Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ02-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.11.2020 - 30.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
- Opettajat
- Eeva Timonen-Kallio
- Anssi Lähde
- Opintojakso
- TH00BQ02
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sote-hallinnonuudistus 2022–2032
Maakunnallisen hyvinvointialueen palvelutuottajamallit
Sote-palvelujen digitalisaatio ja tietohallinto
11.3. 8.15-15.45 Sote-palveluiden järjestämisen monituottajamallit hyvinvointialueilla. Kuka tai mikä tuottaa tulevaisuuden palvelut? Miten hallita monitoimijaisia palveluja ja asiakkuuksia?
14.4. 8.15-15.45 Sote-palvelujen järjestäminen ja turvaaminen maakuntamallissa – mitä velvollisuuksia ja tehtäviä jää kuntiin? Ryhmätyöt jatkuu ja puretaan.
15.4. 8.15-15.45 Maakunnallisten sote-palvelujen käytettävyys, tavoittavuus ja saatavuus eri asiakasryhmien kohdalla. Sosiaalihuollon asema uudistuvassa sote-järjestelmässä.
12.5. 8.15-14.45 Eri asiakasryhmäkohtaisten hyvinvointipalvelujen muutossuuntia ja –painopisteitä sote-uudistuksessa. Opintojaksopäiväkirjojen esittely.
(YERISOS20 ryhmän lukukausipalaute klo 15-16)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää keskeiset hyvinvointipalvelut, osaa eritellä niiden muutossuuntia ja –painopisteitä sekä ky-kenee hyödyntämään niitä ammatillisessa työssään asiakasryhmäkohtaisesti.
Sisältö
SOTE 2021–2030
Alueelliset palvelutuotantomallit
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutetaan etäopetuksena käyttäen monipuolisesti verkkopedagogiikan mahdollisuuksia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä I: Essee 2 op
Oppimistehtävä II: Opintojaksopäiväkirja (sisältäen opetukseen osallistumisen) 3 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee hyl/hyv
Oppimispäiväkirja, numeerinen arviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Lähtökohtatilanne ja oma suhtautuminen kokonaisuuteen on kuvattu lyhyesti yleisellä tasolla.
2. Tiedonhankinta ja prosessointi on nähtävissä ja oppimateriaalia on käytetty. Tarkastelu on osin luettelomaista ja yhteiskunnallinen taso puuttuu.
3. Yhteenveto on tehty, mutta oma osaamisen kehittyminen ja tiedon soveltaminen on vain osin nähtävissä.
Raportin rakenteessa ja jäsentelyssä on puutteita ja jokin osa-alue on suppeasti ratkaistu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Lähtökohtatilanne ja oma suhtautuminen kokonaisuuteen on kuvattu.
2. Tiedonhankinta ja prosessointi on kuvattu hyvällä tasolla ja tietoa analysoiden. Tarkastelussa on nähtävissä yhteiskunnallinen ja taloudellinen pohdinta.
3. Yhteenvedossa on esitetty oppimistulokset ja tiedon käyttöönotto.
Raportti etenee loogisesti ja tehtäväksiantoon vastattu kattavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Lähtökohtatilanne ja oma suhtautuminen kokonaisuuteen on kuvattu omiksi oppimistavoitteekseen.
2. Tiedonhankinta ja prosessointi kuvattu monipuolisesti ja tietoa analysoiden. Tarkastelussa painottuu yhteiskunnallinen ja taloudellinen pohdinta tietoon perustuen.
3. Yhteenvedossa on esitetty oppimistulokset ja tiedon käyttöönotto ja soveltaminen omassa työssä.
Raportti on jaettu selkeästi temaattisiin kokonaisuuksiin ja etenee loogisesti.
Lisätiedot
Avoimen opintojen tarjontaa 5 opiskelijapaikkaa. YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.