Siirry suoraan sisältöön

SUSTIS Kestävän kehityksen projekti (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CQ24-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Marita Nummi-Wikström
Jenni Tuominen
Ryhmät
PLIITS24BA
PLIITS24BA
Opintojakso
TE00CQ24
Toteutukselle TE00CQ24-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää liiketoimintaa ja projektityöskentelyä sekä siihen kytkeytyvää kestävän kehityksen idean soveltamista yrityksen toimintaan.

Opintojaksossa painottuvat kestävän liiketoiminnan näkökulma ja soveltaminen. Projekti tapatuu osana liiketoimintaa ja edistää kestävää kehitystä. Tiimi suunnittelee ja toteuttaa SUSTIS-projektin omassa liiketoiminnassaa esim. huomioimalla, edistämällä ja raportoimalla kestävän liiketoiminnan vaatimukset.

Ajoitus:

SUSTIS-projekti toteutetaan kauden S2025-K2026 aikana.

Tavoitteet

Opiskelija osaa

• analysoida kohdeorganisaation käytäntöjä kestävyyden ja vastuullisuuden näkökulmasta, ottaen huomioon kestävän kehityksen eri ulottuvuudet,
• arvioida perustellusti kohdeorganisaatiossa vallitsevia käytäntöjä kestävyyden ja vastuullisuuden ohjeistamisessa, toteuttamisessa, seurannassa ja raportoinnissa,
• ehdottaa kestävyyttä ja vastuullisuutta edistäviä parannuksia tarkastelun kohteena olevan organisaation käytäntöihin.
• työskennellä monialaisessa projektissa.
• viestiä eri sidosryhmien kanssa ja luo työelämässä tarpeellisia verkostoja.
• toimia aktiivisesti ja vastuullisesti oppijana sekä itsenäisesti että osana projektiryhmää.

Sisältö

- kestävän kehityksen periaatteiden soveltaminen projektissa
- työskentely monialaisessa projektissa
- vuorovaikutus- ja viestintätaidot projektityössä
- projektin eri vaiheet, arviointi ja palaute

Oppimateriaalit

Kestävän kehityksen perusteet (1–3 op)
Opiskelijat hankkivat itse muun projektissa tarpeellisen materiaalin.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät: oppiminen SUSTIS-projektissa tapahtuu BisnesAkatemian nelivetomallin mukaisesti (treenit, lukupiirit, liiketoiminta ja oppimissopimus).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle, jossa opiskelijalla on aktiivinen vastuu omasta oppimisestaan. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli, ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu tiimityöskentelyyn, jossa valmentajan rooli on tukea työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija katsoo omaavansa vastaavan osaamisen, hänen tulee hakea aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista. Ohje löytyy Messistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiimit huomioivat kestävän liiketoiminnan näkökulman toiminnassaan ja soveltavat sitä myös asiakastyössä.

Tiimit suorittavat 1op Kestävän kehityksen perusteet-verkkokurssin (ITs-alustalla), minkä jälkeen tietopohjaa sovelletaan liiketoimintaan.

Kestävän liiketoiminnan toimenpiteistä raportoidaan seuraavasti:
- Omasta työstä ja oppimisesta raportoidaan portfoliossa
- Tiimit laativat itselleen kestävän liiketoiminnan periatteet

Opintojakso sisältää n. 60 tuntia aktiivista työtä, loput 21 tuntia on opiskelijan henkilökohtaista tiedon käsittelyä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää:
Opiskelija työkentelee tiiminsä kanssa aktiivisesti opintojakson vaatimusten mukaisesti.
Opiskelija jakaa ja hyödyntää tietoa ja osaamista muiden tiimin jäsenten kanssa.
Opiskelija raportoi BisnesAkatemian periaatteiden mukaisesti
Opiskelija on tiiminsä kanssa suorittanut Kestävän kehityksen perusteet 1op - verkkokurssin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on jatkuvaa ja tapahtuu BisnesAkatemian periaatteiden mukaisesti: aktiivinen työskentely, portfolio, keskustelut, tulokset, raportointi, tuntikirjanpito, asiakaspalaute.

Opintojakson arvioitavina kohteina ovat osaaminen ja kyky soveltaa kestävän kehityksen periaatteita liiketoiminnassa. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija
- Kykenee monipuoliseen ja kriittiseen tiedonhankintaan ja soveltamiseen
- Osoittaa kykyä tarkastella työelämän käytäntöjä analyyttisesti ja kriittisesti kestävyyden ja vastuullisuuden näkökulmasta, huomioiden kestävän kehityksen eri ulottuvuudet.
- Osoittaa ymmärrystä kestävyyden ja vastuullisuuden kysymyksistä.
- Osoittaa ymmärrystä kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyvistä käytännön haasteista työelämässä sekä kykyä uusien tai parannettujen ratkaisujen ideoimiseen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut projekti- ja tiimityöskentelyyn.
Poissaoloja lukujärjestyksen mukaisista lähikerroista enemmän kuin 2 kertaa.
Kestävän kehityksen näkökulma puuttuu.

Kestävä ja vastuullinen työelämä- case study on suorittamatta tai se ei täytä kriteerejä (kts. Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa projekti- ja tiimityöskentelyssä vaadittavat taidot välttävästi.
- Hankkii tietoa ja hyödyntää sitä projektissa.
- Saa tehtyä työt/tehtävät puutteellisina tai myöhässä.
- Osallistuu ryhmän työskentelyyn ja keskusteluihin lähitapaamisissa ja Teamsissa.

Opiskelija/ryhmä ei ole hyödyntänyt projektissaan uusia ratkaisuja ja näkökulmia.

Opiskelija/ryhmä on sisällyttänyt projektiin kestävän kehityksen periaatteita, mutta suppeasti.

Ryhmä on suorittanut Kestävä ja vastuullinen työelämä -case studyn hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa projekti- ja tiimityöskentelyssä vaadittavat taidot hyvin.
- Hankkii aktiivisesti tietoa ja hyödyntää ja jakaa sitä projektissa.
- Saa tehtyä työt/tehtävät useimmiten aikataulussa ja hyvin.
- Osallistuu aktiivisesti ryhmän työskentelyyn ja keskusteluihin lähitapaamisissa ja Teamsissa.

Opiskelija/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia.

Opiskelija/ryhmä on omaksunut kestävän kehityksen periaatteiden keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää sitä projektissaan hyvin.

Ryhmä on suorittanut Kestävä ja vastuullinen työelämä -case studyn hyväksytysti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa projekti- ja tiimityöskentelyssä vaadittavat taidot erinomaisesti.
- Hankkii aktiivisesti projektin kannalta oleellista tietoa ja hyödyntää ja soveltaa sitä projektissa.
- Osaa suunnitella ja tehdä työt/tehtävät aikataulussa ja laadukkaasti.
- Osallistuu aktiivisesti ja projektia edistävästi ryhmän työskentelyyn ja keskusteluihin lähitapaamisissa ja Teamsissa.
- Pyytää, ottaa vastaan ja antaa palautetta ja kommentteja.

Opiskelija/ryhmä on etsinyt aktiivisesti ja innovatiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia.

Opiskelija/ryhmä on omaksunut erinomaisesti kestävän kehityksen periaatteiden keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää sitä taidokkaasti projektissaan.

Ryhmä on suorittanut Kestävä ja vastuullinen työelämä -case studyn hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla odotetaan olevan perustiedot kestävästä kehityksestä ja projektityöskentelystä.

Lisätiedot

Viestintä BisnesAkatemian kanavilla ja tapaamisissa.

Siirry alkuun