Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöisyyden projekti (10 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CX45-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiateollisuus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettajat
Hannu Parkkamäki
Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ryhmät
DMUOTS25
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
OSMUOTS225
Design Plugin Medium 2 – Muotoilun osaaja
Opintojakso
TE00CX45

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 12.09.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3002
EDU_3002 Henrik muunto byod
Pe 26.09.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3002
EDU_3002 Henrik muunto byod
Pe 10.10.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3002
EDU_3002 Henrik muunto byod
Pe 31.10.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3002
EDU_3002 Henrik muunto byod
Pe 14.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3002
EDU_3002 Henrik muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tämä moduuli pohjautuu Johdanto käyttäjälähtöisyyteen, käytettävyyteen ja ergonomiaan 5 op. Moduulissa toteutetaan pienryhmissä projekti hyödyntämällä käyttäjälähtöisen tiedonhankinnan (mm. muotoiluluotaimet, käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja prototypoinnin menetelmiä sekä ergonomian periaatteita ja standardeja. Projekti tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yrityksen ja/tai kehittämishankkeen kanssa.

Lähitapaamisten lisäksi kommunikointiin, tiedonhankintaan ja -jakamiseen käytetään sopivaa verkkosovellusta. Asiasta sovitaan ryhmän kanssa yhdessä.

Moduulin lopussa pienryhmät esittelevät projektit sovelletulla pitchaus-menetelmällä.

Moduuli toteutetaan syksyllä 2025. Lähiopiskelupäiviä ovat perjantait työjärjestyksen mukaisesti. Pyritään toteuttamaan käynti Turun AMK:n Kunnon kodissa.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisyyden perusperiaatteet ja osaa soveltaa erilaisia käyttäjätiedonhankinnan menetelmiä suunniteltavien tuotteiden, palvelujen, käyttäjäryhmien ja toimintaympäristöjen mukaan. Lisäksi opiskelija osaa analysoida kerättyä tietoa mahdollisten uusien tarpeiden määrittelemiseksi.

Sisältö

Käyttäjälähtöisyyden ja -tiedonhankinnan projekti.

Oppimateriaalit

Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2015.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/13684 1)

Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.

Opetusmenetelmät

Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogisena toimintatapana on käytännönläheisyys, ja se perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen vähenee ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.

Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.

Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op tarkoittaa 27 h opiskelijan työtä. 10 op on 270 h opiskelijan työtä, joka muodostuu lähitapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).

Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 4 x 8h ja lopetuskerta 4h (Hannu, Mervi)

1 h opetusta on 45 min.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut niiden pohjalta. Poissaolot ja myöhässä tehdyt palautukset alentavat arvosanaa.

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut lähitapaamisiin ja yhteiseen tekemiseen juurikaan eikä tehnyt harjoitustehtäviä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikki tehtävät (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti. Ryhmätyöskentely on ollut heikkoa, ja/tai on ollut poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn. Ei poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa. Ei poissaoloja.

Lisätiedot

Pääasiallisesti itsLearning, mutta myös sähköposti ja puhelin.

Siirry alkuun