Siirry suoraan sisältöön

Asiakkuus ja osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7321016-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2019 - 30.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Kari Salonen
Anssi Lähde
Opintojakso
7321016
Toteutukselle 7321016-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

3.9. 2019 klo 12.30-14.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän määrittely
10.10.2019 klo 12.30-14.00 Lähiopetus
5.11.2019 klo 8.00-11.30 Toimijuus ja itsemääräämisoikeus osallisuuden keskiössä.
11.12.2019 klo 8.00-11.30 Oppimistehtävän yhteinen käsittely

Tavoitteet

Tavoitteet
- Opiskelija tietää yhteiskunnan rakenteiden ja palveluiden luomat edellytykset kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle.
- Hän tunnistaa osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitä eri väestö- ja asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä.
- Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan.

Sisältö

Sisältö
- Kansalaisuus ja hyvinvointipalvelut
- Toimijuus, osallisuus ja itsemäärääminen
- Asiakkaan vaikuttamismahdollisuudet
- Hyvinvointitarpeet ja hyvinvointikokemus
- Hyvinvoinnin henkilökohtaistaminen

Aika ja paikka

4.9. 2018 klo 12.30-14.00 Opintojakson aloitus
10.10.2018 klo 12.30-14.00 Lähiopetus
5.11.2018 klo 10.00-14.00 Lähiopetus
13.12.2018 klo 8.15-11.30 Oppimistehtävän jakaminen

Oppimateriaalit

Esimerkkejä tehtävässä käytettävistä lähteistä:
Leemann, L. & Hämäläinen, M-R. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapoltiikka 5/2016. Verkossa:https://www.thl.fi/fi/web/yhteiskuntapolitiikka/arkisto/2016_5
Era,T. (toim.) 2013. Osallisuus, oikeutta vai pakkoa? Jyväskylän AMK julkaisuja 156. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Halme, H., Kippo, K. Larjovuori, M., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. 2012. Asiakkaat kuntapalveluiden kehittäjiksi. Opas tehokkaan osallistumisen työkaluiksi. Tampere: Synergos.
JOTOS- polku osallisuuteen 2009. Lasten ja nuorten osallisuuden käsikirja. Tampere: Tampereen
kaupunki.
Koivisto, J., Isola, A-M & Lyytikäinen, M. 2018. Osallisuus kuuluu kaikille: Innokylän innovaatiokatsaus. Työpaperi 9/2018.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-077-8.
Kohonen, Kirsi & Tiala, Toni (toim.) 2002. Kuntalaiset ja hyvä osallisuus. Lupaavia käytäntöjä kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseksi. Helsinki: Sisäasianministeriö & Suomen Kuntaliitto.
Laitila, M. 2010. Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä.Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences 31. Kuopio: Itä-Suomen yliopisto.
Laitinen, M. & Niskala, A. (toim.) 2013. Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino.
Larjovuori, M., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. 2010
Mattila-Aalto, M. 2009. Kuntoutusosallisuuden diagnoosi. Tutkimus entisten rappiokäyttäjien kuntoutumisen muodoista, mekanismeista ja mahdollisuuksista. Tutkimuksia 81/2009. Helsinki: Kuntoutussäätiö.
Matthies, AL & Uggerhoj (eds.) 2014. Participation, marginalization and welfare services : concepts, politics and practices across European countries. Farnham, Surrey : Ashgate Publishing Limited.
Nieminen, A., Tarkiainen, A. & Vuorio, E. (toim.) 2014. Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus. : Raportteja 177. Turku: Turun Ammattikorkeakoulu.
Rouvinen- Wilenius, P. 2010. Osallisuus. Keskustelutilaisuus 31.3.2010. Julkaisuja 4/2010. Tulevaisuudenennakointi. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
Rouvinen- Wilenius, P., Koskinen-Ollonqvist, P. 2011. Tasa-arvo ja osallisuus väylä terveyteen - järjestöt suunnan näyttäjinä.Julkaisuja 9/2011. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Oppimistehtävän yhteinen määrittely
Oppimistehtävän toteuttaminen työpaikalla ja raportointi
Oppimistehtävän jakaminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson sisältö
Kansalaisuus ja hyvinvointipalvelut
Toimijuus, osallisuus ja itsemäärääminen
Asiakkaan vaikuttamismahdollisuudet
Hyvinvointitarpeet ja hyvinvointikokemus
Hyvinvoinnin henkilökohtaistaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja tehtävän purku 1 op (27 tuntia).
Oppimistehtävä 4 op (108 tuntia), sisältää tiedonhaun, asiakkaiden osallisuuden analyysin, sen edistämiseen liittyvä ammatillinen työ ja raportin kirjoittamisen.
Raportin ohjeellinen pituus 15 sivua (+ kansilehti, lähteet yms.). Raportin kirjoittamisessa noudatetaan AMK:n ohjeita (MESSI).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä (4 op) arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2 = Opiskelija tunnistaa osittainyhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa joitakin osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan. Opiskelija osallistuu tehtävän purkuun. Raportti on pääosin laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä pyritään yhdistämään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4 = Opiskelija tietää yhteiskunnan rakenteiden luomat puitteet ja edellytykset kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitäasiakasryhmän kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan ja tietää keinoja osallisuuden lisäämiseksi. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tehtävän purkuun.Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle sekä kehittää niitä. Hän toimii aktiivisestiosallisuuden mahdollisuuksien lisäämiseksija esteiden poistamiseksi eri väestö- ja asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan sekä edistää sitä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tehtävän purkuun ja kykenee kriittiseen tarkasteluun. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa hedelmällisellä tavalla.

Siirry alkuun