Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BY75

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa markkinatilanteiden muutoksia
• analysoida yrityksen tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostuksiin sekä kilpailutilanteeseen
• soveltaa palveluiden kehittämisen malleja käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia, määriteltyjen asiakaskohderyhmien tarpeisiin ja arvostuksiin vastaavia palveluita

Sisältö

• Markkina-analyysi
• Palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen yritystasolla
• Tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona
• Arvon tuottaminen asiakkaalle

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 09.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Annika Karppelin
  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen
Ryhmät
  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa markkinatilanteiden muutoksia
• analysoida yrityksen tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostuksiin sekä kilpailutilanteeseen
• soveltaa palveluiden kehittämisen malleja käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia, määriteltyjen asiakaskohderyhmien tarpeisiin ja arvostuksiin vastaavia palveluita

Sisältö

• Markkina-analyysi
• Palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen yritystasolla
• Tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona
• Arvon tuottaminen asiakkaalle

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan lukupiiritehtävänannoissa.
Lisäksi opettajien materiaalit sekä Messukeskus-tehtävän suunnittelua tukeva itsenäinen tiedonhaku.

Opetusmenetelmät

Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana Turun AMK:n Innopeda hyödyntäen monimuotoisia itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmiä kuten lukupiiri ja yhteiskehittelytyöpajat. Menetelmävalinnoilla tuetaan tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista, tiedon jakamista, rakentamista sekä luovuutta ja tiimityöskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kertaustesteistä lukupiiriohjeistuksien yhteydessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ks. kohta oppimismenetelmät. Kestävä kehitys on läpileikkaavana teemana niin tietoperustassa kuin Messukeskuksen toimeksiantamassa kehittämistehtävässä, jossa opiskelijoiden tuottaman ohjelmakokonaisuuden teemana on lähimatkailu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lukujärjestyksessä olevat lähikerrat n. 45 h (sisältää avainluentoja, lukupiiriesityksiä, Messukeskus-tehtävään liittyen suunnittelua ja testausta)
- Etätyöskentely itsenäisesti ja pienryhmissä yht., n. 90 h eli keskimäärin 8 h/viikko mukaanlukien etäviikko (lukupiiriin lukeminen, lukupiiriesityksen teko, kertaustesteihin valmistautuminen, Messukeskus-tehtävän suunnittelu ja tiedonhaku)

Sisällön jaksotus

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaisesti aikavälillä 13.2. - 23.4.2024

Opintojakson oppimistavoitteet ja sisällöt liittyvät seuraaviin aiheisiin:
- Markkina-analyysi, kilpailutilanne, kysyntä, trendit, asiakasymmärrys
- Palvelun kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin; asiakkaan ja yrityksen prosesessi
- Arvon tuottaminen asiakkaalle, innovaatiot ja erilaistuminen kilpailijoista
- Tuotteistaminen, hinnoittelu ja palvelun lanseerauksen edellyttämä viestintä

Tietoperustaosuus liittyy niin wellness- kuin matkailupalveluihin. Tietoperustaa otetaan haltuun kahdessa lukupiirissä sekä niihin liittyvässä kertaustesteissä.

Käytännön kehittämistehtävä liittyy Turun messukeskukseen: ohjelmapalvelukokonaisuus pienryhmissä messukeskuksen lavalla (konseptin suunnittelu pienryhmissä yhteiskehittelynä, toteutus, markkinointisisältöjen tuottaminen).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja tarvittaessa ryhmäsähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

2 lukupiiriä + esitykset annetuista oppimateriaaleista, opettaja-arviointi, kertaustestit hyväksytty-täydennettvä (arvosanaa korottava vaikutus)
Messukeskus- ohjelmapalvelukokonaisuuden suunnittelu ja toteutus pienryhmissä, arviointi asteikolla 1 - 5 (opettaja-arviointi, itse- ja vertaisarviointi), kokonaisarvosana perustuu Messukeskus-tehtävään, mutta hyvillä suorituksilla lukupiirien kertaustesteillä on korottava vaikutus.

Hylätty (0)

Jokin arvioitava osio hylätty/suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: Lukupiirityöskentely on pinnallista, irrallisia asioita esiin nostavaa ja kertaustestien tulos heikko. Kehittämistehtävässä ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä oppimistavoitteiden suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Opiskelija/projektiryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai mahdollista toimeksiantajayhteistyötä niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Tuotettava ohjelmapalvelukokonaisuus perustuu pääosin hajanaiseen tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämisprosessiin. Lopputuotos on sekava, viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle sekä yleisölle on vähäinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: Lukupiirityöskentely on jossain määrin vuorovaikutteista, tietoperustaa rakentavaa ja ryhmän jäsenet osoittavat hallitsevansa oleellisia näkökulmia esityksissä ja kertaustesteissä. Kehittämistehtävässä opiskelijaryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä sekä hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä toimeksiantajayhteistyötä. Ryhmä hyödyntää perustellusti tiedonhakua ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Ohjelmapalvelu on varsin kiinnostava kokonaisuus ja se perustuu tiedonhakuun sekä sisältää joitakin oivalluksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lukupiirityöskentely on tavoitteellista, syventyvää ja oleellisia näkökulmia yhdistävää. Kertaustestien tulos on kiitettävä. Kehittämistehtävässä opiskelijaryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa vahvuuksia, osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä toimeksiantajayhteistyötä hyödyntäen. Tiedonhaku kehittämistehtävässä on laajaa ja kehitysprosessi etenee systemaattisesti, mutta samalla luovuutta hyödyntäen vaihe vaiheelta kohti ohjelmaesitystä. Lopputulos on tasokas kokonaisuus, esitys viimeistelty ja se tuottaa arvoa toimeksiantajalle sekä yleisölle.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 13.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Annika Karppelin
  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen
Ryhmät
  • PMMWES21
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa markkinatilanteiden muutoksia
• analysoida yrityksen tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostuksiin sekä kilpailutilanteeseen
• soveltaa palveluiden kehittämisen malleja käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia, määriteltyjen asiakaskohderyhmien tarpeisiin ja arvostuksiin vastaavia palveluita

Sisältö

• Markkina-analyysi
• Palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen yritystasolla
• Tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona
• Arvon tuottaminen asiakkaalle

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit tarkennetaan lukupiiriohjeistuksissa itslearning-alustalla, jonne opettajat vievät mahdollisesti myös lisämateriaaleja. Pienryhmätentti pohjautuu pääosin lukupiirimateriaaleihin. Kehittämistehtävään opiskelijoiden odotetaan tekevän mysö itsenäistä tiedonhakua.

Lähteinä esim.
Kotler, P., Bowen, J.T.& Baloglu, S. 2022. Marketing for Hospitality and Tourism. Eighth edition,

Visit Finland 2021. Future International Travel Trends 2022. Saatavilla: https://www.businessfinland.fi/49a9cd/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/future-international-travel-trends-2022-visit-finland.pdf.

Business Finland 2020. Matkailija 2030 -skenaariot. Rethinking Travel: Matkailija 2030 - skenaariotyöpajojen tulokset. Saatavilla: https://www.businessfinland.fi/490529/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/matkailija-2030--skenaariot.pdf.

Visit Finland. 2019. Matkailuyrityksen kansainvälistymisopas

Opetusmenetelmät

Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana on Innopeda ja siihen liittyen monimuotoiset itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmät kuten lukupiiri ja yhteiskehittelytyöpajat pienryhmissä. Menetelmävalinnoilla edistetään tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista, tiedon jakamista, rakentamista sekä luovuutta ja tiimityöskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Soveltava kurssitentti pienryhmissä 9.3.2023. Kurssitentistä poissaollella henkilökohtainen tentti, jonka ajankohta sovitaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Turun ammattikorkeakoulun pedagogista lähestymistapaa kutsutaan innovaatiopedagogiikaksi tai lyhyesti Innopedaksi. Se on oppimiskäsitys, joka perustuu kokeiluihin, tiedon ja asiantuntemuksen jakamiseen sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiseen. Innovaatiopedagogiikka perustuu työelämälähtöisyyteen ja yhteistyöhön, kansainvälisyyteen, yrittäjyyteen ja systeemiseen ajatteluun.

Tulevaisuudessa tarvitset opiskelemiesi ydintaitojen lisäksi innovaatiotaitoja, joita tarvitaan kaikilla liiketoiminnan aloilla. Sinulta odotetaan myös luovuutta ja aloitteellisuutta, mutta myös kriittistä ajattelua ja kykyä työskennellä tiimeissä ja verkostoissa. Harjoittelet kaikkia näitä aktiivisesti, mutta eri painotuksin kullakin kurssilla, koko opintojesi ajan.

Lisätietoja Innopedasta osoitteessa https://innopeda.turkuamk.fi/

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Matkamessutehtävä
Viisi lukupiiriä ja niihin liiittyvät esitykset, akvaariokeskustelut sekä johtopäätökset kehittämistehtävään työpajan muodossa
Käytännön matkailukohteen tarjooman kehittämistehtävä pienryhmissä: matkailukohteen eli Turun kilpailukyvyn analyysi wellness-kohteena sekä sen pohjalta työstettävät tarjooman kehittämisehdotukset

Mitoitus:
Opintojakson laajuus 5 op., mikä vastaa n. 135 työtuntia
Lukujärjestykseen merkityt lähikerrat: n. 45 h
Lukupiirityöskentely & esitysten valmistelu n. 40 h
Kehittämistehtävä lopputuotoksineen n. 50 h

Opintojakso kestää 15 viikkoa, mikä tasaisesti jaettuna tarkoittaa n. 9 h työtä opiskelijalta per viikko (lähiopetus + itsenäinen työskentely).

Sisällön jaksotus

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaisesti.
12.1.23 Toteutussuunnitelman esittely, tuote-/palvelukokemuksia, matkailuyrityksen vs. matkailukohteen tuote, lukupiiritehtävän 1 ohjeistus (SS)
- 19.1.23, Lukupiirin 1 purku, alustava ideointityöpaja tarjooman kehittämistehtävään. Liiketoiminnan innovaatiotyypit, post-covid tourism, matkamessutehtävän ohjeistus. (TT)
- 20.1.23 Opintomatka matkamessuille Helsinkiin, paritehtävä. (TT)
- 26.1.23 työpaja Turun kilpailukyvyn kehittäminen wellness-tarjooman osalta: lähtötilanneanalyysi, matkamessutehtävän purku, lukupiirin 2 ohjeistus, (SS, TT)
- 2.2.23 Lukupiirin 2 purku, kehittämistehtävän työpaja, lukupiirin 3 ohjeistus. (TT, AK?)
- 7.2.23 klo 12 - 15 Varsinais-Suomen matkailuparlamentti (Linnasmäki), n. 12 opiskelijaa osallistuu työpajatyöskentelyn tulosten koontiin (TT)
- 9.2.23 lukupiirin 3 purku sekä Varsinais-Suomen matkailuparlamentin työpajan tulokset, kehittämistehtävän työpaja. Lukupiirin 4 ohjeistus (TT)
- 16.2.23 Lukupiirin 4 purku, kehittämistehtävän/työpaja, lukupiirin 5 ohjeistus (AK, TT)
VKO 8 ITSENÄISTÄ TYÖSKENTELYÄ
- 2.3.23 lukupiirin 5 purku, kehittämistehtävän työpaja, SS, Telle (?), AK?
- 9.3.23 soveltava kurssitentti pienryhmissä (tietoperustan soveltaminen kehittämistehtävään) ( TT)
- 16.3.23 Kehittämistehtävän konseptien testauksen suunnittelu, tuotteistus (TT)
vko 12 ITSENÄINEN PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 30.3.23 Kehittämistehtävä: Palvelukuvaus, markkinointistrategia ym. palvelutuotannon aloittamiseen liittyvät suunnitelmat, ohjaus TT, SS, AK?
vko 14 ITSENÄINEN PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 13.4.23 Pienryhmätyöskentely, esityksen ja lopputuotosten valmistelu, ohjaus TT
- 20.4.23 Esitykset, TT, SS, AK
- 4.5.23 Palaute, tuotosten viimeistely (verkossa)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimateriaalit (tai linkit niihin) ja toteutussuunnitelma its-oppimisympäristössä.
Projektityöskentely Teamsissä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Matkamessuihin liittyvä paritehtävä: hyväksytty - täydennettävä, opettaja-arviointi
2. Lukupiirit ja niihin liittyvät esitykset/keskustelut ja johtopäätökset kehittämistehtävään: hyväksytty-täydennettävä (minimi: 4 hyväksyttyä lukupiiriä), opettaja-arviointi
3. Tietoperustaa kehittämistehtävään soveltava pienryhmätentti, numeerinen arviointi 1 - 5, painoarvo 50% kokonaisarvosanasta. Itse-, vertais- ja opettaja-arviointi.
4. . Matkailukohteen tarjooman kehittämistehtävä pienryhmissä: numeerinen arviointi 1 - 5, painoarvo 50 % kokonaisarvosanasta. Itse-, vertais- ja opettaja-arviointi.

Hylätty (0)

Jokin arvioitava osio suorittamatta hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: Lukupiirityöskentely on pinnallista, irrallisia asioita esiin nostavaa. Kehittämistehtävässä ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä opetussuunnitelman suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Opiskelija/projektiryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai mahdollista yritysyhteistyötä niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämistyöhön ja relevantin tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Lopputuotos on sekava ja viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle on vähäinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: Lukupiirityöskentely on jossain määrin vuorovaikutteista, tietoperustaa rakentavaa ja ryhmän jäsenet osoittavat hallitsevansa oleellisia näkökulmia. Kehittämistehtävässä opiskelijaryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä sekä hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä mahdollista yritysyhteistyötä. Ryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos on pääosin perusteltu joko tietoperustan tai oman tiedonkeruun avulla ja se siältää joitakin oivalluksia. Se sisältää hyödyntämiskelpoisia osia, tuotoksen kokonaisrakenne ja -ilme ovat varsin loogisia, ymmärrettäviä ja ilmeeltään selkeitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lukupiirityöskentely on tavoitteellista, syventyvää ja oleellisia näkökulmia yhdistävää. Kehittämistehtävässä opiskelijaryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yrittäjäyhteistyötä hyödyntäen. Tietoperusta on laaja, lähteet relevantteja suhteessa tavoitteisiin ja tietoperustaa sekä menetelmiä sovelletaan onnistuneesti ja perustellen koko kehittämisprosessin aikana. Lopputulos on innovatiivinen ja helposti hyödynnettävissä. Tuotokset ovat loogisia sekä ammattimaisen viimeisteltyjä.