Siirry suoraan sisältöön

Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelutLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CA83

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Sisältö

• varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde
• lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
• lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
• Lapset puheeksi -menetelmä

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

26 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Laura Närvi
Ryhmät
  • PSOSS22EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22

Tavoitteet

• ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Sisältö

• varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde
• lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
• lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
• Lapset puheeksi -menetelmä

Sisällön jaksotus

Vastuuopettaja Laura Närvi
Opetus maanantaisin, viikot 41- 45
7.10. kello 9.00 - 15.00 Mentalisaatio
14.10 itsenäinen työskentely
21.10 kello 9.00-13.30 Lapset puheeksi-keskustelu
28.10 kello 9-13.30 Lapset puheeksi -neuvonpito
4.11. kello 9-15.00 Lapset puheeksi keskustelun purku ja tentti

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Laura Närvi
Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22

Tavoitteet

• ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Sisältö

• varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde
• lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
• lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
• Lapset puheeksi -menetelmä

Oppimateriaalit

Viinikka, A. (toim) 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Tampere.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti viikolla 40

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luento-opetus ja ennakkotentävät 1 op
Lapset puheeksi -keskustelun tekeminen 1 op
Tentti 3 op

Sisällön jaksotus

Vastuuopettaja Laura Närvi

Opetus tiistaisin klo 16-18

3.9 kello 16-18 Mentalisaatio perheiden tukemisessa
10.9 kello 16-18 Lapset puheeksi -keskustelu
17.9. kello 16-18 Lapset puheeksi neuvonpito
24.9. kello 16-18 Perheiden palvelut
1.10 kello 16-18 Lapset puheeksi-keskusteluiden purku

Verkkotentti viikolla 40

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti

Hylätty (0)

- Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
- ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tunnistaa lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tunnistaa sen vahvistamisen tarpeen omassa työssään
• opiskelija tunnistaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee jonkin verran perheiden palveluita
• opiskelija osaa luetella perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tietää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tietää periaatteita, joilla voi vahvistaa sitä omassa työssään
• opiskelija kuvaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tunnetee perheiden palveluita
• tietää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija ymmärrtää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla vuorovaikutusta voidaan vahvistaa.
• opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee perheiden palveluja laajasti ja osaa ohjata vanhempia tarvittaviin palveluihin
• opiskelija osaa käyttää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.