viikon aikana.

Tenttimateriaali:
- Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
- Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 (Luvut 1, 2.2-2.4, 3-6, 10 [ei SPSS-ohjelman ohjelaatikot])
- Salonen ym. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4 (Luvut 2-5 ja liite)

International connections

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

1. Määrällisen ja laadullisen tutkimusartikkelin analysointi ja soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
2. Posteri valitusta kehittämismenetelmästä ja sen soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
3. Tentti

Opintojakso on 5 op (135 tuntia), josta kontaktitapaamiset 9 tuntia ja itsenäinen opiskelu 126 tuntia. Tutkimusmenetelmien osuus opintojaksosta on 3,5 op ja kehittämismenetelmien osuus 1,5 op.

Further information

Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkintoon.

Go back to top of page