Basics of research and development methods (5 cr)
Code: TH00CY63-3002
General information
- Enrollment
-
01.08.2025 - 04.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
04.09.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master School
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 180
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Promotion
- Teachers
- Salla Grommi
- Maarit Janhunen
- Course
- TH00CY63
Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 9 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 04.09.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3002 |
Zoom-linkki ilmoitetaan myöhemmin
|
Thu 20.11.2025 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet TH00CY63-3002 |
Zoom-linkki ilmoitetaan myöhemmin
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisältö
- Tutkimusten tieteenfilosofiset ja metodologiset lähtökohdat
- Keskeiset määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät sekä työelämälähtöiset kokeilevan kehittämisen menetelmät
- Osallistava työelämän kehittäminen
- Määrällinen ja laadullinen tutkimusprosessi ja -tulosten analysointi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessien luotettavuus, eettisyys ja tietosuoja
- Tiedon kriittinen arviointi
Ajoitus
Webinaarit, itsenäinen opiskelu, pienryhmätehtävät ja tentti 4.9.-14.12. Oppimisalusta (Itslearning) aukeaa 28.8.
- Aloituswebinaari 4.9. klo 8:30-11:30 (Zoom)
- Opintojakson hyväksilukujen arviointi 28.8. klo 8:00 - 11.09.2025 klo 23.59 (Itslearning)
- Tutkimusmenetelmä -tehtävä 12.9.-12.10 (Itslearning)
- Kehittämismenetelmä -tehtävä 13.10.-16.11. (Itslearning)
- Loppuwebinaari 20.11. klo 9:00-15:00 (Zoom)
- Tentti viikolla 48, uusintatentit viikolla 49 ja 50 (Itslearning)
Objective
After completing the course, the student is able to:
• identify the methodological premises of research trends and the key research and development methods in their own field
• strengthen their competence in applying research and development methods to their working life
• deepen their competence in interpreting and critically evaluating research results
• expand their competence in assessing the reliability of research and development methods, and in reviewing and applying ethical principles
Content
Content
• Philosophical and methodological starting points of research
• Key quantitative and qualitative research methods and working life-oriented experimental development methods
• Inclusive development of working life
• Quantitative and qualitative research process and analysis of results
• Reliability, ethics and data protection of research and development processes
• Critical evaluation of information
Materials
Itslearningissa ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Teaching methods
Osallistuminen verkkotapaamisiin (aloitus- ja loppuwebinaari) monialalaisissa pienryhmissä, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely monialaisissa pienryhmissä.
Exam schedules
Tentti on opintojakson lopulla (kts. Sisältö ja ajoitus). Uusintatentit (2 kpl) tenttiviikkoa seuraavien kahden viikon aikana.
Tenttimateriaali:
- Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
- Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 (Luvut 1, 2.2-2.4, 3-6, 10 [ei SPSS-ohjelman ohjelaatikot])
- Salonen ym. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4 (Luvut 2-5 ja liite)
International connections
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
1. Määrällisen ja laadullisen tutkimusartikkelin analysointi ja soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
2. Posteri valitusta kehittämismenetelmästä ja sen soveltaminen työelämän kehittämistehtävään (pienryhmätehtävä)
3. Tentti
Opintojakso on 5 op (135 tuntia), josta kontaktitapaamiset 9 tuntia ja itsenäinen opiskelu 126 tuntia. Tutkimusmenetelmien osuus opintojaksosta on 3,5 op ja kehittämismenetelmien osuus 1,5 op.
Further information
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
On YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkintoon.