Research and Development Methods (5 cr)
Code: MS00BP16-3027
General information
- Enrollment
-
01.07.2025 - 29.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
29.09.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Master of Engineering, Sustainable Circular Economy
- Master of Business Administration, Sustainable Circular Economy
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kurssitapaamiset syksyllä 2025:
29.9. klo 9.00−12.00 kampuksella
21.10. klo13.00-16.00 zoomissa
10.11. klo 9.00-12.00 zoomissa
11.11. klo 9.00-12.00 zoomissa
9.12. klo 9.00-12.00 kampuksella
Opintojakso Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op) antaa valmiuksia mm. ammattimaiseen tuotteiden, prosessien ja projektitoiminnan kehittämiseen sekä muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Opintojakso koostuu kolmesta pääteemasta
1) opinnäytetyön käynnistäminen ja suunnitelman esittäminen
2) laadullisen tutkimuksen aineistonhankinnan ja tekstiaineiston analyysin perusteet
3) tilastollisten analyysimenetelmien perusteet.
Tämä toteutus on rakennettu Kestävän kiertotalouden opiskelijoiden tarpeisiin. Se aloittaa opiskelijan opinnäytetyöpoiun heti opintojen alussa.
Opinnäytetyöpolku jatkuu suoraan tämän opintojakson jälkeen opiskelijan kanssa tuutor-keskusteluissa sovitulla tavalla. Vaihtoehtoina on suora jatkaminen alkuvuodesta 2026 tai pienen tauon pitäminen. Opinnäytetyö on hyvä pitää koko opintojen ajan aktiivisena prosessina.
Objective
After completing the course, the student is able to:
· to search and utilize scientific literature
· to identify and describe the main research and development approaches and analysis methods
· to choose and apply an appropriate methodology for his/her work
· to evaluate the validation of the research and development
· to write a scientific report
· to understand the significance of research data
Content
The emphasis on content may vary depending on implementation and field of study:
· Introduction to research including ethics
· Literature search and review
· Developing a research plan
· Research Ethics and Research Integrity
· Survey research methods
· Data analysis, statistical methods
· Research presentation
Materials
Pääoppimateriaalit ovat:
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Muuta kirjallisuutta myös tiedoksi, jos /kun kaipaat fyysistä opusta:
• Eskola, Jari ja Suoranta, Juha (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino.
• Hirsijärvi, Sirkka; Remes, Pirjo ja Sajavaara, Paula (2009). Tutki ja kirjoita, Kustannusosakeyhtiö Tammi.
• Heikkilä, Tarja (2014). Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita.
• Holopainen, Martti ja Pulkkinen, Pekka (2013). Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY.
• Vilkki, Hanna (2014). Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, verkko-teos.
Teaching methods
Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä myös esitetään alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen aineiston hankintaa, käsittelyä ja analysointia.
Tilastollisten analyysimenetelmien perusteiden opiskelu aloitetaan tilastollisen kuvailun ja analyysin perusteita kertaamalla. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.
Tiedonhakuun liittyvät asiat käsitellään kirjaston toteuttaman erillisen kurssiosuuden tehtävien mukaisesti.
Exam schedules
Opintojaksoon ei liity tenttejä, joten uusiminen tai kurssin arvosanan korottaminen ei ole mahdollista.
Pedagogic approaches and sustainable development
Luennot ja erilaiset tehtävät sekä vertaisarviointi. Luennoilla on läsnäolovelvollisuus ja poissaolo korvataan erillisillä tehtävillä.
Kestävä kehitys -ajatus sisältyy opiskelijoiden opinnäytetöihin nykyisten työelämän painotusten mukaisesti. Opintojakson toteutuksessa painotetaan sähköisiä järjestelmiä ja sähköisen materiaalin hyödyntämistä. Opinnäytetöitä ei enää julkaista painettuina kirjoina.
Completion alternatives
Edellytetään osallistumista lähiopetukseen ja tehtävien tekemistä. Poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Student workload
Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua:
Ennakkotehtäviin sisältyy myös oman opinnäytetyön idean hahmottelua valitun tutkimusmenetelmän mukaan.
Lähiopetus.
29.9. klo 9.00−12.00 kampuksella
21.10. klo13.00-16.00 zoomissa
10.11. klo 9.00-12.00 zoomissa
11.11. klo 9.00-12.00 zoomissa
9.12. klo 9.00-12.00 kampuksella
Oppimistehtävät,
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön viimeistelty suunnitelma, esitys (video) ja arviointi/vertaisarviointi
Kirjaston tiedonhaku -osuuteen liittyvät tehtävät.
YHTEENSÄ 135 h
Evaluation methods and criteria
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0) ja oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona (kvantitatiivisia tehtäviä painottaen) edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Opintojaksoon liittyvä Kirjaston tiedonhaku -osuus (1 op) arvioidaan erikseen, mutta kurssin arvosana muodostuu pääasiallisesti muista osuuksista.
Failed (0)
Opetukseen ei ole osallistuttu (tai korvaavia tehtäviä palautettu) ja tehtäviä on jäänyt tekemättä ja palauttamatta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Tehtävien arvioinnit lasketaan kvantitatiivisia tehtäviä painottaen.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Tehtävien arvioinnit lasketaan kvantitatiivisia tehtäviä painottaen.
Arvosanaan 4 vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.
Tehtävien arvioinnit lasketaan kvantitatiivisia tehtäviä painottaen.
Arvosanaan vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.
Further information
More information about the course can be obtained from Sirpa Erkkilä-Häkkinen, sirpa.erkkila-hakkinen@turkuamk.fi. Education is in Finnish.