Siirry suoraan sisältöön

Journalistinen kirjoittaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CU47-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 20.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
21.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Media-alan koulutus
Opettajat
Anna Kuusela
Ryhmät
PMEDIS25jour
PMEDIS25 Journalismi
Opintojakso
KU00CU47

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 57 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 21.10.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Pe 24.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Pe 31.10.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002
LEM_B155 Karuselli muunto
Ti 04.11.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Ti 11.11.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Ti 18.11.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Ti 25.11.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002
LEM_B155 Karuselli muunto
Ti 02.12.2025 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002
LEM_B155 Karuselli muunto
Pe 05.12.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002
LEM_B155 Karuselli muunto
Ti 09.12.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002
LEM_B155 Karuselli muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kertoa keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- ideoida journalistisia juttuja
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen haastattelun sekä purkaa sen tekstiksi
- kirjoittaa uutisen
- nimetä erilaiset journalistiset juttutyypit
- toimia vastuullisesti uutistuotannollisessa tiimissä ja ymmärtää toimituksen roolituksen
- arvioida omaa ja muiden osaamista ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- noudattaa ammattieettisiä periaatteita ja Journalistin ohjeita työssään

Sisältö

Otetaan haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen erityispiirteet ja rakenne sekä perehdytään myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Ideoidaan ja tehdään uutisjuttuja ja annetaan palautetta näistä. Harjoitellaan työskentelyä toimituksessa ja tiimissä. Noudatetaan Journalistin ohjeita juttuprosessissa.

Oppimateriaalit

Luentodiat ja muu opetukseen liittyvä aineisto, Itslearning-kurssialusta Journalistinen kirjoittaminen S25.

Opetusmenetelmät

Johdantoluennot ja vuorovaikutteiset ja itsenäiset oppimistehtävät sekä toimitustyön kaltainen työskentely itsenäisesti ja ryhmässä: juttujen ideointi, toteuttaminen ja loppuun vieminen, palautteen antaminen ja saaminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen sekä luennoilla että yhdessä toimien ja itsenäisesti työskennellen Journalistin ohjeiden ja ammattietiikan mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely: opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt toimittamalla portfolion, jossa on vaaditut tehtävät ja niihin liittyvä reflektointi. Missä ja miten jutut on julkaistu tai mihin kontekstiin ne on kirjoitettu? Mitä osaamista erilaiset jutut osoittavat?

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla perehdytään uutistyön perusteisiin ja Journalistin ohjeisiin sekä harjoitellaan journalististen tekstien kirjoittamisen alkeita. Uutistyön prosessi käydään läpi yhdessä jutun ideoinnista, sisällöstä ja rakenteesta kielenhuoltoon ja editointiin asti.

Opiskelijat ideoivat, toteuttavat ja julkaisevat omia uutisjuttujaan Tutka-verkkojulkaisuun (www.tutka.pro). Opiskelija hoitaa jutun teon ja tiedonhankinnan kuten haastattelut, tiedotustilaisuudet tms. omalla ajalla ja sovittuja aikatauluja noudattaen. Opiskelija myös kirjoittaa jutun omalla ajallaan.

Opintojaksolla hiotaan yhdessä aiheita, jutun toteutusta ja haastattelukysymyksiä. Opintojaksolla sparrataan, editoidaan ja arvioidaan kokonaisuutta yhdessä. Jutuista annetaan ja saadaan palautetta.
Opintojaksolla kirjoitettavat jutut kuvitetaan Kuvajournalismi-opintojaksolla.

Opiskelija kirjoittaa Journalistinen kirjoittaminen -kurssista itsereflektion, jossa erittelee omaa oppimistaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat:
Omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja harjoitusjuttujen laatu, itsenäisen työskentelyn sujuvuus ja aikatauluissa pysyminen. Tuntiaktiivisuus ja tunnilla suoritettaviin tehtäviin osallistuminen sekä ryhmässä työskentely. Oman oppimisen reflektointi.
Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnin apuna ja kielentarkistuksessa. Varsinaisia juttuja ei voi journalismissa toteuttaa tekoälyllä. Tekoälyn käytön on oltava vastuullista ja eettistä ja siitä pitää erikseen ilmoittaa.

Hylätty (0)

Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai tehtävät eivät täytä tehtävänannon mukaisia kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia, ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa hyödyntää harjoituksissaan erilaisia journalistisia tyylilajeja. Hän kykenee rakentamaan selkeän ja informatiivisen otsikko- ja ingressikokonaisuuden. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutuissaan erityistä luovuutta tai kunnianhimoa, esimerkiksi aiheen tai asiaan perehtymisen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja ryhmätyöskentelyyn erittäin aktiivisesti ja rakentavasti.

Lisätiedot

Opettajaan Anna Kuuselaan saa parhaiten yhteyden sähköpostitse (anna.kuusela@turkuamk.fi) tai Itslearningin viesti-työkalulla lukukauden mukaisina työaikoina.

Siirry alkuun