Pedagogiset työ- ja toimintatavat (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081277-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2021 - 09.11.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.11.2021 - 07.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Marika Kouki
- Janina Luoto
- Opintojakso
- 7081277
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetuksen toteutus syksy 2021. Oppimisalustana toimii Its`learning
2.11.klo 9:00 - 16:00 Opetus Zoomissa, linkki Itsissä.
Opintojakson aloitus, tehtävät ja ryhmäjako / toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka klo 9-12, Hyvinvointia lapsen parhaaksi / vierailija Eeva Purosalo klo 13-14, omatoiminen kirjastokäynti kirjallisuustehtävää varten klo 14:00 - 16:00 (MK, JL)
**********************************************************************
9.11. klo 9:00 - 15:00 Opetus kampuksella, teemapäivä.
Ryhmä A: musiikki, draama ja kieli (MK), ryhmä B: matemaattiset taidot, tutkiminen ja liikkuminen (JL) klo 9 - 11:30 , Opiskelijoiden parityöskentelyä: tuokiosuunnitelmat ja kirjallisuustehtävä klo 12:30 - 15
*********************************************************************
16.11. klo 9:00 - 15:00 Opetus kampuksella, teemapäivä.
Ryhmä B: musiikki, draama ja kieli (MK), ryhmä A: matemaattiset taidot, tutkiminen ja liikkuminen (JL) Klo 9-11:30 klo 13–14 vierailija Monressoripäiväkoti Aurinkoleijonan johtaja Päivi Isopuro, opiskelijoiden parityöskentely jatkuu
********************************************************************
23.11. Opetus Zoomissa klo 9:00 - 15:00 Kuvallinen ilmaisu, (Helena Malmivirta ja MK)
********************************************************************
30.11. Opetus kampuksella klo 9-15 Opiskelijoiden ohjaamat toimintatuokiot. Työskentely ryhmissä A ja B (MK, JL)
********************************************************************
7.12.Opetus Zoomissa klo 9:00 - 16:00 Kirjallisuustehtävän purku klo 9:00 - 11:30, vierailija Turun kaupungin TOP-keskuksen asiantuntija Saila Visti klo 12:30 - 14:00 (Media ja TVT) Opintojakson ja vaka-opintojen päätös (MK, JL) klo 14 -16
*******************************************************************
Muutokset mahdollisia
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa oppimisen eri alueilla.
Sisältö
- leikkiminen
- liikkuminen
- taiteellinen kokeminen ja ilmaisu
- tutkiminen
Opetusmenetelmät
Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely, toiminnalliset menetelmät
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuksessa on 100% läsnäolovelvollisuus.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- Opiskelija tiedostaa oppimisen alueiden ja lapsilähtöisyyden pedagogisen toiminnan suunnittelun perustana.
- Opiskelija harjoittelee toiminnan suunnittelua ja toteuttamista eri oppimisen alueilla
- Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen työtapoja- ja menetelmiä ja käyttää niitä työskentelyssään.
- Opiskelija tutustuu ja harjoittelee toiminnan arviointia ja pedagogista dokumentointia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Opintojakso arvoidaan Täydennettävä / Hyväksytty
Hylätty (0)
- Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa, eikä suorita tehtäviä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tiedostaa oppimisen alueiden ja lapsilähtöisyyden pedagogisen toiminnan suunnittelun perustana.
- Opiskelija harjoittelee toiminnan suunnittelua ja toteuttamista eri oppimisen alueilla
- Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen työtapoja- ja menetelmiä ja käyttää niitä työskentelyssään.
- Opiskelija tutustuu ja harjoittelee toiminnan arviointia ja pedagogista dokumentointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija osaa hyödyntää oppimisen alueet ja lapsilähtöisyyden pedagogisen toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Opiskelija osaa asettaa pedagogiselle toiminnalle lähitavoitteet ja suunnitella toiminnan toteutuksen tavoitelähtöisesti lapsilähtöisyyden ja lasten osallisuuden huomioiden.
- Opiskelija osaa varhaiskasvatuksen työtapoja- ja menetelmiä.
- Opiskelija osaa arvioida toimintaa ja toteuttaa pedagogista dokumentointia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa eri oppimisen alueita monipuolisesti ja lapsilähtöisyys on huomioitu pedagogisen toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Opiskelija osaa asettaa pedagogiselle toiminnalle lähitavoitteet ja suunnitella toiminnan toteutuksen tavoitelähtöisesti lapsilähtöisyyden ja lasten osallisuuden huomioiden.
- Opiskelija osaa käyttää, hyödyntää ja soveltaa monipuolisesti varhaiskasvatuksen eri työtapoja- ja menetelmiä.
- Opiskelija osaa arvioida ja perustella toimintaa ja ideoi erilaisia työtapoja pedagogiseen dokumentointiin lasten kanssa.