Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP16-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2025 - 29.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
29.09.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
20 - 50
Koulutus
Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Tradenomi (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Opettajat
Piia Nurmi
Anu Vehmaa
Vastuuopettaja
Piia Nurmi
Ryhmät
YKEKIS25
Insinööri (ylempi AMK), kestävä kiertotalous
Opintojakso
MS00BP16
Toteutukselle MS00BP16-3027 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssitapaamiset syksyllä 2025:
29.9. klo 9.00−12.00 kampuksella
21.10. klo13.00-16.00 zoomissa
10.11. klo 9.00-12.00 zoomissa
11.11. klo 9.00-12.00 zoomissa
9.12. klo 9.00-12.00 kampuksella

Opintojakso Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op) antaa valmiuksia mm. ammattimaiseen tuotteiden, prosessien ja projektitoiminnan kehittämiseen sekä muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Opintojakso koostuu kolmesta pääteemasta
1) opinnäytetyön käynnistäminen ja suunnitelman esittäminen
2) laadullisen tutkimuksen aineistonhankinnan ja tekstiaineiston analyysin perusteet
3) tilastollisten analyysimenetelmien perusteet.

Tämä toteutus on rakennettu Kestävän kiertotalouden opiskelijoiden tarpeisiin. Se aloittaa opiskelijan opinnäytetyöpoiun heti opintojen alussa.
Opinnäytetyöpolku jatkuu suoraan tämän opintojakson jälkeen opiskelijan kanssa tuutor-keskusteluissa sovitulla tavalla. Vaihtoehtoina on suora jatkaminen alkuvuodesta 2026 tai pienen tauon pitäminen. Opinnäytetyö on hyvä pitää koko opintojen ajan aktiivisena prosessina.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· etsiä ja hyödyntää tieteellisiä julkaisuja
· kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät
· valita ja käyttää oikein omaan työhön soveltuvia tutkimusmenetelmiä
· kriittisesti arvioida tutkimuksen tuloksia
· raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
· ymmärtää tutkimustiedon merkityksen

Sisältö

Sisällön painotus voi vaihdella toteutuksen ja koulutusalan mukaan:
· tiedon haku ja tieteellisen lähdeaineiston käyttö
· tutkimussuunnitelman laatiminen
· tutkimuksen etiikka
· tutkimusmenetelmät, kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus
· tietojen analysointi
· tutkimuksen esittäminen ja raportointi

Oppimateriaalit

Pääoppimateriaalit ovat:
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/

Muuta kirjallisuutta myös tiedoksi, jos /kun kaipaat fyysistä opusta:
• Eskola, Jari ja Suoranta, Juha (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino.
• Hirsijärvi, Sirkka; Remes, Pirjo ja Sajavaara, Paula (2009). Tutki ja kirjoita, Kustannusosakeyhtiö Tammi.
• Heikkilä, Tarja (2014). Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita.
• Holopainen, Martti ja Pulkkinen, Pekka (2013). Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY.
• Vilkki, Hanna (2014). Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, verkko-teos.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä myös esitetään alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.

Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen aineiston hankintaa, käsittelyä ja analysointia.

Tilastollisten analyysimenetelmien perusteiden opiskelu aloitetaan tilastollisen kuvailun ja analyysin perusteita kertaamalla. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.

Tiedonhakuun liittyvät asiat käsitellään kirjaston toteuttaman erillisen kurssiosuuden tehtävien mukaisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttejä, joten uusiminen tai kurssin arvosanan korottaminen ei ole mahdollista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot ja erilaiset tehtävät sekä vertaisarviointi. Luennoilla on läsnäolovelvollisuus ja poissaolo korvataan erillisillä tehtävillä.

Kestävä kehitys -ajatus sisältyy opiskelijoiden opinnäytetöihin nykyisten työelämän painotusten mukaisesti. Opintojakson toteutuksessa painotetaan sähköisiä järjestelmiä ja sähköisen materiaalin hyödyntämistä. Opinnäytetöitä ei enää julkaista painettuina kirjoina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Edellytetään osallistumista lähiopetukseen ja tehtävien tekemistä. Poissaolot korvataan lisätehtävillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua:
Ennakkotehtäviin sisältyy myös oman opinnäytetyön idean hahmottelua valitun tutkimusmenetelmän mukaan.

Lähiopetus.
29.9. klo 9.00−12.00 kampuksella
21.10. klo13.00-16.00 zoomissa
10.11. klo 9.00-12.00 zoomissa
11.11. klo 9.00-12.00 zoomissa
9.12. klo 9.00-12.00 kampuksella

Oppimistehtävät,
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön viimeistelty suunnitelma, esitys (video) ja arviointi/vertaisarviointi

Kirjaston tiedonhaku -osuuteen liittyvät tehtävät.

YHTEENSÄ 135 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0) ja oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona (kvantitatiivisia tehtäviä painottaen) edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Opintojaksoon liittyvä Kirjaston tiedonhaku -osuus (1 op) arvioidaan erikseen, mutta kurssin arvosana muodostuu pääasiallisesti muista osuuksista.

Hylätty (0)

Opetukseen ei ole osallistuttu (tai korvaavia tehtäviä palautettu) ja tehtäviä on jäänyt tekemättä ja palauttamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Tehtävien arvioinnit lasketaan kvantitatiivisia tehtäviä painottaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Tehtävien arvioinnit lasketaan kvantitatiivisia tehtäviä painottaen.
Arvosanaan 4 vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.
Tehtävien arvioinnit lasketaan kvantitatiivisia tehtäviä painottaen.
Arvosanaan vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.

Lisätiedot

Lisätietoja antaa ohjaava opettaja Piia Nurmi. Kysymykset mieluiten piia.nurmi@turkuamk.fi tai tunneilla keskustelemalla.

Kvantitatiiviset tehtävät tarkistaa ja arvioi Anu Vehmaa.
Kirjaston tiedonhaku -osuudesta vastaa NN:

Siirry alkuun