Siirry suoraan sisältöön

Insinöörimatematiikan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CQ16-3029

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
35 - 50
Koulutus
Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettajat
Hannele Kuusisto
Ryhmät
PEYTES25B
PEYTES25B
Opintojakso
TE00CQ16

Toteutuksella on 32 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 53 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 01.09.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_B164 Tapio muunto
Ke 03.09.2025 klo 08:00 - 09:45
(1 t 45 min)
Matematiikka
LEM_B143 Oppimistila muunto
Ma 08.09.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_A317 Oppimistila
To 11.09.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Matematiikka
EDU_3034 Helena muunto byod
Ma 15.09.2025 klo 08:00 - 09:45
(1 t 45 min)
Matematiikka
LEM_A306 Oppimistila BYOD
To 18.09.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Matematiikka
LEM_A306 Oppimistila BYOD
Ma 22.09.2025 klo 14:00 - 15:45
(1 t 45 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_B166 Kullervo
To 25.09.2025 klo 13:00 - 14:00
(1 t 0 min)
Matematiikka KOE
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ma 29.09.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Matematiikka
LEM_B166 Kullervo
To 02.10.2025 klo 12:00 - 13:45
(1 t 45 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_A308 Oppimistila BYOD
Ma 06.10.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_A308 Oppimistila BYOD
Ke 08.10.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
EDU_3004 Josef muunto byod
To 09.10.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_A174 IT-tila Tiera - telakka
Ma 20.10.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_B166 Kullervo
To 23.10.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Ma 27.10.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Insinöörimatematiikan perusteet / Kertaus välikoe 2
EDU_3073 Oppimistila avo muunto byod
Ke 29.10.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Matematiikka KOE
LEM_B164 Tapio muunto
Ma 03.11.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Matematiikka
LEM_A317 Oppimistila
To 06.11.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
EDU_3034 Helena muunto byod
To 06.11.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Matematiikka
EDU_3034 Helena muunto byod
Ma 10.11.2025 klo 08:00 - 09:45
(1 t 45 min)
Matematiikka
LEM_A309 Oppimistila BYOD
To 13.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
EDU_3034 Helena muunto byod
Ma 17.11.2025 klo 10:00 - 11:45
(1 t 45 min)
Matematiikka
EDU_3034 Helena muunto byod
To 20.11.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Matematiikka
EDU_3034 Helena muunto byod
Ma 24.11.2025 klo 08:00 - 09:45
(1 t 45 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
EDU_2030 Evert muunto byod
To 27.11.2025 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
EDU_2030 Evert muunto byod
Ke 03.12.2025 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
EDU_2004 Johannes muunto byod
Ma 08.12.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_A314 Oppimistila BYOD
Ti 09.12.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_A313 Oppimistila BYOD
Pe 12.12.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
LEM_A311 Oppimistila BYOD
Ma 15.12.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Insinöörimatematiikan perusteet / Välikoe 3 TAI Tentti
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
To 18.12.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Insinöörimatematiikan perusteet TE00CQ16-3029
EDU_3034 Helena muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitustapaaminen viikolla 36 on kaikille pakollinen lähitapaaminen.

Muut tapaamiset viikoilla 36-51 ovat (kokeita lukuunottamatta) vat joko lähitunteja tai saman aikaisen hybridin tunteja, joihin voi osallistua joko kampuksella tai etänä Teamsin kautta. Kokeet ovat lähikokeita auditoriossa. Tuntien toteutustapa (LÄHI/HYB) on merkitty lukujärjestykseen. Lähiosallistumista kampuksella suositellaan opiskelijalle, jolla on pitkä aika matematiikan opiskelusta, vaikeuksia matemaattisissa perusteissa tai vaikeuksia keskittyä/oppia etäopiskelussa.

Tunneille osallistuminen (aloitustapaamista ja kokeita lukuunottamatta) on vapaaehtoista, joten opintojakson voi suorittaa myös opiskelemalla kurssisällöt itsenäisesti tai osallistumalla vain joidenkin aiheiden tunneille.

Opintojaksolla opittavat matemaattiset taidot ovat ammattiaineiden opinnoissa sekä työelämässä tarvittavia perustaitoja.
Sisältö:
- Lukujen esitystavat ja lukujoukot
- Peruslaskutoimitukset ja laskujärjestys
- Yksikönmuunnokset ja SI-järjestelmän yksiköt
- Potenssit ja kymmenpotenssit (myös negatiivinen ja juuri = murtopotenssit)
- Polynomien käsittely (Lausekkeiden sieventäminen, myös murtolausekkeet)
- Funktion arvot ja funktion kuvaajan lukeminen
- 1. asteen funktiot ja 1. asteen funktion kuvaaja
- 1. asteen yhtälöt ja epäyhtälöt (myös verrannot)
- Prosenttilaskenta
- 2. asteen funktiot ja 2. asteen funktion kuvaaja
- 2. asteen yhtälöt ja epäyhtälöt
- Yhtälöparit ja -ryhmät
- Matriisilaskennan perusteet
- Suorakulmaisen ja vinokulmaisen kolmion trigonometria
- Muiden kappaleiden geometria
- Vektorilaskenta
- Kulmat ja kulmayksiköt
- Trigonometriset funktiot yksikköympyrässä
- Trigonometriset yhtälöt
- Eksponentti-, logaritmi- ja trigonometriset funktiot sekä niiden kuvaajat
- Eksponentti-, logaritmi- ja trigonometriset yhtälöt

