Asiakaslähtöinen yritystoiminta, markkinointi ja yrittäjyys (4 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BS93-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 30.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Timo Linnossuo
- Opintojakso
- TE00BS93
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kurssi jakaantuu kolmeen osioon. Ensimmäisessä osassa asiakaslähtöinen yritystoiminta käytännössä, opiskelijat tutustuvat alueen yrityksiin ja havainnoivat niiden toimintaa eri työkalujen avulla sekä luovat havainnointiin perustuvan esityksen.
Toisessa osiossa markkinointi, opiskelijat asemoivat valitut yritykset suhteessa kilpaileviin yrityksiin ja luovat yrityksille halutun mielikuvatavoitteen. Näiden mielikuvien perusteella opiskelijat AIDA-kaavaa hyväksikäyttäen esitteen sekä mainoksia eri sosiaalisen median kanaviin seuraten tuloksia SEO analyysien avulla. Kolmannessa osiossa yrittäjyys, opiskelijat ideoivat oman yrityksensä, jonka he asemoivat asiakkaan mielikuviin ja laativat yritykselle käytännönläheisen markkinointiviestintäsuunnitelman.
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Opetusmenetelmät
Tekemällä oppiminen, tiimityöskentely, innovaatiopedagogiikka, portfolio, dialogi ja tutkiva oppiminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksen suoritustapa on tekemällä oppiminen, tutkivat tehtävät ja portfolio. Kurssi suoritetaan tekemällä annetut tehtävät annettuihin palautuspäiviin mennessä. Ei uusinta- eikä korotusmahdollisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
Projektitehtävänä etsiä uusia potentiaalisia asiakasryhmiä, joille tuotteistetaan toimivia ratkaisuja perustuen tarpeeseen. Projektiportfolio tuotteistamisista.
24 tuntia kontaktia
79 tuntia tekemällä oppiminen
32 tuntia teoriaan tutustuminen kirjallisuuden, artikkelien, videoiden avulla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnasta syntynyt evidenssi (tutkivat tehtävät ja portfolio), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Määritellyt tavoitteet osaamiselle ovat toteutuneet