Ohjausosaamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CX36-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2025 - 17.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
17.09.2025 - 12.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
- Opettajat
- Nasrin Jinia
- Marjo Harju
- Opintojakso
- TH00CX36
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
17.9. klo 12.30 - 15 Opintojakson aloituskerta.Oppimistehtävä. Ohjausosaamisen orientaatioita. Moniammatillinen yhteistyö. Lähiopetus. Marjo Harju
18.9. klo 9 - 15.30 Sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen ammatilliset sisällöt. Asiakasprosessikuvaukset. Nasrin Jinia
9.10. klo 9 - 15 Opintojakson päätöseminaari: Asiantuntijahaastattelujen esitykset. Nasrin Jinia.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen keskeisiä sisältöjä sekä osaa itsenäisesti soveltaa omaa ohjausorientaatioitaan ja -näkökulmiaan ammatillisessa työskentelyssä.
Sisältö
Ohjausosaamisen orientaatioita
Sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen ammatilliset sisällöt (yleinen taso)
Asiakasprosessianalyysit asiakasryhmittäin
Moniammatillinen yhteistyö
Palvelumuotoilu ja asiakkuus Kokemus- ja käyttäjäasiantuntijuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiantuntijahaastattelu ( parityö) 50 % arvosanasta
Yksilöessee 50 % arvosanasta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiantuntijahaastatteluraportti ja esitys
Yksilötehtävä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa osittain edellytyksiä ohjausosaamiselle ja tunnistaa joitakin ohjausosaamisen tasoja. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan. Raportti on pääosin laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä pyritään yhdistämään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa monipuolisesti ohjausosaamisen eri tasoja ja osaa yhdistää niitä kriittisesti teoriatietoon ja käytännön tietotaitoon. Raportti hyödyntää asianmukaista lähdemateriaalia ja tehtävät on suoritettu hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa kiitettävää ohjausosaamisen reflektiota teoreettiseen tietoperustaan ja käytännön tietotaitoon nojaten. Raportti perustelee erityissosiaaliohjauksen syvällisesti ja uutta näkökulmaa kehittäen.