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa käsitellä tekniikan aloilla esiintyviä matemaattisia lausekkeita.
• ymmärtää yhtälönratkaisun periaatteet ja osaa ratkaista tekniikan aloille tyypillisiä yhtälöitä.
• ymmärtää vektorilaskennan periaatteet ja osaa soveltaa vektoreita tekniikan alan ongelmien mallintamiseen ja ratkaisemiseen.
• ymmärtää geometrian ja trigonometrian peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä ongelmaratkaisussa.
• ymmärtää funktion käsitteen ja tietää funktioiden perusominaisuuksia.
• osaa soveltaa funktioita tekniikan ongelmien mallintamiseen ja ratkaisemiseen.
• ymmärtää matriisilaskennan periaatteet
• osaa soveltaa yhtälöryhmiä tekniikan alan ongelmien ratkaisussa.
• tuntee matematiikan merkintätapoja ja osaa soveltaa niitä tekniikan aloilla.

Sisältö

• Lukujen esitystavat ja lukujoukot
• Peruslaskutoimitukset ja laskujärjestys
• Murtolausekkeet, potenssit, polynomilausekkeet ja rationaalilausekkeet
• Polynomifunktiot sekä I ja II asteen polynomiyhtälöt ja -epäyhtälöt
• Yhtälöryhmät
• Juuret ja juuriyhtälöt
• Eksponenttifunktiot ja -yhtälöt
• Logaritmifunktiot ja -yhtälöt
• Kulmat ja kulmayksiköt
• Suorakulmaisen kolmion trigonometria
• Trigonometriset funktiot yksikköympyrässä
• Trigonometriset yhtälöt
• Sinilause, kosinilause ja yleisen kolmion ratkaiseminen
• Vektorilaskennan peruskäsitteet ja tekniikan ongelmien mallintaminen vektorien avulla
• Vektorien pistetulo ja ristitulo
• Matriisilaskennan peruskäsitteet, determinantti ja käänteismatriisi
• Koulutuskohtaisia sisältöjä

Oppimateriaalit

Oppikirja: Insinöörin matematiikka; Ari Tuomenlehto & co (Edita)

Taulukkokirja/Kaavasto, jokin alla olevista:
- Matemaattisia kaavoja (Esko Valtanen / Pekka Laakkonen / Jaakko Viitala / Voitto Kettunen)
- Tekniikan kaavasto (Tammertekniikka)
- MAOL-taulukot (Otava)

Laskin: Casio FX-82CW ClassWiz Funktiolaskin (suositeltava) tai Funktiolaskin TI-30XA (riittävä perustason laskin). Myös graafinen/symbolinen laskin käy.

Itslearning-oppimisymäristössä oleva ja sinne linkitetty sähköinen- ja verkkomateriaali, opetusvideot

Opetusmenetelmät

Learning-by-doing, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, laskupajat

Opintojaksolla hankitaan edellytykset insinöörinkoulutukseen kuuluvien matematiikan ja fysiikan kurssien opiskeluun monimuotoisen opetuksen, ohjattujen laskuharjoitusten, sähköisten Ville-harjoitusten, itsenäisen harjoittelun ja ryhmätyöskentelyn avulla.

Opintojaksolla käytetään flipped learning -opiskelumenetelmää. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat kertaavat/opiskelevat tunnin aihetta itsenäisesti ennen tuntia opetusvideoiden ja ennakkotehtävien avulla. Tunnit tukevat viikottaisten laskuharjoitusten laskemista ja tunnin pääpaino on niissä asioissa, joista opiskelijoilla on kysymyksiä opetusvideoiden ja ennakkotehtävien pohjalta.

Osa tunneista on yhteisiä PEYTES24A-ryhmän Matemaattisten aineiden perustaitojen toteutuksen kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välikokeet viikoilla 44 ja 51 TAI kurssitentti viikolla 51.
Osaamista mittaavat testit (vapaaehtoisia), alustavasti viikoilla 39 ja 47.
Tarvittaessa 2 uusintakertaa kevään 2026 aikana (voit uusia joko jompaa kumpaa välikoetta tai koko kurssin sisältöä mittaavaa tenttiä)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Learning-by-doing ja flipped learning

Oppiminen perustuu paljolti opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opiskeltavista aiheista annetaan opiskelijalle sekä ennakkotehtäviä että kertaavia tehtäviä ja niiden suoritusta tukevaa materiaalia.

Opintojaksolla hankitut matemaattiset ja luonnontieteelliset taidot tukevat opiskelijoita kestävän, eettisen ja vastuullisen toiminnan toteuttamisessa, sekä työelämässä että yksityiselämässä. Osa opintojakson tehtävistä sisältää kestävään kehitykseen liittyvää laskentaa.

