Terveysteknologia työterveyden edistämisessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BY89-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2021 - 31.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.02.2022 - 17.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 25 - 30
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
- Opettajat
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
- Sanna-Maria Nurmi
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Opintojakso
- TH00BY89
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Terveysteknologia työterveyden edistämisessä -opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työterveyden edistämisessä, kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja työterveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa, hahmottaa digitalisaation ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja työterveyden edistämistä, analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta.
Etöopetusta Zoomin välityksellä :
10.2.2022 klo 14.15-15.45 Jakson aloitus ja oppimistehtävien määrittely, tehtäväryhmän jako, avainluento.
16.3.2022 klo 10.00-15.45 Avainluento, tehtävän paritehtävän purku
21.4.2022 klo 14.15-16.00 Avainluento ja ryhmätyöskentelyä
17.5.2022 klo 10.00-14.00 Tentti
Huom! Ohjelma täsmentyy.
Opiskelijoilta edellytetään osallistumista kaikille etäopetustunneille.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
• käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työterveyden edistämisessä
• kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja työterveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• hahmottaa digitalisaatio ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja työterveyden edistämistä
• analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta
Sisältö
• terveysmedia ja terveyden lukutaito
• sosiaalinen media työterveyden edistämisessä
• kulttuurihyvinvointi osana työterveyden edistämistä
• digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut
• innovaatiopedagogiikka terveyden edistämisessä
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Ulla Järvi (toim), 2014: Tautinen media. Kustantaja Duodecim.
Matikainen ja Huovila, 2017: Sosiaalinen media terveyden edistämisessä https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/297786/duo13732.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Paakkari, L., Torppa, M., Paakkari, O., Välimaa, R., Villberg, J., Ojala, K., & Tynjälä, J. 2019. Does health literacy explain the link between structural stratifiers and adolescent health? European Journal of Public Health. https://academic.oup.com/eurpub/article-abstract/29/5/919/5308386?redirectedFrom=fulltext
Muu materiaali ilmoitetaan opintojaksolla.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti etä- ja verkko-opetuksen menetelmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi parityö ja tentti sekä osallistua etäopetustunneille.
Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti arvioidaan asteikolla 1-5.
Parityö arvioidaan asteikolla 1-5.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu tehtävä- ja tenttiarvioista.
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna paritehtävän ja kirjatentin arviointikriteerit.
Lisätiedot
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.