Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen palveluosaaminen, digitaaliset palvelut ja toiminnanohjaus perusterveydenhuollon avohoidossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL09-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
30.09.2025 - 30.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Katri Mattsson
Ryhmät
PSHTK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
PSHTK23B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
PSHSK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
MSHTK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
PSHTS23A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S23A
PSHTS23B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S23B
PSHTS23V
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, verkko, S23V
PSHSS23A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S23A
MSAISS23
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto, S23
Opintojakso
TH00CL09
Toteutukselle TH00CL09-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

viikot 40-44 ti ja to klo 15.30-18

Tavoitteet

ASIAKASLÄHTÖINEN PALVELUOSAAMINEN, DIGITAALISET PALVELUT JA TOIMINNAN OHJAUS PERUSTERVEYDENHUOLLON AVOHOIDOSSA 5 OP ADTO

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet:

Opiskelija
· osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottotoiminnassa
· osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista vastaanottotoiminnassa sekä suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus- ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
· osaa hyödyntää vastaanottotoiminnassa sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan hoitoa ja päätöksenteon tukena
· Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä, ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja terveystiedon tuottajana.
· osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla vastaanottotoiminnassa
· osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti kotiolosuhteissa
· tietää tiedolla johtamisen periaatteita perusterveydenhuollon avohoidossa

Sisältö

Sisältö
· Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
· Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
· Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
· Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
· Kotihoito ja kotisairaalatoiminnan keskeiset auttamismenetelmät
· Eettisten periaatteiden soveltaminen kotiin vietävissä palveluissa
· Tiedonhallinta toiminnanohjauksessa perusterveydenhuollon avohoidossa

Oppimateriaalit

ITS Learning oppimisalustalla materiaalit + linkit oppimismateriaaleihin.

Kansainvälisyys

Luennot
Luokkaharjoittelu
Simulaatio
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätyö: Asiakkaan etäohjaus, 1 op
Group assignment: Digital Care Pathway; Self- Care Program, 2 ECT
Käypä hoito- suositus verkkotestit + Oppiportin verkkokurssit, teoria 1,5 op
Luokkaharjoittelu + simulaatio, 0,5 op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö: Asiakkaan etäohjaus, 1 op: HYV/HYL
Group assignment: Digital Care Pathway; Self- Care Program, 2 ECT : F- 5
Käypä hoito- suositus verkkotestit (HYL-5) + Oppiportin verkkokurssit (HYV/HYL) + teoria 1,5 op
Luokkaharjoittelu + simulaatio, 0,5 op: HYV/HYL

Hylätty (0)

Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet: Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän
työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen,
taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja
peruskäsitteistön. Hyödyntää
ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja,
muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja
hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot: Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää,
vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee
ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset
periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman
toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen
kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä
ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun
välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida
aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti
soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan
vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen
käyttäytymiseen.Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään
kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa
toimia myös näitä ennakoiden.

Lisätiedot

Edeltävyysehto: Digitaaliset palvelut, tulevaisuuden toimintaympäristöt, johtaminen ja kehitystyö- kurssi tai Hoitotyö vastaanotto ja kotiin vietävissä palveluissa kurssi suoritettuna.

Siirry alkuun