Siirry suoraan sisältöön

Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: KU00DK89-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.08.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
08.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettajat
Heidi Alppirinne
Katja Korpi
Opintojakso
KU00DK89

Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 09.09.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ti 23.09.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ti 30.09.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ke 08.10.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
H305
Ma 20.10.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
H305
Ti 21.10.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ma 27.10.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
H305
Ti 28.10.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ma 03.11.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
H305
Ti 04.11.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Pe 07.11.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ti 11.11.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ke 12.11.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Ti 18.11.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ti 25.11.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Pe 28.11.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ti 02.12.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ti 09.12.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ti 16.12.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ti 16.12.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan 1. opintovuoden syyslukukautena. Lähiopetus annetun työohjelman mukaan.

Sanna Meska, Tanssikinesiologia (15 x 90min)
Sisällöt ja tavoitteet:
• Opiskelija ymmärtää kinesiologian peruskäsitteet
• Opiskelija ymmärtää kehon rakenteen pääosin
o Kudokset, joista keho rakentuu
• Opiskelija osaa anatomiset perustasot, ja nivelten liikkeen suhteessa niihin
• Opiskelija hahmottaa kehon luisen kokonaisrakenteen
o Erityisesti selkärangan ja lantion rakenteen ja toiminnan sekä näiden merkittävimmät termit/keholliset maamerkit latinaksi, englanniksi ja suomeksi
• Opiskelija ymmärtää karkeasti erilaiset niveltyypit
• Opiskelija ymmärtää lihasten perustoiminnan
• Opiskelija ymmärtää hengityksen fysiologiaa ja osaa huomioida sitä osana oman tekniikkaharjoittelun kehittämistä
• Opiskelija tutkii omaa tekniikkaharjoitteluaan tekniikkatunneilla, kirjaa auki omat keholliset haasteensa ja rakentaa itselleen yksilöllisen suunnitelman.

Katja Korpi, Ravitsemus tanssissa (5 x 90min)
Tavoitteet ja sisällöt:
• Opiskelija hahmottaa, mistä monipuolinen ja ravitseva ruokavalio koostuu.
• Opiskelija ymmärtää, millainen merkitys ravitsemuksella, levolla ja unella on tanssijan hyvinnoinnille.
• Opiskelija hahmottaa, miten omaa jaksamista voi tukea ravitsemuksen avulla.
• Opintokokonaisuus sisältää luentoja, keskustelua, itsereflektiota ja oppimistehtäviä.

Ajoitus: syksy 2025

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvailla ja luokitella tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää tietoaan ja taitoaan tanssianatomiasta ja -fysiologiasta tanssiharjoittelussaan ja tanssinopettajan työssä.
Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisen kehonhuollon ja ravinnon merkityksen kestävässä tanssiharjoittelussa ja tanssinopettajan työssä.

Sisältö

Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kokonaisvaltaisen kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista. Opintojakso sisältää oppimistehtäviä.

Oppimateriaalit

Blandine Calais-Germain: Anatomy of movement s. 1-96

Opetusmenetelmät

Fyysiset harjoitteet, kirjallisuus, kirjoittaminen, oppimistehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, fyysiset harjoitteet. Kansainvälisyys toteutuu englanninkielisen kurssikirjallisuuden avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tutkii omaa tanssin tekniikkaharjoitteluaan tekniikkatunneilla, kirjaa auki omat keholliset haasteensa ja rakentaa itselleen yksilöllisen suunnitelman.
Muut oppimistehtävät annetaan lähiopetuksessa.
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 20 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja opintomateriaaliin tutustumiseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.

Siirry alkuun