Opintojakson materiaali on pääsääntöisesti digitaalisesti tuotettua materiaalia, joka ei kuluta luonnonvaroja yhtä paljon kuin fyysinen materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen opiskelu ja opintojakson sisältöä mittaava kurssitentti opettajan kanssa sovittuna aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 134 t opiskelijan työtä jakautuen tapaamisiin ja itsenäisiin tehtäviin.
- Oppitunnit ja laskupajat 57 h
- Itsenäinen opiskelu (laskuharjoitukset ja kokeisiin opiskelu) 54-56 h (tarkoittaa noin 4h viikossa tuntien lisäksi!)
- Osaamista mittaavat osaamistestit (suoritus huomioidaan arvosanan raja-tapauksessa) 3 h
- Kokeisiin kertaaminen 16 h
- 2 välikoetta TAI yksi kurssitentti (osa kurssipisteitä) 2-4 h

Oppimistehtäviä on sekä tuntitehtävien muodossa että itsenäisesti suoritettavien ViLLE-tehtävien muodossa.
- Tuntitehtävillä voi kerätä max 10 kurssipistettä (auki vain tuntien aikana).
- ViLLE-tehtävillä voi kerätä max 8 kurssipistettä (osalla tehtävistä aikaraja, osa auki koko kurssin ajan)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan numeerisesti 0-5.

Arviointi perustuu oppimistehtäviin sekä kurssipisteisiin, joita voi kerätä seuraavasti:
- Tunnin aikana tehdistä tuntitehtävistä max 10 p
- Itsenäisistä ViLLE-tehtävistä vaaditun 20 %:n ylittävältä osalta 1 % = 0,01 x 80 % = 8 p (max)
- Kahdesta osakokeesta (á max 50p) tai yhdestä kurssitentistä max 100p

Omalla laskuaktiivisuudella voi siis kerätä yhteensä max 18 p (joka vastaa noin 1,5 numeron korotusta kurssiarvosanaan).

Hyväksyttyyn suoritukseen (numeroon 1) vaaditaan
- vähintään 20 % itsenäisten ViLLE-tehtävien maksimipisteistä
- vähintään 40 kurssipistettä yhteensä

Muut arvosanat määräytyvät pisteistä lineaarisella asteikolla.

Hyvä suoritus osaamista mittaavissa välitesteissä huomioidaan arvosanan raja-tapauksessa.

Hylätty (0)

Opiskelijalta puuttuu jompi kumpi tai molemmat vaadituista läpäisyehdoista:
- Opiskelija ei ole saanut vähintään 20 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä.
- Opiskelija ei ole saavuttanut vähintään 40 % = 40 kurssipistettä yhteensä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saanut vähintään 20 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä sekä kurssipisteitä seuraavasti:
Kurssipisteet 40-51 = 1
Kurssipisteet 52-63 = 2

Tasoa 1-2 vastaava osaaminen: Opiskelija osaa ratkaista 1. ja 2. asteen polynomiyhtälöitä sekä niiden sovelluksia. Opiskelija hallitsee suorakulmaisen kolmion trigonometrian ja osaa soveltaa sitä vektorilaskennassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saanut vähintään 20 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä sekä kurssipisteitä seuraavasti:
Kurssipisteet 64-75 = 3
Kurssipisteet 76-87 = 4

Tasoa 3-4 vastaava osaaminen: Tason 1-2 osaamisen lisäksi opiskelija hallitsee jotain seuraavista aihepiireistä
- Erilaisten potenssien ja lausekkeiden sieventäminen
- Funktioiden kuvaajat ja niihin liittyvä laskenta
- Vinokulmaisen kolmion trigonometria ja trigonometriset yhtälöt
- Vektorilaskenta
- Eksponentti- ja logaritmiyhtälöt

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saanut vähintään 20 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä sekä vähintään 88 kurssipistettä yhteensä.

Tasoa 5 vastaava osaaminen: Tason 1-2 osaamisen lisäksi opiskelija hallitsee myös erilaisten potenssien ja lausekkeiden sieventämisen, funktioiden kuvaajiin liittyvän tarkastelun ja laskennan, vinokulmaisen kolmion trigonometrian ja trigonometriset yhtälöt, vektorilaskennan sekä eksponentti- ja logaritmiyhtälöt.

Esitietovaatimukset

Opintojakso "Matemaattisen aineiden perustaidot" tai vastaavat tiedot ja taidot.

Lisätiedot

Kurssin tärkeimmät ilmoitukset opettaja lähettää sähköpostitse. Yhteydenotot opettajaan sähköpostitse (hannele.kuusisto@turkuamk.fi).

Tunteihin liittyvä informaatio itslearningissä. Kurssiin liittyviä ilmoituksia itslearningissä kurssin Yleiskatsaus-sivulla.

Käytettävät ohjelmistot: ViLLE, GeoGebra, Teams

Siirry alkuun