Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte (14 op) (14 op)

Toteutuksen tunnus: TE00DJ43-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
14 op
Lähiosuus
14 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
60 - 120
Koulutus
Tuotantotalouden koulutus
Opettajat
Laura Nurminen
Veli-Matti Suominen
Annamari Heikkilä
Jenni Aitonurmi
Monica Tamminen
Ryhmät
PTUTAS22
Tuotantotalous
PTUTAMS22
Tuotantotalous, Myynti S22
Opintojakso
TE00DJ43
Toteutukselle TE00DJ43-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssin sisältö:
- Opinnäytetyöseminaari 1 krt/kk x 2h/kerta
- Toteutussuunnitelman läpikäynti

- Prosessin etenemän seuranta kurssin aikana:
* Syyskuun seminaari, Palautettava tuotos, DL ennen seminaaria
(palautettavassa dokumentissa esitetään kirjallisesti vähintään:
1. Johdanto, tutkimuskysymykset, lähteet sekä projektisuunnitelma opinnäytetyölle)
Mikäli opiskelija on syyskuun seminaaria edeltävän DL aikaan jo pidemmällä opinnäytetyössä,
opiskelija palauttaa senhetkisen tuotoksen lähteineen.

* Lokakuun seminaari, Palautettava tuotos, DL ennen seminaaria
(palautettavassa dokumentissa esitetään kirjallisesti:
2. Teoria, vähintään kaksi teorialukua kirjoitettuna sekä mikäli tehdään haastattelu, kysely tms. kysymykset valmiiksi kirjoitettuna sekä menetelmän valinta ja kuvaus tehtynä - nämä lisäyksenä syyskuun DL palautettuun dokumenttiin,
ts. dokumentti täydentyy syksyn mittaan jokaisella palautuskerralla)
Mikäli opiskelija on lokakuun seminaaria edeltävän DL aikaan jo pidemmällä opinnäytetyössä,
opiskelija palauttaa senhetkisen tuotoksen lähteineen.

* Marraskuun seminaari, Palautettava tuotos, DL ennen seminaaria
(palautettavassa dokumentissa esitetään kirjallisesti:
3. Case / empiria kirjoitettuna - nämä lisäyksenä lokakuun DL palautettuun dokumenttiin,
ts. dokumentti täydentyy syksyn mittaan jokaisella palautuskerralla)
Mikäli opiskelija on marraskuun seminaaria edeltävän DL aikaan jo pidemmällä opinnäytetyössä,
opiskelija palauttaa senhetkisen tuotoksen lähteineen.

* Joulukuun seminaari, Palautettava tuotos, DL ennen seminaaria
(palautettavassa dokumentissa esitetään kirjallisesti:
4. Opinnäytetyön viimeistely; pohdinta / johtopäätökset

- Opinnäytetyöseminaarikäytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
- Raportointiin liittyvien käytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus

Kurssin sisältö tukee sitä että kurssille asetetut oppimistavoitteet suoritetaan määräajassa.

Kurssi toteutuu kurssille etukäteen määritellyn aikataulun mukaisesti.

Kurssille varatut tunnit toimivat syyslukukaudella 2025 Tuotantotalouden Opinnäytetyöseminaariajankohtina.

Kurssi toteutuu vain läsnätoteutuksena Kupittaan kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti syksyllä 2025.
Opinnäytetyöohjaus edellyttää aktiivista osallistumista, keskustelua ja läsnäoloa, joka saavutetaan läsnätoteutuksella. Lisäksi tapahtuu ryhmässäoppimista vuorovaikutuksessa.

Oppimateriaalit

Ammatilliset, laadukkaat lähteet opinnäytetyöhön jotka opiskelija itseohjautuvasti hyväksyttää AMK-ohjaajalla.

