Siirry suoraan sisältöön

Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00DJ12-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 27.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Milka Reponen
Afrisa Kapella
FT1 Virtuaalihenkilö7
Ryhmät
PFYSIS25
Fysioterapeutti (AMK), S25
PFYSIS25A
PFYSIS25A
PFYSIS25B
PFYSIS25B
Opintojakso
TH00DJ12

Toteutuksella on 24 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 79 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 26.08.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Orientaatio, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B1041_Omega OMEGA
Ma 01.09.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Ma 08.09.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Ti 09.09.2025 klo 10:00 - 13:00
(3 t 0 min)
Opetus (1/2) ryhmä, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ke 10.09.2025 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
Opetus (1/2) ryhmä, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Ti 16.09.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B1026_Gamma GAMMA
To 18.09.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Opetus (1/2) ryhmä, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B1026_Gamma GAMMA
To 18.09.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Opetus (1/2) ryhmä, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
EDU_2030 Evert muunto byod
Pe 19.09.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Opetus (1/2) ryhmä, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
MED_D2059 Troll/ opetustila
Ti 23.09.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Opetus (1/2) ryhmä, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
EDU_3002 Henrik muunto byod
Ke 24.09.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Opetus (1/2) ryhmä, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
MED_D2059 Troll/ opetustila
To 25.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_A1038b Oppimistila
To 25.09.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Opetus (1/2) ryhmä, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ma 29.09.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
Pp-ergo
Ti 30.09.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ti 07.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
To 09.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
Pp-ergo
Ti 21.10.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Tulosten tulkinta, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B1032_Beta BETA
Ma 03.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Pe 07.11.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ti 11.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Käytännön koe, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
Pe 14.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Käytännön koe, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
To 20.11.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Teoriakoe, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ke 03.12.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Opintojakson yhteenveto, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00DJ12-3001
ICT_B1041_Omega OMEGA
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:
- Terveyskunnon tutkiminen ja dokumentointi
- luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät,
- tavoitteen asettelu.
- Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM,
- lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet,
- yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet,
- erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Ajoitus :
Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu syksyllä 2025 ja 2 op keväällä 2026. Syksyn osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Kevään toteutus on asiakastyötä, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan käytännössä.

Tarkemmat kuvaukset tunneista ja tehtävistä löytyvät ItsLearningista

VKO 35
Läsnäopetus 1 x 2h (molemmat ryhmät)
- Opintojakson orientaatio (PAKOLLINEN LÄSNÄOLO, Pienryhmien muodostaminen)

VKO 36
Läsnäopetus 1x 2h (molemmat ryhmät)
- Fysioterapeuttinen tutkiminen & terveyskunnon arvioiminen
- Lihasvoiman tutkiminen

VKO 37
Läsnäopetus 1x3 h (A & B erikseen) + 1x2 (molemmat ryhmät)
- Terveyskunnon testien harjoittelu (lihasvoima)
- Yleiskestävyyden tutkiminen
- Terveyskunnon testien harjoittelu (yleiskestävyys)

VKO 38
Läsnäopetus 2x3 h (A-ryhmä), 1x3 h (B-ryhmä), 1x2 h (molemmat ryhmät)
- Liikehallinnan (tasapaino ja koordinaatio) tutkiminen → muuttui videoluennoksi
- Terveyskunnon testien harjoittelu (tasapaino ja koordinaatio)
- Tutkimustulosten analysointi
- Soveltavat harjoitukset

VKO 39
Läsnäopetus 1x3 h (A-ryhmä), 2x3 h (B-ryhmä), 1x2 h (molemmat ryhmät)
- Soveltavat harjoitukset jatkuu, case-työskentely
- Testitulosten kirjaaminen, tavoitteet ja suunnitelma
- Orientaatio rasitusergometritestiin

VKO 40 & 41
Läsnäopetus 2x4 h (A-ryhmä), 2x4 h (B-ryhmä)
- Terveyskunnon testien harjoittelu ja kertaaminen
- Epäsuora polkupyöräergometritesti (demo Liikuntalabralla

VKO 42 
Ei läsnäopetusta

VKO 43
Läsnäopetus 1x2 h molemmat ryhmät)
-Tulosten tulkinta

VKO 44
Ei läsnäopetusta

VKO 45
1x4 h molemmat ryhmät erikseen
- Soveltavat harjoitukset, case-työskentely

VKO 46
Läsnäopetus (1 x 8h (n. 30 min per opiskelija)
- Käytännön koe (terveyskunnon testit)

VKO 47
Läsnäopetus 1x2 h (ryhmä yhdessä)
-Teoriakoe

VKO 49
Läsnäopetus (1 x 2h, 1 x 4h)
- Yhteenveto oman harjoittelun kokemuksista (PAKOLLINEN LÄSNÄOLO)
- Yhteenveto terveyskunnon arvioinnista ja harjoittamisesta


Uusintapäivämäärät tulossa!

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää terveyskunnon ilmiönä ja terveyskunnon arviointiin liittyvät tekijät,
- kuvata lihasvoiman, liikkuvuuden, yleiskestävyyden, sekä liikehallintakyvyn ilmiöinä,
- nimetä lihasvoimaan, liikkuvuuteen, yleiskestävyyteen sekä liikehallintakykyyn vaikuttavia tekijöitä,
- tutkia sekä arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasvoimaa, liikkuvuutta yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
- tehdä arviointi- ja mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitäviä tai edistäviä tavoitteita,
- käyttää lihasvoiman, liikkuvuuden ja yleiskestävyyden näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
- tunnistaa asiakkaan kuormittumisen ja palautumisen tasapainon merkityksen osana terveyskunnon harjoittamista,
- raportoida terveyskunnon arviointikokonaisuuden rakenteisen kirjaamisen periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Terveyskunnon arviointi, mittaaminen ja raportointi. Luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu sekä testaamisen turvallisuus.

Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen, RM ja voiman harjoittamisen periaatteet, liikkuvuuden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, liikehallinnan mittaamien osana terveyskunnon kokonaisuutta, erilaiset terveyskunnon testit, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

Tarnanen, S., & Holopainen, R. (2022). Harjoittelu ja tule-terveys (1. painos.). VK-Kustannus. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
Kpl 4 (koko kappale) Suoritus- ja toimintakykyä parantavan harjoittelun perusteet
Kpl 5 (koko kappale) Harjoittelun erityiskysymyksiä

Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
-1.3 Fyysisen kuormituksen fysiologiset vaikutukset elimistöön s. 24–26, (nice to know s. 27–30)
-1.4 Fyysisen harjoittelun yleiset periaatteet s. 31–39
-1.5 Kuormitusfysiologiset mittaus- ja tutkimusmenetelmät s. 40–53, verenpaineen mittausmenetelmät s. 56–60, Maksimaalisen hapenkulutuksen mittaaminen ja arviointi s. 72–79, Hermolihasjärjestelmän suorituskyvyn mittausmenetelmät s. 94–99
-Lihaksen voimantuottaminen s. 228–232 (3. Hermolihasjärjestelmän toiminta kuormituksessa -osio käydään muutoin pitkälti Anatomia 2:ssa)
-7. Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475
- 8.6 Pitkäkestoinen inaktiivisuus s. 537–549
- 9. Palautuminen s. 550–559
- 10. Ylikuormittuminen s. 576–589

Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
-Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118–130
-Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168–182 ja 189–196


Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.
Chapter 1 (Therapeutic exercise, foundational concepts)
Chapter 3 (Range of motion): s. 65-67
Chapter 4 (Stretching): s. 86-116, (PNF nice to know -asiaa)
Chapter 6 (Resistance exercise): s. 171-212, 230-246
Chapter 7 (Aerobic exercise): s. 253-269
Chapter 8 (Balance): s. 271-297
Chapter 23 (Functional training) nice to know -asiaa
Chapter 24:(The Older Adult: Physical Activity and Exercise) s. 973-100

Vuoden 2018 painoksen sivut:
Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts, s. 1-27
Chapter 4 Stretching…, s. 72-100
Chapter 6. Resistance Exercise..., s. 157-198
Chapter 7. Principles of aerobic exercise…, s. 246–263

Vuoden 2012 painos netissä: https://abilityindia.org/wp-content/uploads/2021/01/Therapeutic-exercise.-Foundations-and-techniques-by-Colby-Lynn-Allen-Kisner-Carolyn-z-lib.org_.pdf

Muu Itslearningissa ilmoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Käytännön koe :
Varsinainen koe :
Kunkin tentin voi suorittaa enintään kolme kertaa (varsinainen tentti ja kaksi uusintatenttiä). Kaikki tenttisuoritukset tulee tehdä opintojakson aikana.

Lisäksi itsenäisen opiskelun -oppimispolkuihin kuuluu tenttejä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).

Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden käyttö opetuksessa ja suosimalla sähköisessä muodossa olevaa opiskelumateriaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi osoittaa aiemmin hankkimansa osaamisen suorittamalla hyväksytysti opintojakson tehtävät ja kokeet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus, 5op (5x27h), vastaa 135h opiskelijan työtä, joista
- Kontaktiopetusta 52 h
- Itsenäistä opiskelua 83 h
Opintojakson laajuus, 5 op (5x27h), vastaa 135 h opiskelijan työtä.

TARKENTUU VIELÄ:
Läsnäopetus (ml. tentit)
40 h läsnäopetusta
14 h tentit ja tentteihin valmistautuinen
54 h = 2 op yhteensä

Ryhmä- ja yksilötehtävät
1,0 op Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyö
0,5 op Terveyskuntoraportti -ryhmätyö

Itsenäisesti suoritettavat oppimispolut
0,50 op voimaharjoittelun perusteet
0,25 op kestävyysharjoittelun perusteet
0,50 op liikkuvuusharjoittelun perusteet
0,25 op palautuminen
1,5 op yhteensä

135 h yhteensä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin opintosuorituksiin
- Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyö 40 %
- Terveyskunnon arviointi -ryhmätyö 30 %
- Teoriakoe 30 %
- Käytännön koe hyv-hyl
- Oppimispolut hyv-hyl
- Opintojakson muut tehtävät hyv-hyl

Tehtävien tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtävänannon yhteydessä.

Kaikki opintojakson tehtävät palautetaan Itslearningiin ohjeiden mukaisesti. Opiskelijalla / opiskelijaryhmällä on mahdollisuus saada kirjallisista tehtävistä palautetta yhden kerran, jonka jälkeen tehtävää on mahdollista halutessaan täydentää ennen lopullista palautusta. Hylättyä suoritusta on mahdollista uusia tai täydentää enintään kaksi kertaa.

Myöhässä palautettu tehtävä kuluttaa yhden uusimiskerran.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Lisätiedot

Itslearning toimii oppimisalustana opintojaksolla.
Käytännön tunneilla ammatillinen, liikunnallinen vaatetus.

Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Siirry alkuun