Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY75-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 09.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Opettaja

  • Annika Karppelin
  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
  • 13.02.2024 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 27.02.2024 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 05.03.2024 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 12.03.2024 13:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 19.03.2024 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 26.03.2024 09:00 - 11:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 26.03.2024 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 02.04.2024 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 03.04.2024 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 09.04.2024 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 09.04.2024 14:00 - 15:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 11.04.2024 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 16.04.2024 12:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002
  • 25.04.2024 13:00 - 16:00, Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen KH00BY75-3002

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa markkinatilanteiden muutoksia
• analysoida yrityksen tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostuksiin sekä kilpailutilanteeseen
• soveltaa palveluiden kehittämisen malleja käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia, määriteltyjen asiakaskohderyhmien tarpeisiin ja arvostuksiin vastaavia palveluita

Sisältö

• Markkina-analyysi
• Palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen yritystasolla
• Tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona
• Arvon tuottaminen asiakkaalle

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan lukupiiritehtävänannoissa.
Lisäksi opettajien materiaalit sekä Messukeskus-tehtävän suunnittelua tukeva itsenäinen tiedonhaku.

Opetusmenetelmät

Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana Turun AMK:n Innopeda hyödyntäen monimuotoisia itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmiä kuten lukupiiri ja yhteiskehittelytyöpajat. Menetelmävalinnoilla tuetaan tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista, tiedon jakamista, rakentamista sekä luovuutta ja tiimityöskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kertaustesteistä lukupiiriohjeistuksien yhteydessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ks. kohta oppimismenetelmät. Kestävä kehitys on läpileikkaavana teemana niin tietoperustassa kuin Messukeskuksen toimeksiantamassa kehittämistehtävässä, jossa opiskelijoiden tuottaman ohjelmakokonaisuuden teemana on lähimatkailu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lukujärjestyksessä olevat lähikerrat n. 45 h (sisältää avainluentoja, lukupiiriesityksiä, Messukeskus-tehtävään liittyen suunnittelua ja testausta)
- Etätyöskentely itsenäisesti ja pienryhmissä yht., n. 90 h eli keskimäärin 8 h/viikko mukaanlukien etäviikko (lukupiiriin lukeminen, lukupiiriesityksen teko, kertaustesteihin valmistautuminen, Messukeskus-tehtävän suunnittelu ja tiedonhaku)

Sisällön jaksotus

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaisesti aikavälillä 13.2. - 23.4.2024

Opintojakson oppimistavoitteet ja sisällöt liittyvät seuraaviin aiheisiin:
- Markkina-analyysi, kilpailutilanne, kysyntä, trendit, asiakasymmärrys
- Palvelun kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin; asiakkaan ja yrityksen prosesessi
- Arvon tuottaminen asiakkaalle, innovaatiot ja erilaistuminen kilpailijoista
- Tuotteistaminen, hinnoittelu ja palvelun lanseerauksen edellyttämä viestintä

Tietoperustaosuus liittyy niin wellness- kuin matkailupalveluihin. Tietoperustaa otetaan haltuun kahdessa lukupiirissä sekä niihin liittyvässä kertaustesteissä.

Käytännön kehittämistehtävä liittyy Turun messukeskukseen: ohjelmapalvelukokonaisuus pienryhmissä messukeskuksen lavalla (konseptin suunnittelu pienryhmissä yhteiskehittelynä, toteutus, markkinointisisältöjen tuottaminen).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja tarvittaessa ryhmäsähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

2 lukupiiriä + esitykset annetuista oppimateriaaleista, opettaja-arviointi, kertaustestit hyväksytty-täydennettvä (arvosanaa korottava vaikutus)
Messukeskus- ohjelmapalvelukokonaisuuden suunnittelu ja toteutus pienryhmissä, arviointi asteikolla 1 - 5 (opettaja-arviointi, itse- ja vertaisarviointi), kokonaisarvosana perustuu Messukeskus-tehtävään, mutta hyvillä suorituksilla lukupiirien kertaustesteillä on korottava vaikutus.

Hylätty (0)

Jokin arvioitava osio hylätty/suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: Lukupiirityöskentely on pinnallista, irrallisia asioita esiin nostavaa ja kertaustestien tulos heikko. Kehittämistehtävässä ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä oppimistavoitteiden suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Opiskelija/projektiryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai mahdollista toimeksiantajayhteistyötä niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Tuotettava ohjelmapalvelukokonaisuus perustuu pääosin hajanaiseen tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämisprosessiin. Lopputuotos on sekava, viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle sekä yleisölle on vähäinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: Lukupiirityöskentely on jossain määrin vuorovaikutteista, tietoperustaa rakentavaa ja ryhmän jäsenet osoittavat hallitsevansa oleellisia näkökulmia esityksissä ja kertaustesteissä. Kehittämistehtävässä opiskelijaryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä sekä hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä toimeksiantajayhteistyötä. Ryhmä hyödyntää perustellusti tiedonhakua ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Ohjelmapalvelu on varsin kiinnostava kokonaisuus ja se perustuu tiedonhakuun sekä sisältää joitakin oivalluksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lukupiirityöskentely on tavoitteellista, syventyvää ja oleellisia näkökulmia yhdistävää. Kertaustestien tulos on kiitettävä. Kehittämistehtävässä opiskelijaryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa vahvuuksia, osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä toimeksiantajayhteistyötä hyödyntäen. Tiedonhaku kehittämistehtävässä on laajaa ja kehitysprosessi etenee systemaattisesti, mutta samalla luovuutta hyödyntäen vaihe vaiheelta kohti ohjelmaesitystä. Lopputulos on tasokas kokonaisuus, esitys viimeistelty ja se tuottaa arvoa toimeksiantajalle sekä yleisölle.