Opetusmenetelmät

Ryhmässäoppiminen, keskustelu

Itseohjautuva läsnäoloa kampuksella edellyttävä tuntityöskentely, jossa ohjausta on saatavilla välittömästi tarpeen mukaan. AMK- ohjaajan tapaamiset tapahtuvat myös näiden kampustapaamisten aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Keskustellen, ohjaten lähitapaamisissa.

Yhteisen tapaamisen jälkeen opiskelijoilla on mahdollisuus keskustella kurssin opettajien kanssa opinnäytetyön tekemiseen liittyvistä asioista jotka mahdollisesti mietityttävät. Kurssin läsnäolo mahdollistaa tuntien aikana / tuntien jälkeen joustavan Q&A -tyyppisen lähestymistavan asioiden käsittelyyn.

Ryhmässä kampuksella tapahtuva läsnäolo tukee sosiaalista kontekstia.
Kurssin tapaamiset rytmittävät opinnäytetyön tekemistä ja tarjoavat vertaistukea.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

14 op = 378 h opiskelijan työtä

Kurssilla on läsnäolovelovoite.
Toteutustavan seurauksena läsnäolo kampuksella on välttämätön.

Oppimistehtävät ovat:
- Ennen jokaista tuntia, opiskelijalla on velvoite raportoida ja palauttaa edistymä kurssin itslearning -työtilan palautuskansioon
(Kurssin aikaisten opinnäytetyön väliversioiden palautuksiin voi hyödyntää DraftCoach -työkalua, joka löytyy Turun AMK:n Microsoft 365 Word -versiosta, online. Tämän avulla opiskelija voi tehdä välitarkistuksia omaan palautettavaan dokumenttiin)

- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen (ts. opinnäytetyön viimeistely)
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa

Kypsyysnäyte arvioidaan erikseen hyväksytty / hylätty

Loppuseminaaripäivät, jolloin opinnäytetyö on mahdollista esittää kerrotaan kurssin alussa.
Nämä päivät eivät välttämättä ole kurssille etukäteen määritetyt lukujärjestykseen sijotetut tunnit.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu koko opinnäytetyöprosessin ajan.

Kiitettävän arvosanan voi saada vain aktiivisella työllä.

Jokaiselle opiskelijalle nimetään oma AMK-ohjaaja opinnäytetyölle.

Kurssin opettaja voi olla eri henkilö kuin opiskelijalle nimetty oma AMK-opinnäytetyöohjaaja.
Opinnäytetyön arvioinnin toteuttaa vain opiskelijalle nimetty oma AMK-ohjaaja.

Arvosanan muodostavat arviointikohteet ja arviointiperusteet, erillinen taulukko esitetään opiskelijalle toteuksen alussa. Lisäksi oma AMK-ohjaaja käy yksilöllisesti läpi arvioitavaksi jätetyn opinnäytetyön arvioinnin arviointilomakkeen avulla.

Arviointi on numeerinen 0-5.

Hylätty (0)

Kurssi on hylätty kunnes toteutuksen oppimistehtävät on hyväksytysti suoritettu:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvionti perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Arvioitavia elementtejä on yhteensä 17 kpl - Opinnäytetyön lopullinen arvosana on keskiarvo näistä eri elementeille annetuista erillisistä arvioinneista.

Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.

1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen

2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö

3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus

4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvionti perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Arvioitavia elementtejä on yhteensä 17 kpl - Opinnäytetyön lopullinen arvosana on keskiarvo näistä eri elementeille annetuista erillisistä arvioinneista.

Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.

1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen

2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö

3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus

4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvionti perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Arvioitavia elementtejä on yhteensä 17 kpl - Opinnäytetyön lopullinen arvosana on keskiarvo näistä eri elementeille annetuista erillisistä arvioinneista.

Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.

1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen

2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö

3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus

4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys

Lisätiedot

Kurssin viestintäkanavana toimii itslearning.

Mikäli kurssin aikana tulee tiedotettavaa, tiedotus tapahtuu tätä kautta

Siirry alkuun