Siirry suoraan sisältöön

Pienen lapsen kehityksen ja tunne-elämän tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-10126-AH00CQ52-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
03.02.2025 - 30.11.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
LAB-ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 2000
Opintojakso
C-10126-AH00CQ52
Toteutukselle C-10126-AH00CQ52-3009 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

- Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi - Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla - Lähikehityksen vyöhyke, mentalisaatiokyky - Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät - Osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa - Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus lapsen kehityksen tukena

Tavoitteet

Opiskelija osaa: -tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet -kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta -edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta -tukea lasten vertaissuhteita

Aika ja paikka

toteutus ajalla 3.2.-30.11.25 - Opintojaksolla edetään opiskelijan omaa omaa aikataulua noudattaen, tentin ja oppimistehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu ja palautettu viimeistään 30.11.25.

Oppimateriaalit

- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja - Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa - Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen - Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus Lisäksi suositellaan: - Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus - Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät - Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä - Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille - Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?

Opetusmenetelmät

Itsenäisesti opiskeltava verkkototeutus, joka suoritetaan opiskelijan oman aikataulun mukaan ajanjakson 3.2. -30.11.2025 välisenä aikana. Sisältää moodle-tentin sekä yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden, moodle-materiaalien ja muun ilmoitetun materiaalin pohjalta. Opintojakson suorittamisen voi aloittaa itselle sopivana ajankohtana 3.2.25 alkaen, kuitenkin niin, että opintojakson kaikki tehtävät on palautettu 30.11. mennessä. Tämän jälkeen opintojakso sulkeutuu, eikä tehtäviä enää voi palauttaa. Opintojaksoa arvioidaan kuukausittain. Arviointia ei tehdä ajalla 12.6.-10.8.2025 välillä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Moodle-oppimisympäristö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimismateriaali, kirjallisuus ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty -Opintojaksoa ei arvioida ajalla 12.6.-10.8.2025 välisenä aikana

Siirry alkuun